Arga hundar?

avslutad210712

Gäst
Allsport; sa:
Om hunden är oregerlig och ej lydande ska den givetvis vara kopplad. Har man stenkoll på hunden, tycker jag inte ett koppeltvång är motiverat. Lyder hunden på stanna-kommando samt vid inkallning vid ALLA tillfällen kan hundar gå lösa. Att folk stör sig på att generellt se okopplade hundar tycker jag är löjligt! Det är att dra alla över en kam.

Faktum är dock att långt från alla hundägare respekterar att det finns hundrädda och andra som inte vill ha stinsliga och skälliga hundar lösa. Ett stort lass med skit till alla dessa hundägare!

En hundrädd person struntar faktiskt i om du anser att du har koll på hunden, En hundrädd person ser en lös hund och för dem är det samma som skräck och fasa.

När jag rastade min hund rusade det ut en lös schäfer med raggen upp, tänderna blottade och vilt morrande mot min hund. Efter kom matten som uppenbarligen precis hade stått i duschen för hon var inte så välklädd om man säger så *L*. Hon förklarade för mig att hennes hund var såååååå snäll. Tyvärr hade jag lite svårt att tro henne och hade det varit en hundrädd person tror jag knappast att han eller hon hade uppskattat denna snälla hund.

Som hundägare tycker jag att vi skall ta vårt ansvar och enbart ha hundarna lösa där det passar och det är definitivt inte på gång- och cykelbanor under tider på dygnet då andra är i farten.
[Ändrat av avslutad210712 2005-09-24 kl 06:56]
 
Re: Re: Re: Håll vänster

Strykarräven; sa:
..... ringklockan ibland skapar mer badwill än om man låter bli den? .......

Exakt! Jag pinglar bara på de som verkligen är i vägen. Det borde finnas ringklockor med två tonlägen. Ett "ursäkta, jag vill bara tala om att jag finns" och ett "FLYTTA PÅ DIG!!!"

Att pingla kan förvandla vilken fotgängare som helst från någon som med stor sannolikhet fortsätter att gå lugnt och rakt i ena kanten på cykel/gångbanan till något som får en yr höna att framstå som ett under av förutsägbarhet.

Därför smyger jag lugnt och stilla förbi utan signal.
 
Re: Re: Re: Håll vänster

Strykarräven; sa:
Apropå detta med cykelvett: är det någon mer än jag som upplevt att ringklockan ibland skapar mer badwill än om man låter bli den? Vissa blir ruggigt förnärmade när man muntert pinglar åt dem att "här kommer jag", ungefär som när man tutar åt någon med bilen (vilket i vissa länder är ett normalt och sunt betéende). Andra (ffa äldre?) hoppar till och är på väg ut i diket, som att man hotade dem till livet.

Bäst effekt får man med en rostig cykel med lösa skramlande delar. Då behöver ingen bli skrämd eller förbannad.
Jo, det är nog så att alla inte ser det lika. Med tre hundar i midjebälte behöver jag dock några sekunder för att samla ihop dem. Ju lägre bort du ringer desto minder 'aggresivt' kanske det uppfattas. Även om rignsignalen är välment två sekunder innan cyklisten kör förbi så räcke det inte. Det kan vara irriterande.
 
Vi gör vårt bästa

Har inte läst allas inlägg här men vill skriva ur en hundägares vinkel, som har just en hund som skräms av snabba inlines/cykel/skate osv-omkörningar och skäller till eller gör skenutfall.
Vi gör vårt bästa för att trygga vår hund i att dessa är ofarliga och är evigt tacksamma till de som plingar (antingen med cykelklocka eller bara enkelt säger "plingpling") när de närmar sig. Vi vill inte att vår promenad ska störas av svischande hjulbeklädda varelser eller att vår hund ska skrämmas likväl som du stör dig på skällande/utfall. Så den bästa förutsättningen är att flagga för att du är påväg. Sällan hör/ser vi dig innan du ser oss.

Det låter sannerligen trångsynt att säga att du ska försvara dig för bestarna. Hunden är rädd, därav reaktionen. Om du saktar in en aning, plingar och lugnt sveper förbi -om du har möjlighet; gör gärna en extra rundel bort från oss (vi lugnar vår rädda hund genom att göra en rundel bort från "faran", dvs ökar avståndet) - oss så ska du se att vi kommer hålla in hundarna och fokusera på att ge dig en så god passage som möjligt. Det är bådas våran cykelväg, right?

Allt gott!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...