Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...?

Så vad är bästa kängan i vinter enligt dig? Lundhags Skare eller Jörnkängan Antifrys eller annan likvärdig/bättre?

Jag har rätt platta och breda fötter med hög vrist, ca 38 i storlek på vanliga skor. Hur mycket extra ska man lägga till, räcker det att gå upp en storlek?

Kommer använda en vinterkänga mest kring Västra Götaland, Dalarna, Medelpad och Uppland som det ser ut just nu, så snögarantin är inte alltid total om jag säger så... ;-)

Är ju en hel del pengar att lägga ut på en gång, precis som många skrivit i andra trådar, så jag vill ju rådfråga er med mer vpinterkängerfarenhet än jag. (Just nu använder jag ett par Lundhags Skywalk och ett par Haglögs med GTX, varvat med vanliga vardagsskor då förståss),
 
Helt klart Jörn ! Original fungerar hela året, en stl upp! vinterkängan är nästan för varm, får vara riktigt svinkallt om den ska behövas. Har också breda fötter -inget problem , det finns plats!
 
Jag har Skare. Mest för att jag gillade deras BC Guide turpjäxor som jag haft på fjällturer. Har inte alls testat Skare men de känns mycket lika.Jag köpte då samma storlek som jag normalt har och det passar bra. Jörnkänga har jag aldrig haft så kan inte säga vad som är bäst.

Här har du en recension av Skare, om du inte redan hittat den.

http://inivildmarken.se/recension-av-lundhags-skare/
 
Tack för era svar!

Jag tänker att jag står stilla en del, men är klart inte bra om det blir för varmt heller... Har inte testat mina Lundhags i vinterväder ännu, så då kanske de funkar med tillräckligt bra isolerande sockar i. Tänkte om Jörn original funkar även vintertid, för den är väl också ofodrad? Gissar att en storlek större är en slags bra standard att gå efter?

Tack för länken om Skare, hittade den tidigare idag! Upplever du att Skare blir för varm på foten? Och får du plats med sockar och "växamån" för varma fötter med din vanliga skostorlek?


Ha en fin kväll! :)
 
Förresten, hur stor skillnad/likhet är det mellan Jörns Original och M96 egentligen? (Kanske en egen tråd egentligen, men frågar här ändå).
 
M96 är en sommarsko, smalare i foten och en hård sula! original och vinter är ganska lika, breda och rymliga dock har vinter en innersko av ullfilt.
 
Jörn antifrys. Max en storlek upp från din vanliga. Rymliga som attan. Sköna som attan. Varma som attan. Kvalitet som attan.
 
Tack igen för era svar! Kanske jag borde satsa på ett par Jörn original då, och komplettera med varm ullsula och tjockare sockar (tex nålbundna) på vintern.

Men det här med storlekar är knepigt, hittade nu en måttabell på Jjensen, och om jag mäter min fot så hamnar jag på storlek 38, men finns det verkligen nån plats för sockar och varma fötter då? Och om jag tar storlek 39, då borde det väl räcka eller? (Är då en cm extra enligt tabellen).

http://www.jjensen.no/index.php?p=1_71

Lundhags föreslår ju 20 mm extra, men det kanske bara gäller deras märken.

Gissar att det är Allmogejakt som gäller för beställning, Vet ju att det är lång väntetid, men hoppas att det går att byta storlek om det skulle bli helt fel.

Är ju väldigt nyfiken på Jörns Antifrys, men tänker att det kanske blir mer allround med en original. Hoppas jag tänker rätt nu. :)
 
Tack för era svar!

Jag tänker att jag står stilla en del, men är klart inte bra om det blir för varmt heller... Har inte testat mina Lundhags i vinterväder ännu, så då kanske de funkar med tillräckligt bra isolerande sockar i. Tänkte om Jörn original funkar även vintertid, för den är väl också ofodrad? Gissar att en storlek större är en slags bra standard att gå efter?

Tack för länken om Skare, hittade den tidigare idag! Upplever du att Skare blir för varm på foten? Och får du plats med sockar och "växamån" för varma fötter med din vanliga skostorlek?


Ha en fin kväll! :)

Köpte den i maj och har bara använt på hundpromenader i höst. Kan ha kvar de på fötterna en dag på kontoret utan att det blir obehagligt varmt. Men jag brukar inte ha några större problem med vare sig för kalla eller varma fötter. Jag får plats med tjocka sockar och liner. Har ju inte hårdprövats med en dags "riktig" användning då fötterna kanske sväller upp lite mer. Känns ju som samma sko som BC Guide som jag hade på tälttur till Sylarna i april. Var bara några minusgrader då men jag hade inga problem att kalla fötter.
 
Både jag själv samt frun, svärföräldrarna, 3 svågrar med fruar samt nåt tiotal till jag umgås med har jörnkänga antifrys. Summerat säger jag att det är en varm vintersko för både blött och riktigt kallt vinterväder. Ingen jag känner klagar på att den är för varm men en tycker den är kall ibland. En lätt men lite volymstor sko av riktigt hög kvalitet.

Bosse
 
Tack för mer input! :)

Jag ska nu få testa ett par Lundhags Park lined (begagnat) och se om det är något för mig., och som jag förstår har de också en löstagbar innersocka.

Såg just en tråd ii en annan del av forumet, om en som inte alls var nöjd med Skare, men tänker att allal fötter är ju olika. BC Guide, är den också med löstagbart foder eller fast? Trodde att det var mer en pjäxa så har inte sneglat på den alls.

Antifrys verkar ju onekligen också väldigt bra, men om de är väldigt stora/rymliga är jag lite rädd att de ska glappa. Fast det kanske löses med en tjockare socka? Jo, det låter ju som en "sko som håller livet ut", och då är inte inköpspriset så stort i längden.

Nirrebosse, såg framför mig hur alla Jörnkängorna står på rad när ni alla träffas, låter som en härlig syn!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...