Alone

Blev lite mer skeptisk efter gårdagens program.Några funderingar.

1, Det ösregnar hela tiden ändå är dom dehydrerade och kan inte hitta vatten ??

2, Varför har dom tarp? Vore det inte bättre med ett Hilleberg och en monstersovsäck? Den ena snubben har ju en orange tarp på bara ca 2x2 meter?

3, han som gav upp efter två dagar då han hörde vargyl och inte hade något maskingevär att försvara sig med, så amerikanskt.

Eller har jag missat något när det gäller utrustningen dom har med?
 
2, Varför har dom tarp? Vore det inte bättre med ett Hilleberg och en monstersovsäck?

För att det är ett överlevnadsprogram, utrustningen var inte valfri.

Poängen är ju att dom ska bygga sitt skydd själv.


http://www.history.com/shows/alone/articles/full-gear-list-and-prohibited-items


Förutom vissa standardsaker fick dom välja 10 st från den här listan.


Shelter

1. 12×12 ground cloth/tarp (grommets approved)
2. 8 mm climbing rope
3. 550 parachord – 20m
4. 1 hatchet
5. 1 saw
6. 1 axe

Bedding

1. 1 multi-seasonal sleeping bag that fits within provided back-pack
2. 1 bivi bag (gortex sleeping bag cover)
3. 1 sleeping Pad
4. 1 hammock

Cooking

1. 1 large (no more than 2 quart) Pot, includes lid
2. 1 steel frying pan
3. 1 flint or ferro rod set
4. 1 enamel bowl for eating from
5. 1 spoon
6. 1 disposable lighter
7. 1 canteen or water bottle
8. 1 bear canister

Hygiene

1. 1 bar soap
2. 1 8 oz tube of toothpaste
3. 1 face flannel
4. 1 40 m. roll dental floss
5. 1 small bottle bio shower soap
6. 1 shaving razor (and 1 blade)
7. 1 towel (30” x 60”)
8. 1 comb

Hunting

1. 1 300 yard roll of nylon single filament fishing line and 25 assorted hooks (No lures)
2. 1 primitive bow with 6 Arrows (must be predominately made of wood)
3. 1 small gauge gill net (1.5 m deep x 6 m long and 2 inch [50 mm] mesh)
4. 1 slingshot/Catapult
5. 1 net foraging bag
6. 3.5 lb roll of trapping wire

Food

1. 5 lbs of beef jerky (protein)
2. 5 lbs of dried pulses/legumes/lentils mix (starch and carbs)
3. 5 lbs of biltong (protein)
4. 5 lbs of hard tack military biscuits (carbs/sugars)
5. 5 lbs of chocolate (Simple/complex sugars)
6. 5 lbs of pemmican (traditional trail food made from fat and proteins)
7. 5 lbs of gorp (raisins, m&m’s and peanuts)
8. 5 lbs of flour. (starch/carbs)
9. 2 lbs of rice or sugar and 1 lb of salt

Tools

1. 1 pocket knife
2. 1 hunting knife
3. 1 leatherman multi-tool
4. 1 sharpening stone
5. 1 roll of duct tape or 1 roll of electrical tape
6. 1 small shovel
7. 1 small sewing kit
8. 1 carabineer
9. 1 LED flashlight
10. 1 pair of ice spikes
 
Intressant. Vilka tio saker skulle ni plocka från den här listan?

Själv skulle jag vid första påseende vilja ha följande (saker inom parentes är jag inte helt säker på att jag vill ha):

12×12 ground cloth/tarp (grommets approved)
1 multi-seasonal sleeping bag that fits within provided back-pack
(1 bivi bag (gortex sleeping bag cover))

1 large (no more than 2 quart) Pot, includes lid

1 small gauge gill net (1.5 m deep x 6 m long and 2 inch [50 mm] mesh)

1 hunting knife (antar att detta är typ en morakniv, inget alltför extremt "Bowie knife"-inspirerat)

1 300 yard roll of nylon single filament fishing line and 25 assorted hooks (No lures)

1 disposable lighter (jag kan jäklar i mig knappt få eld på torrt gräs med tändstål).

1 LED flashlight

(1 bear canister?) Om det finns mycket björn och liknande skulle nog den få mig att känna mig mycket tryggare, om inte känns den hyfsat ointressant...

Förutsätter naturligtvis att man hamnar nånstans där det finns hyfsat med vattendrag med fisk i, och att björnar är mer av ett problem där än här. Annars skulle jag skita i bear canistern och ta choklad istället. Bivvyn ligger också lite risigt till, trevligt med torr sovsäck, men tarpen kan nog förslå att hålla sig torr i. Isf ryker den också till förmån för mat.

Konstigt att inte "salt" finns med... man kommer vara *tämligen* less på osalt fisk efter detta.
 
Screw this, jag antar att förhållandena är ungefär som i Sverige på hösten?

Då stryker jag bivvyn och björnsprayen i förra inlägget och tar chokladen och riset istället (riset mest för saltet som följer med).
 
Bear canister är inte björnspray utan en låda man förvarar mat i så att inte björnarna ska äta upp den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bear-resistant_food_storage_container


Lite spridda tankar kring utrustningen:

12x12 tarp - det ingår en 20x20 i "safety"-utrustningen, behöver man två?

8 mm repet, hur långt? spelar ingen roll om jag har det eller paracord, tar det som är längst:)

Skillnaden mellan hatchet och axe? Såg är inte nödvändigt tycker jag (även om flera av deltagarna verkade valt den).

Sovsäcken ser jag som ett måste.

Bivy är onödigt om man har tarp och sen bygger koja. Samma med liggunderlaget, går lätt att bygga uoo en bädd med ris. Hängmatta? Inte utan underquilt...

Gryta och eldstål (efter att ha sett Naked and afraid). Resten av köksprylarna är inte så viktiga, skål och sked kan man snida.

En hårdtvål är mest användbart. Tandtråden är iofs bra lina, men finns andra bättre. De andra grejerna känns onödiga, handdukar har man ju kläder man kan använda som, och rakhyveln lär ju inte hålla många månader.

Båge och slangbella kan jag inte skjuta med. Fiska är bra, antagligen skulle jag välja nätet och trapping wire före fiskelinan med krokar.

Maten är jag lite tveksam till, får nog skippa den. Annars hade jag nog valt ris och salt där. Men det är väl havsvatten runtomkring dem? Behöver man verkligen saltet då?

En kniv behöver man, hunting är nog vettigast. Bryna den kan man till nöds göra på vilken sten som helst. Tejp ser jag som engångsgrej, inget vettigt i en sån här situation. Hur stor är spaden? Grävpinne funkar ju. Sygrejerna är sånt som är svårt att impoivisera, men de kan man vara utan. Pannlampa ingår i "safety"-utrustningen (där finns bjrönsprayen också) så ficklampan behöver man inte. Karbin och broddar?? Känns inte så viktiga.
 
Senast ändrad:
Den heter Condor Heavy Duty Kukri


Den var galet svår att få tag på efter serien, slutsåld överallt, alla vill ha en likadan som han

Men lyckades till slut få hem den till Sverige. Ingen dyr kniv, betalade runt 1000:- för den med frakt och allt.

Det finns nog 100 tals knivar/machetes som hade klarat det lika bra.
Men det är roligt att ha en som varit med i dom sammanhangen.

Huvudsaken är att man gillar den man har.
 
De kan väl inte anse att det var lyckad casting när hälften av deltagarna gett upp redan efter en vecka?

Efter att ha sett Naked and Afraid så förväntade man sig ju i alla fall att det skulle vara deltagare som inte flippar ur helt... Jag får känslan av att serien inte riktar sig till oss som har lite kunskaper om friluftsliv och överlevnad, de kanske inte vågar visa en serie där 10 man klarar sig i över en månad för då riskerar de att en massa tittare ger sig ut på liknande äventyr?
 
Tycker dom också är ganska så slarviga. redan första dagarna var det ju en som tappade bort sitt tändstål och fick åka hem. I gårdagens program blev en av med fisknätet. Sådana livsviktiga saker måste man ju säkra på något vis. En rev ju dessutom sönder fisknätet när han skulle ta ur en krabba som fastnat.
Och sen den där snubben som bara sågar och hugger och har täljt en paddel och byggt en kanot! Ja ja
Tycker också det är konstigt att flera gett upp så lätt.
 
Möjligen kan det vara så att de blev tvungna att välja folk som kunde filma och prata vettigt, de riktiga överlevnadsrävarna kanske inte passade i TV. Inte alla som är som Lars Monsen:)

Men jag håller med om att flera av dem verkar prioriterat konstigt. De är där för att klara sig "så länge som möjligt", så varför lägger de så lite jobb på att permanenta sitt läger?

En snubbe samlar på stockar, men kan verkar inte haft en tanke på att börja timra en koja av dem? Alla bor (såvitt jag minns) fortfarande under sin tarp, även om en del har förstärkt lite.

En koja typ kolarkoja borde ju vara relativt enkel att bygga, och förhoppningsvis skydda lite mot pumor. Där är jag förresten lite fascinerad av att ingen av dem ens verkar reflekterat kring att bygga nån form av stängsel. Redan på järnåldern så släpade de väl ihop grenar och bråte till stängsel för att hålla rovdjuren borta från tamdjuren?

Kanotbygget kändes verkligen felprioriterat så här tidigt, om nån månad kunde det kanske varit vettigt. Men som jag ser det så behöver man (OM målet är att i princip bosätta sig på platse) prioritera på två "sätt":

1. Rutiner för mat, ved etc
2. Hela tiden jobba för att förbättra lägret för att få en bättre situation

Punkt 1 borde vara primärt fokus första dagarna, men efter en vecka borde man ha ordnade rutiner och kunna fokusera mer på punkt 2.

Det är lite roligt ändå att de som är kvar inte har en aning om att över hälften har åkt hem. Det var nån som förra avsnittet spekulerade i om han skulle bli först eller sist att åka hem. Om han bara hade vetat att de bara är fyra kvar hade det nog låtit annorlunda.

Jag tror att OM de fick veta att de bara är fyra kvar så skulle många av dem motiveras mer. Då vet de att de tagit sig långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Alone Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...