Across Alaska

Hei,

Vi er tre gutter som planlegger å krysse Alaska på tvers i juni 2012. Vi kommer til å gå til fots og bruke packraft, og vil i løpet av turen tilbakelegge ca. 1800 km.

Starten vil gå fra eskimolandsbyen Kaktovik som ligger på Alaskas nordøstkyst, og vi vil til fots følge Hula Hula River sørover mot fjellkjeden Brooks Range. Vi krysser Brooks Range og slipper oss ned til Sheenjek River, som vi padler til landsbyen Fort Yukon. Der vil vi proviantere, og fortsetter så å padle på Yukon River, helt til landsbyen Kaltag. Ved Kaltag tar vi igjen beina fatt og går vestover til vi møter Unalakleet River. Siste etappen blir å padle Unalakleet River ut til vestkysten, og turen vil ende i eskimolandsbyen Unalakleet. Se ruta her: http://maps.google.no/maps/ms?msa=0&msid=200448945911412166551.0004b0d1a85c77efb746a

Vi tenker å gjennomføre turen på én måned, noe som betyr at vi i snitt må forflytte oss 60 km per dag. Dette er langt, men elvene vi kommer til å ferdes på er relativt raske, så det tøffeste blir gå-etappene, som utgjør ca. 250 km av turen. Vi skal pakke så lett som mulig og sikter på å gå 35-40 km per dag.

Vi arbeider for tiden med å skaffe sponsorer og opprette en hjemmeside for turen, den vil komme nærmere desember. Enn så lenge kan man følge med på http://facebook.com/acrossalaska

Kom gjerne med spørsmål og innspill!
 
Vilodagarna som ni kommer att behöva blir 0km per styck. Uppgiften växer. Vid 40km om dagen med packning kroknar de flesta snabbt, även om underlaget är snällt.
Det hela verkar i mina ögon väl optimistiskt planerat. Men ni kanske har tågan. YMMV
 
Ja, 40 km om dagen er ikke bare-bare, men jeg har tidligere gått 40+ km i flere dager i strekk, og det går fint. Det handler om trening og å pakke lett; prioriterer man det er 40 km om dagen ikke noe problem.

Elvene vi skal padle er som sagt forholdsvis raske. Elvene Sheenjek og Unalakleet strømmer med en fart på ca. 6 km/t, mens Yukon er enda raskere og ligger mellom 10 og 13 km/t. Vi regner med at vi kommer til å padle inn en hviledag eller to på Yukon. Sett bort fra gåinga og eventuell motvind på elva, behøver det ikke å bli en vanvittig slitsom tur, ettersom vi bare driver med strømmen.
 
Vi skal bruke såkalte packrafts fra Alpacka Raft. Det er oppblåsbare båter som veier kun 2.5 kg, så ikke noe problem å pakke de i sekken.
 
Mycket tungvandrat i Brooks Range

Hejsan,

Nu kanske ni kanske redan har vandrat i permafrost landskap, men jag skulle hur som helst bara påpeka att det är mycket tungvandrat i Brooks Range. Vill minnas att detta var något som bland annat Ola Skinnarmo fick erfara när han var där upe. Själv har varit uppe i området vid två tillfällen, först på Kanadasidan och sen gjorde jag och två kompisar en 20 dagars vandring i området strax öster om Gates of the Artic NP för ett par år sedan.

Enligt min bedömning motsvarar 40 km över tuvterrängen i Brooks Range minst en 55 km i Svenska/Norsk fjällterräng. Det kan bitvis vara rent förbannat svårt att ta sig fram. Som ett exempel kan jag berätta att vi vid ett tillfälle fick kämpa som galningar i över en timme för att ta oss fram en stackars ynklig km. Bara så ni tar med detta i beräkningen :)

/ Stefan
 
Hejsan,

Nu kanske ni kanske redan har vandrat i permafrost landskap, men jag skulle hur som helst bara påpeka att det är mycket tungvandrat i Brooks Range. Vill minnas att detta var något som bland annat Ola Skinnarmo fick erfara när han var där upe. Själv har varit uppe i området vid två tillfällen, först på Kanadasidan och sen gjorde jag och två kompisar en 20 dagars vandring i området strax öster om Gates of the Artic NP för ett par år sedan.

Enligt min bedömning motsvarar 40 km över tuvterrängen i Brooks Range minst en 55 km i Svenska/Norsk fjällterräng. Det kan bitvis vara rent förbannat svårt att ta sig fram. Som ett exempel kan jag berätta att vi vid ett tillfälle fick kämpa som galningar i över en timme för att ta oss fram en stackars ynklig km. Bara så ni tar med detta i beräkningen :)

/ Stefan

Hei Stefan,

Jeg har kun vært i Brooks Range på vinteren tidligere, så akkurat hvordan det er der på sommeren kan jeg ikke uttale meg om. Men utifra hva jeg har lest av Lars Monsen og andre, har Brooks Range det mest lettgåtte terrenget sommerstid i hele Alaska. Var på tur øst for Unalakleet i sommer, der er det også permafrost og en del tuer, men syns det var veldig behagelig terreng å gå i. Vi kommer til å gå for det meste på nordsiden av Brooks Range, langs de store elvene der. Regner med at det kommer til å bli mye tuer, men samtidig er det store caribou-tråkk langs elvene, og i følge Lars Monsen som gikk den eksakte ruta vi skal gå fra Kaktovik til Guilbeau Pass, var det lettgått.

Vil nok tro at det lenger sør i fjellkjeden, der dere var, har et mer krevende terreng. Vi kommer til å padle gjennom disse områdene.

Men man veit aldri, kan hende 40 km blir i drøyeste laget. Vi får i så fall bare padle det inn igjen når vi kommer på elvene. Takk for info! :)
 
Hei Stefan,

Jeg har kun vært i Brooks Range på vinteren tidligere, så akkurat hvordan det er der på sommeren kan jeg ikke uttale meg om. Men utifra hva jeg har lest av Lars Monsen og andre, har Brooks Range det mest lettgåtte terrenget sommerstid i hele Alaska.

Hej,

Mycket intressant, jag har själv varit i Alaska vid 4 olika tillfällen och skulle nog snarare säga tvärtom, att Brooks är den mest trögvandrade terrängen. När vi gick där så startade vi uppe vid Atigun Pass precis vid Continental Divide och gick söder ut. Första veckan, då vi gick norr om skogsgränsen, var det mil efter mil där man var tvungen att hoppa från tuva till tuva, ibland med videsnår som lök på laxen. Så ofta valde vi att försöka gå upp på högra höjd där marken var stenigare och man slapp permafrost träskmarkerna. Blev dock mycket trevligare när vi väl kom fram till skogen.

Men det är sant som det är sagt att det kan vara mycket lättare om man har en bred älv att följa, där vårsmältningen sköljer bort det sviktande jordlagret. Och om Lars Monsen säger att det är lättgått där ni ska gå, så lär det ju vara på det sättet. Lokalkännedom är ju trots allt svårslaget.

Intressant med Alpacka Raft pack rafts, ska kolla närmare på dessa. Hade varit intressant att göra en tur med sådana i ryggan :)

Lycka till!

/ Stefan
 
Planleggingen har kommet et stykke videre. Flybilletter er bestilt, så vi reiser fra Oslo 1. juni, og via New York og Seattle ankommer vi Fairbanks 24 timer senere. Fly fra Fairbanks til Kaktovik går 3. juni, og turen starter!
 
wow låter som en kul resa, har än så länge bara spanat in filmen och eran hemsida men ska kolla så fort tiden ges.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joseph87 USA,Kanada,Alaska Expeditioner 6
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Gabs Alaska - min dröm!! Expeditioner 13
sun4u Alaska Higway Expeditioner 3
touchingthevoid Jobba i Alaska Expeditioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...