Dra en pulka över Grönland 2012

Jag är lite lur på varför 300' är billigt för två personer.

Biljett tor Grönland+flyg över Grönland enkel väg, försäkring och ansökningsavgift verkar gå på under 25' för två personer.

Vad är det som kostar så förblånat?

Vapen och vapenlicens?
Ev hundar?
Pulka?
Tillbehör till pulka?
Skidor och pjäxor (kan tänka mig att man behöver lite maffigare pjäxor än de man vasaloppar med)
Tält, sovsäck och liggunderlag? (Tält och liggunderlag fixat, men sovsäck skulle jag gärna få tips på!)
Mat?

Vad kan jag ha missat som måste kosta 275 papp?


Jag är lite inne på din idé och är intresserad av att höra mer om den ekonomiska biten. Jag förstår inte riktigt heller vad det är som är så dyrt. Skidor, Pulka, Bo, Sova, Kläder och Kök - säg 40 tusen. Resa 25 och kanske 15 till för mat etc. Varför sägs 300 tkr vara billigt?
 
När det gäller att ta med hund eller inte så föreslår jag att du ska läsa Ensam Kvinna mot nordpolen om Helen Thayer. http://www.helenthayer.com/
Boken är läsvärd i övrigt oxå.
Köpte den på rean för några år sedan men den finns kanske kvar någonstans.
 
Funderade lite på vilka kde stora kostnaderna kan vara och jag kom fram till följande. De stora utgifterna verkar vara följande( förutsatt att du köper och inte hyr utrustning)? Då tar jag för givet att all annan utrustning äger du redan. Antagligen har tjejern köpt mycket nytt eller räknat in kostnaderna för all utrustning de har med sig, även det de hade innan resan? http://www.aftonbladet.se/wendela/article78023.ab?service=print

Försäkringen är säkert inte billig? Jag tror att en ev riskanalys gör att premien blir dyr? Enligt sidan 29 i bifogad länk skall den täcka minst 1.000.000 Danska kronor. http://www.polarfocus.dk/ipy/IPY-service-manual.pdf

Frakt av dig och din utrustning till Grönland Var du startar och avslutar har stor betydelse, måste du hyra bil och/eller helikopter? Du måste köpa radio och/eller satelittelefon. Köpa en sk Radiofyr?

F.ö ett mycket intressant projekt. Hoppas att du kommer iväg och det hade varit intressant att höra vilka kostnader projektet landade på.

Lycka till,
Fraktal
 
Funderade lite på vilka kde stora kostnaderna kan vara

Ja, det du nämner i ditt inlägg har jag till stora delar redan kollat upp. Försäkring, ansökningsavgift, flyg tor Grönland+över Grönland för att komma till startpunkten=25 papp för två pers, ungefär.

Frakt av utrustningen hade jag däremot inte tänkt på. Ska kolla upp vad 100 kg skrymmande bagage kostar att ta dit...

Satellittelefon och radiosändare verkar kosta kring 6' vardera.

En schysst sovsäck och ett par schyssta pjäxor verkar gå på sammanlagt 10' per person.

Då är jag uppe i 51' för två personer. Jag saknar utgifter på cirka 250' för att komma upp i de 300' som tjejerna i Aftonbladets Wendela-artikel nämner, som ju ändå hade LÅNAT pulka av Skinnarmo. Skinnarmo och Ideström klarade sig inte på 300'. Deras exp gick på 700'. 300' anses alltså vara lågbudgetvarianten, och det är det jag inte begriper...
 
Om turen skall dokumenteras för att kunna generera inkomster frân föreläsningar och tidningsartiklar sâ kommer du att behöva en kamerautrustning som är anpassad för den arktiska miljön.
Ett riktigt bra kamerahus, ett par objektiv som ska avfettas och justeras kostar en rejäl slant.
100 000:- försvinner nog lätt i det hâlet, trösten är att du fâr tillbaka en del om grejerna säljs efter hemkomsten.
 
Jag har tidigare varit i kontakt med en norrman som skidade över Grönland. De var sex som åkte tillsammans och då hade det landat på ca. 50 000 norska kronor per person. Det var också en självständig, icke-kommersiell expedition. Det behöver inte bli så dyrt.

Mvh /Joel
 
Om turen skall dokumenteras för att kunna generera inkomster frân föreläsningar och tidningsartiklar sâ kommer du att behöva en kamerautrustning som är anpassad för den arktiska miljön.
Ett riktigt bra kamerahus, ett par objektiv som ska avfettas och justeras kostar en rejäl slant.
100 000:- försvinner nog lätt i det hâlet, trösten är att du fâr tillbaka en del om grejerna säljs efter hemkomsten.

Jag har i dagsläget inte en tanke på att föreläsa om min semester, men jag skulle ju gärna ha fotografier... Så detta får jag kolla upp! Tack för tipset!
 
Fraktal och Joel: 50'-60' är ju en helt annan och betydligt överkomligare summa än 300' (eller 700'!!). Nu blev jag lite glad :)
 
Jag har i dagsläget inte en tanke på att föreläsa om min semester, men jag skulle ju gärna ha fotografier... Så detta får jag kolla upp! Tack för tipset!

Mitt inlägg var mer för att visa på var en del av dom 300 000:- i den andra expeditionen kan ha tagit vägen.

Om du bara ska fota till husbehov så kommer du mycket billigare undan.
Men för säkerhets skull ska du ändå se till att få den kamerautrustning du tänker ta med anpassad för rejäl kyla. Det finns t ex externa batteripack till många kameror som du kan ha innanför jackan med sladd till kameran. Objektiv och kamerahus kan behöva smörjas med en annan typ av fett och tillverkarna kan nog ha tips om vilka grejer det finns som inte spricker i minus 35°.
Det finns ju några duktiga fotgrafer med vinterfjällen som motivområde här och ytterligare några på fotosidan.se
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...