Regn- och ovädersbilder från fjällen?

Försöker googla fram bilder som visar regn och rusk från fjällvandringar, för att visa en kompis jag ska ut med att det inte alltid bara är fint väder och fantastiska panoramor när man är ute, men det visade sig vara svårt. Ska man gå efter bildstatistiken uppskattar jag att det faktiskt är bra väder 99,9 procent av tiden, och sen lite dimma några minuter ibland, men mest då bara för att fjällen ska få se trolska ut.

Är det någon som har bilder eller länkar till bilder som visar på regn och lite misär?
 
Om din kompis är så naiv att hen behöver bilder för att begripa det, så kanske verkligheten är ett bättre botemedel.
 
Suck... Jag skulle helt enkelt gärna vilja se bilder från fjällturer med regn och rusk.

Antagligen är det brist på dem för att det är så mycket roligare att visa på det bra och trevliga, men kanske också därför att man dels inte rör sig ute lika mycket som när det är fint, dels har fuktkänslig kamera. Men nog måste det väl vara någon som har fina bilder på dåligt väder?

Här hittade jag en regnbild:

7debf4e5daa929f6b98d4b4008ebb488.jpg

Passet mellan Nallo och Tjäktja
 
Dessa är ifrån en dag i vintras. Det gick inte att se vart man var på väg eller vart man kom ifrån. Det gick inte heller att se om det var utför eller uppför så man fick sig en del överraskningar ibland. Kan tilläggas att när bilderna togs så hade det klarnat.
 

Bilagor

  • IMG_20160409_153952.jpg
    IMG_20160409_153952.jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,102
  • IMG_20160409_161804.jpg
    IMG_20160409_161804.jpg
    5.1 KB · Visningar: 1,087
Här får du en regnbild inifrån mitt lilla tält. Inte direkt någon misär, snarast rätt mysigt och ombonat när jag nu tittar på den några år senare, men bakgrunden är att det hade regnat och hårdblåst nio dagar i streck - dygnet runt. Bilden är tagen den tionde dagens morgon...
 

Bilagor

  • 13 348.jpg
    13 348.jpg
    86.7 KB · Visningar: 1,068
Ska man gå efter bildstatistiken uppskattar jag att det faktiskt är bra väder 99,9 procent av tiden, och sen lite dimma några minuter ibland, men mest då bara för att fjällen ska få se trolska ut.

En förklaring kan ju vara att de flesta kameror inte är väderskyddade. Man har ingen lust att riva upp kamera och grejor i hällande regn och riskera att den blir förstörd.
 
En förklaring kan ju vara att de flesta kameror inte är väderskyddade. Man har ingen lust att riva upp kamera och grejor i hällande regn och riskera att den blir förstörd.

+1 på det där. Jag plåtade rätt mycket på min första fjällvandring förra sommaren. Har foto som ett stort intresse. När det regnade lät jag dock kameran ligga ganska still i väskan då den inte är så regntålig. Tänkte försöka mig på lite mer avancerat landskapsfoto (med möjlighet att täcka) på Kungsleden i augusti så om du kan vänta tills dess och jag har otur med vädret kanske jag kan bidra då ;)
 
Kul tråd!

Det bästa jag har att bjuda på är det här grisvädret i Vesteråsdalen ovanför Geiranger, midsommar 2014. Det var värre än vad det ser ut, kallt var det också...
 

Bilagor

  • DSC02590.jpg
    DSC02590.jpg
    67.9 KB · Visningar: 1,113
Vistasdalen i augusti 2012. Det hade regnat hela dagen och hela gårdagen, i princip ända sedan jag lämnade Nikkaloukta. Kängorna var fulla med vatten och jag var genomblöt trots goretex regnkläder.
 

Bilagor

  • P8070138.jpg
    P8070138.jpg
    24.8 KB · Visningar: 1,029
Efter det att jag köpte en "dyksäker" kamera så har jag fått en hel del bilder på dåligt fjällväder. Sitter tyvärr vid fel dator så det här är den enda jag har...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    21.3 KB · Visningar: 1,026
Efter 10 timmars regn i Sarek....då är det skönt med bra kläder, buffén skapade en skön tätning kring luvan. Varmt och skönt :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    85.7 KB · Visningar: 1,070
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...