Jägarna i blåsväder

Välkommen till det militära! Så har det varit för oss alla som gjort lumpen (inget specifikt för jägare). Ingen större nyhet direkt!

Av ovanstående beskrivning av bla fotbeklädnaden, är det beklämmande att läsa om den låga nivån, men det måste nog vara planerat att det ska vara taskiga fotbeklädnader, så att övningen blir mer realistisk, det ska likna en framryckning på 999 dagen ungefär... i vanliga fall är det säkert superkomfort på grejorna tror jag absolut...annars har nog stålarna gått till JAS prylar...
 
Haha

Skillnaden mellan en multisportare och en Jägare är att Multisportaren löper omkring med 2 kg utrustning och vet exakt hur länge han ska bli ute och vilka moment han har.

En jägare kommer upp på måndagen, får ordern "marschfärdiga, packa LK100" blir utskickad till Keb och går dit befälen säger åt en att gå. Bara radio 180 + dart väger runt 13-14 kg. Sen har du en järnklump á 4kg runt bröstet och en väst med ytterligare 8-10 kg järnskrot. Utöver det livsmedel för veckor, sovsäck, tält och annan militär "bra att ha utrustning".

Kängorna du har har någon annan gått in åt dig i flera år, du har en filtsula som är som en betongplatta under sulorna, du har 0 stöd i sidled och framrycker över blockterräng.

Du upprättar bas och måste alltid ha minst en post per var 6 gubbe utanför tältet!, någon som är vaken och håller radiosamband.

Prova multisporta med deras utrustning..

Vinter: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-vinter.mp4
Sommar: http://dl.getdropbox.com/u/364090/denendab...onen-sommar.mp4

Kom igen när du cyklat, sprungit/vandrat o paddlat 50 mil på mindre än 3 dygn grabben! Fick kramp så jag spydde, blåser, skav, ryggvärk, huvudvärk etc. Men inte fan ringde jag mamsen. Och jag gjorde det bara precist för det var så lävla kul.
Och jag kan garantera att säcken vägde mer än 2 kg.

Jag var runt 35 år men det verkar som dagen ungdommar inte håller måttet! Och gubben kan än trotts sina 43 år, kan hänga en hink gjutning i "lilleman" men tyvärr orkar inte knäna längre. Med andra ord gamal är äldst!

B. Wisser.
 
Kom igen när du cyklat, sprungit/vandrat o paddlat 50 mil på mindre än 3 dygn grabben! Fick kramp så jag spydde, blåser, skav, ryggvärk, huvudvärk etc. Men inte fan ringde jag mamsen. Och jag gjorde det bara precist för det var så lävla kul.
Och jag kan garantera att säcken vägde mer än 2 kg.

Jag var runt 35 år men det verkar som dagen ungdommar inte håller måttet! Och gubben kan än trotts sina 43 år, kan hänga en hink gjutning i "lilleman" men tyvärr orkar inte knäna längre. Med andra ord gamal är äldst!

B. Wisser.

Varför pratar du om att ringa mamsen?
 
En del övningar görs så hårda att, det inte är meningen att man ska kunna genomföra dem helt ut. Andra övningar pratar vi inte högt om för det att lagen inte skulle gilla dem. Tortyr kan förekomma även som övning.

Folk faller i sömn när de går. När en bil sedan kör i diket under en 15 mils fordonmarsch är media och allmänheten snabba att dömma "de oansvariga pojkarna som är ute och leker"..

Tortyr som övning?
Är det inte oansvarigt att sätta sig bakom ratten när man halvsover?

Märkliga idéer om tillvaron...
 
Tortyr som övning?
Är det inte oansvarigt att sätta sig bakom ratten när man halvsover?

Märkliga idéer om tillvaron...

Finns gedigna regler för förarvila. 6h på en 24 h period eller 5+3 då det långa vilopasset ska vara mellan 22-08.00.

45min efter 4.5 timmes körning. Ganska likt det civila (?!)
 
Senast ändrad:
Jag tycker väl inte att det är så konstigt egentligen. För även om de tillhör ett jägarförband så är det nog kanske första fjällvandringen för många av dom, det är ju rätt unga pojkar och många kommer kanske direkt från skolan. Jag var väl själv inte särskilt erfaren när jag gjorde min grundutbildning vid I22 i Kiruna och ett visst manfall hade vi också under fjällmarscherna, t ex ödemarksövning I. Vill minnas att det främst berodde på stukningar och magåkommor. Själv snubblade jag framlänges och slog pannan blodig i blockmarkerna efter Mårmapasset men kunde slutföra ändå efter lite hoptejpning. :) Det jobbigaste tycker jag inte de rent fysiska ansträngningarna var utan att ständigt vara blöt, trött och fuktig; vi var den sista kullen med m/59 och de enda tält vi använde från maj till slutet av oktober var knäppetält och att hålla sig torr var inte alltid det lättaste. Nja, nu blev det en liten nostalgisk återblick.. :)
 
jag vet inte.. jag känner på mig att medias presentation som vanligt har väldigt lite med verkligheten att göra.. det skulle vara intressant med förstahandsinformation. har själv tillbringat tid på samma jävla ställe i orkan under min värnförmån, ett och annat tillplattat keron men inga personskador.. när det gäller multisportare och jägarsoldater så är det till stor del samma profil..
 
Nä usch

Verkar vara en onödigt hård övning. Alla vet ju att lede fi kommer med ryssvärmen. Högtryck och 25 grader varmt. Och alla krigshärdar man frivilligt kan ställa upp i som svensk soldat har ju närmast klimat Mallorca. Nä lite marscherande på kaserngården och några övningar typ "Repmånad" eller "Kronans käcka gossar" hade väl räckt åt stackarna.


Ärligt, lite stukningar, rivsår, lårkakor, magont, huvudvärk mm är ju vad som ingår i en vanlig ungdomstunering i innebandy. Det var väl ingen som fick livsfarliga skador eller men för livet? Då så...
 
jag vet inte.. jag känner på mig att medias presentation som vanligt har väldigt lite med verkligheten att göra.. det skulle vara intressant med förstahandsinformation. har själv tillbringat tid på samma jävla ställe i orkan under min värnförmån, ett och annat tillplattat keron men inga personskador.. när det gäller multisportare och jägarsoldater så är det till stor del samma profil..

Äntligen en nykter röst i diskussionen. Vi som sitter inne med både förstahandsinformation och andrahandsinformation har en helt annan syn på övningen än de som bildat sin uppfattning från media.

Tål att påpekas att jag själv ställde in min tur till kricketplanen vid samma tidpunkt, men en del i bekantskapskretsen befann sig där uppe och har lämnat sin egen historia om händelserna.

Summa sumarum. En bra övning där förflyttning i dåligt väder, med skadade/markörer samt övning i lång/kort rast samt rätt åtgärder vid "worst case senario". För även den mest detaljerade insatsplaneringen måste ha en "If the shit happens, lets deal with it and finish the mission". Soldaterna fick lära sig first hand att vädret är allt när det gäller vistelser i högfjällsterräng, särskilt på våra breddgrader.

När det gäller skadorna så är det allt från småblesyrer till några få allvarlig åkommor. Allt rapporteras till högre befäl som sedan använder det till att utvärdera övningen, därav "skräcksiffrorna". Mig veterligen så drabbades drygt hela I22 någon gång på 90-talet av massinfektioner av campylobakerier.

Vidare så är stressen, pressen att vara med på en "jägarövning" samt sömnbrist och fysiskt samt mental utmattning en stor del av att förtjäna den gröna baskern och/eller den gul/svarta jägarbågen.


Lärdomar från övningen gällande utrustning?

Hilleberg Jannu klarar inte av riktigt stark vind då väven går för högt ovanför marken vilket resulterar i flex i bågar samt låter vinden greppa tag i duken och orsakar ännu mer "flex". Kerlon 1200/1800 är inte tillräckligt stark då duken blåser sönder, även ifall den är spänd. MHW EV2 stog däremot stabilt som borgen och hade inga som helst skador efter övningen.

Nya kängor till soldaterna måste ut nu, helst igår. FMV har tagit fram en ny modell men ingen tycks veta exakt var den har tagit vägen? Kan citera en major från en av fjolårets övningar "Det är så man skäms när man ser vad ni blir tilldelad för kängor, det finns bättre på civila marknaden men HKV tilldelar oss inte pengar för att köpa in dem."

Slutligen vill jag bara inflika att alla som saknar förmågan att argumentera eller att komma med konstruktiv kritik borde enligt mig inte uttala sig i frågor som rör ämnen.. (för att tala i klarspråk, inte har en jävla aning om hur det kan vara och varför det är/var så.)

'nuff said.


/Joakim med en grön huvudbonad
 
För även den mest detaljerade insatsplaneringen måste ha en "If the shit happens, lets deal with it and finish the mission".

Har den inställningen möjligen någon påverkan på att det gick som det gick? Innebär "finish the mission" att man ska genomföra uppdraget oavsett risker eller förluster, vare sig det gäller krig eller fred?
Om det är så, då har jag inget till övers för försvarsmaktens officerares rätt att leka med unga människors liv, hälsa och framtid. Då bör dessa omplaceras till andra arbetsuppgifter utan ansvar för andra människor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...