Röjdykarutbildning inom Marinen

Vilka jobb?

Tack för ditt svar!

En liten fråga till bara:
Vilka jobb kan man få tillgång till efter en röjdykareutbildning med sammanlagt runt 100-120 loggade dyk på allt ner till 57 m?

Tack igen för all hjälp!

Mvh

Adrien Hogg
 
Hej

Vilken diskussion du drog igång, kul.

Jag tror som föregående debattör att du ska satsa på röjdyk, den utbildning som är mest riktad mot yrkesdylning/anläggningsdyk. Du bör också fundera på om du vill jobba med dykning som instruktör eller yrkesdykare, för det är 2 helt olika saker.

Vill du arbeta som yrkesdykare (ensam i plurret, utan fenor, hjälm eller helmask, luft från ytan osv) är det en god bit på väg att du får a-cert (har själv a-cert), för 5 år sedan kostade den utbildningen 5-6 tusen vill jag minnas. Och den är ett steg på vägen mot b-cert.

Värt att nämnas är också att som instruktör får du inte göra några arbeten alls annat än att instruera. (om man ska vara nogrann) Således: vill du söka jobb på en firma som jobbar med anläggningsdykeri bör du ha minst a-cert. En vild gissning är att dina arbetsuppgifter då blir att vara dykskötare till en b-dykare (vilket ger dig erfarenhet), att inspektera (fartygsskrov, undervattensledningar, undervattenskonstruktioner mm), assistera vid lyft och göra andra enklare monteringsarbeten.

Kör hårt, gå röjdyk, arbeta ett år och få lite timmar under vattnet, dra sedan till Norge eller Skottland och ta b-cert. Men kom ihåg att det är ett slitsamt arbete, som att vara en byggnadsarbetare men vara tvungen att hoppa i plurret när det blåser och snöar. Och rik blir man inte heller, åtminstone inte i Sverige.....

Vill du bli instruktör kan du säkert ha nytta av lumpen, om inte annat får du dyktid som behövs för att gå vidare i utbildningen. Men du måste ändå gå de kurser som respektive certifikat (CMAS, PADI, NAUI) ger, för att bli instruktör.

Lycka till ! / ML
 
Röjdykarutbildning vs. civil dykutbildning?

Hej!

Ser ut som om diksussionen flyter på bra... Intressant läsning!

Du verkar minst sagt insatt i dykutbildning, av att dömma av ditt svar i alla fall.
Därför undrar jag hur civila arbetsgivare, civila dykare ser på folk som fått sin utbildning inom t ex röjdykarna? Är de ansedda som "bättre"? Sämre? Likgiltiga?
Inom flyget är det ju oftast så att en pilot som varit i Flygvapnet oftast anses som bättre inofficiellt än de som utbildat sig den civila vägen... Är det detsamma inom dykeriet?

Jag försöker med denna fråga se om det finns några skillnader mellan civil och militär dykutbildning, samt vad dessa eventuella skillnader är...

Tack igen för all er hjälp!

Mvh

Adrien Hogg
 
Räddningstjänsten

Tjenare,

Om du har planer på att söka dig till Räddningstjänsten är det en merit att ha varit röjdykare eftersom många räddningstjänster saknar utbildade dykare.

/Per
 
"Lättare lära en svetsare att dyka än...

Jag har själv ingen erfarenhet av yrkesdykning men det var två stycken killar i min kull som stack till Thailand och var divemastrar efter muck. De hade dock gått en kurs (mkt komprimerad) till divemaster innan de stack.

Jag vet att det var några som frågade om jobb på de dykfirmor som jobbade i hamnen svaret de fick var att "Det är lättare att lära en svetsare/byggare/etc att dyka än att lära en dykare att svetsa/bygga/etc..." Min personliga erfarenhet av UV-foto verkar bevisa den tesen :)

En något lönnfet 05 Dämman
 
Hej Adrien mitt namn är JOHAN och jag är Röjdykare innom Marinen jag ställer upp och svarar på frågor.
Jag har inte tid just nu men jag kommer tillbaka i morgon så om du kan specifisera dina frågor tills dess så ska jag hjälpa dig, för du rycker väll inn snart? Vecka 4 om jag mins rätt. Jag kan ju börja med att önska dig lycka till och meddela att du har valt den bästa utbildningen i FM (försvarsmakten) sumpa inte det bara. Jag kommer tillbaks i morgon!
 
röjdykarn; sa:
Jag har inte tid just nu men jag kommer tillbaka i morgon så om du kan specifisera dina frågor tills dess så ska jag hjälpa dig, för du rycker väll inn snart? Vecka 4 om jag mins rätt.

Du har rätt - jag rycker in vecka 4 (21/1)! Ser ohyggligt mycket fram emot det! Det ska säkert bli enormt spännande och kul...
Har du någon inblandning i vår kommande utbildning eller är du "befriad" från att utbilda oss oerfarna rekryter?
Specifisera frågor ja... Om du har tid och ork är det nog bäst att du läser igenom hela den här tråden från början till slut så får du nog klart för dig vad jag hade för frågeställningar från början. Dessa kvarstår till en viss del även idag - därför uppskattar jag verkligen om du kan ge kompletterande information och synpunkter i frågorna - gärna ur en aktiv röjdykares synvinkel!
Eftersom du är aktiv röjdykare (officer?) finns det en hel hög med andra frågor jag även skulle vilja ställa till dig:

- Hur trivs du i ditt yrke?
- Vilken del av 4. Minkrigsflottiljen tjänstgör du vid (Rjdiv? EOD? Båt?)? Vad är det som gjort att du sökt dig till denna del?
- Vad är det bästa med röjdyk enligt dig?
- Hur ser din vardag ut?

Jag inser att det finns många som påstår att just SIN utbildning, vare sig det är röjdyk - KJ - eller malajerna i Armén, är "den bästa som FM har att erbjuda" - det skulle vara skoj att läsa om vad just DU grundar detta påstående på?

Ja det var nog allt jag hade att fråga... Glöm inte att besvara frågorna som ställts tidigare i tråden om du förmår!

Ett oerhört tack för hjälpen!

Mvh

Adrien Hogg
 
Ja, Adrien nu är jag tillbaka och skall berätta lite. Undertecknad gjorde sin RD-utbildning 2000-2001 och läser just nu på MHS (flaggkadett till graden) och min vardag är inte så kul just nu (jag får ju inte dyka). Jag kommer inte direckt att ha något med er och eran utb att göra men kommer säkert att göra ett par inhopp så jag får se vad ni går för (så vi syns nog, HI HI). Jag trivs hur bra som helst med det yrke jag har valt och det beror mycket på den gren jag valde RD, utbildningen är riktigt gedigen och man får uppleva saker som man aldrig skulle ha upplevt så starkt tidigare, gemenskap, sina gränser (fysiskt o psykiskt), hur man hanterar och arbetar under hårda förhållanden. Detta kan man i och för sig uppleva på fler ställen (A-dyk) men att få den dykutb som man får här slår allt. Du vet säkert att röjdyk dyker djupast i FM. Allt detta och självklart att man dyker utav bara helvete är det som jag tycker är bäst med röjdyk. Senare (efter utb) om du inte tänker stanna innom röjdyk såklart, så kan jag väll säga att utbildningen har en hög status speciellt på vissa dykställen utomlands tex Thiland, divemaster motsv och väl där så är det ganska lätt att gjöra en så kallad crossover alltså CMAS*** till PADI DIVEMASTER. Ska man gå in i yrkesdykarbranchen (tex civil arbetsdykare) så kommer du självklart behöva mer utbildning, spciellt inriktad på det som du ska syssla med. Men efter röjdykutbildningen har du en bra och bred grund att stå på. Lycka till och jag hoppas att du har tränat ordentligt inför inryck för det är ingen dans på rosor precis. Det är bara att bita ihop när det är tungt, det krävs "lite" vilja. Flaggkadett CARLSSON
[Ändrat av röjdykarn 2002-01-14 kl 18:26]
 
Lycka till

Vill bara säga lycka till med din utbildning! Framför dig har du troligtvis en tid som kommer vara den mest intressanta och händelserika som du får uppleva. Se nu till att bita ihop den första tiden, din fysiska och psykiska förmåga kommer att prövas långt längre än vad du trodde var möjlig. Nu menar jag inte att det blir lugnare sedan men efter en tid kommer du vänjas vid det mer och mer tuffa tempot, i början var det för mig rena chocken!
Tycker inte du skall tänka så mycket på vad du kan ta för jobb efteråt, som en nyutbildad röjdykare vet man att med rätt vilja och motivation så finns det inga gränser.

// Fredrik (HMS Hisingen 92)
 
Tack än en gång för alla svar!

Jag vill bara än en gång tacka alla för era svar på detta inlägg. Tack!

Johan Carlsson:
Med lite tur kanske vi ses under det kommande året ja... Du får lova att ge mig lite "stabs-privilegier" i sådana fall! :)

Tack alla än en gång för alla svar och synpunkter!

Mvh

Adrien Hogg
 
Re: Tack än en gång för alla svar!

Napoleon; sa:
Jag vill bara än en gång tacka alla för era svar på detta inlägg. Tack!

Johan Carlsson:
Med lite tur kanske vi ses under det kommande året ja... Du får lova att ge mig lite "stabs-privilegier" i sådana fall! :)

Tack alla än en gång för alla svar och synpunkter!

Mvh

Adrien Hogg

Där tror du fel. Här ges inga privilegier så du får nog ta allt som dina eventuellt blivande röjdykaraspirant kolegor får ta, men jag hoppas också att vi träffas ;-|. Lycka till, håll dig hel och frisk och bygg upp ett 50cm tjockt pannben så ska det nog gå bra.
Ps: du har väll tränat på armhäv? ;-) Ha det.
 
Hej Napoleon.
Om du inte skulle bli antagen finns ett mycket bra alternativ om du är intresserad av ett civilt yrkesdykar liv.
NYD= Norsk yrkesdykarutbildning. Tre intagningar per år, verksamma sen -93. Pris 1998 var 32000 NKr. Man får bidrag från CSN. Skolan är belägen på Nesoddtangen utanför Oslo. Utbtid 16v. blandad praktik och teori, både svenskar och norrmän söker sig dit.Alla på min kurs var nöjda och idag så är certifikatet godkänt i hela europa(tror jag, annars är det på gång.)
Ej säker på om dom har en websida men telefonnummer får du annars via nummerupplysningen.
Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benny_83 Sevärdheter inom sverige? Dykning 1
Köhlerstrand Angående dykutbildningar inom försvaret Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.