Torr eller våt olja, normalcykling

Hejsan,
Lite osäker på var man skulle ställa denna fråga. Har en cykel som används främst när det är bart ute, till och från jobbet någon km om dagen, ibland till affären och lite kortare ärenden.

Blir inga jätteslitage, men skulle vilja göra ren kedjan då det varit nån renovering som dammat och skitat ner hela cykelförrådet i vintras...

Jag snubblade över nått slags rengöringskit från Biltema när jag var där i andra ärenden

Följde med nått smörjmedel som jag inte är helt hundra på vad det är för sort ärligt talat. De själva påstod att det var så kallad våt olja, som ska kunna vara bra om det är blött väder ute...

Cyklar ju i ur och skur och vet ju aldrig hur sommaren blir. Kan bli snustorrt eller dyblött och då blir ju cykeln därefter.

Behöver ingen lyxolja.

Har nån halvfull flaska med Shimano PTFF Lube i lådan som jag smort lite andra grejor med för att cykelkillen rekommenderade den.

Har ni några tips på vad man bör ta för olja? Våt eller torr?

Som sagt, blir inga långa sträckor. Högst en mil i veckan...
 
Senast redigerad av en moderator:
Cyklar man när det regnar och är skitigt så håller "våt" olja lite längre innan du måste smörja igen. Men den drar åt sig smuts vilket leder till slitage senare.

Jag skulle med dina cykelvanor använda "våt" olja.

Thure
 
Cyklar man när det regnar och är skitigt så håller "våt" olja lite längre innan du måste smörja igen. Men den drar åt sig smuts vilket leder till slitage senare.

Jag skulle med dina cykelvanor använda "våt" olja.

Thure
Om det visar sig bli en ovanligt torr sommar, som i fjol, är det lätt att tvätta bort "våt" olja?
 
Nej. Du måste använda avfettning.

Skulle tvärtom rekommendera torr olja. Det är bara att man måste olja lite oftare. Använder just nu samma olja som du har (torr). Har cyklat hela vintern och inte oljat kedjan sen i brjan på vintern nån gång. Det är inte så att torr olja helt sköljs bort av lite regn eller om man kör genom en vattenpöl. Det går bara lite fortare.

Är väl en smaksak. Men jag oljar hellre en relativt ren kedja lite oftare, det går ju på en blink, än jag sliter med att få bort med skiten som samlas på kedjan om man använt våt olja. Den är dessutom rena slippastan. Olja + bortslitna metallpartiklar + vägdamm.
 
Torr olja används om man endast cyklar i solsken.
Om du tar ut cykeln fast det är ens molnigt är det våt olja som gäller.

Torr olja är för de riktiga landsvägscyklistnördarna, inga andra.

Ungefär så kan man säga lite generaliserat :)
 
Håller jag alltså inte alls med om. :p

Ska man cykla mountain bike i hällregn och lera eller låter hojen stå ute i ur och skulr så är ju läget lite annorlunda. Men det är inte det det är frågan om här utan en cykel som används väldigt lite och står inomhus annars.
 
Håller jag alltså inte alls med om. :p

Ska man cykla mountain bike i hällregn och lera eller låter hojen stå ute i ur och skulr så är ju läget lite annorlunda. Men det är inte det det är frågan om här utan en cykel som används väldigt lite och står inomhus annars.

Risk för regn = våt olja
Inte risk för regn = torr olja

Det är inte hur mycket man använder cykeln som spelar roll. Utan det är när man använder den som det spelar roll.
Har du problem med att cykeln dammar igen frekvent under tiden den inte används har du större bekymmer än kedjan...

Cyklar man varierat i Sverige är det våt olja som gäller. Torr olja använder man i klimat som södra Kalifornien.
 
Risk för regn = våt olja
Inte risk för regn = torr olja

Det är inte hur mycket man använder cykeln som spelar roll. Utan det är när man använder den som det spelar roll.
Har du problem med att cykeln dammar igen frekvent under tiden den inte används har du större bekymmer än kedjan...

Cyklar man varierat i Sverige är det våt olja som gäller. Torr olja använder man i klimat som södra Kalifornien.

Okej okej.

Men HUR vet jag vad som är torr och våt olja när jag köper det i butik? Jag räknar ju inte med att torr olja är i form av pulver... liksom
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...