En vår och sommar till fots,,..

Hallöj!

Tänkte tillbringa våren och sommaren ca Maj-slutet av Augusti/ kanske början av September med att åka runt med bilen i Sverige och vandra. Skulle uppskatta tips på leder/områden som man inte får missa eller som är värda o se. Kanske någon mindre känd som många inte tänker på.
Tänkte väll lägga en del (majoriteten) av tiden på norra delen av Sverige men vill även utforska resten av landet med. Kring Bohuslän, Skåne, Stockholm/Mälar området, Dalarna, Värmland, ja finns säkert mye mer :) E väll främst några dagars turer till nån/några veckors turer jag är ute efter.

Som sagt tips mottages hjärtligt :D

Må väl!
 
Tre sträckor på Skåneleden jag särskilt gillar är:
  • Från Simrishamn upp till Stenshuvud och lite vidare
  • Från Rydebäck ner till Landskrona
  • Från Mölle via Kullens fyr till Arild

Ska dock påpeka att de inte direkt går genom ödemark.
 
Tackar så mycket för svaren och ber om ursäkt för eget sent svar. Bröt benet och strul med bilen o så så tappa lite motivation på planeringen. Meeen nu så :D

Intressanta vandrings berättelser majjen. De trakterna skulle ju passa fint för lite mellan Sverige vandring. Fick intrycket att det var 2-3 nätters turer ca?

Nico: Är ju främst ödemark jag är ute efter men små trevliga pittoreska samhällen som man passer nån gång e ju trevligt det med :) Det sista turförslaget Mölle -Arlid verkade riktigt trevligt. Spec då de stod de hade lite grottor o det intresserar mig mycket. Lite kort kanske 15 km tror jag det stod o de gör man ju på en dag så får baka ihop det med nå andra etapper.
 
Btw en följd fråga. Känns som det kommer bli mycket gran o barskog. De e väl det vanligaste. Men nån som känner till områden där det är mycket lövskog? Kanske till och med områden med betydande majoritet bara björk och nåt bara bok, ek osv?

Sen om nån känner till områden eller leder kring områden där det finns spår från tex inlandsisen, samt grottor. Alltså geologiska avtryck i naturen. Allt e ju geologiskt men ni förstår kanske vad jag menar.. :)
 
Om du är i "närheten" av Lofoten skulle jag rekommendera ett besök. Liftade runt där för 3 somrar sedan och minns det fortfarande med glädje, både vad gäller människor och natur. Det finns otroliga kortare vandringar att göra, och så kan du åka runt på båtarna i fjordarna om har lust.
Jag var på väg tillbaka mot Sverige, och rätt slut, då blev upplockad av en Norsk som inte ville låta mig lämna Lofoten utan att först gå vad jag förstod var hans favoritvandring. Sa att jag aldrig skulle glömma det. Och det kommer jag inte heller göra. Lyckades hitta en rutt här:
http://rando-lofoten.net/index.php/en/selfjord-en
Upp och ner som faen. Värm upp knäna ;)

Hyra kajak i Mälaren var för övrigt trevligt, då ser du nämner den. Vi hade hela öar för oss själva också om du är ute efter sånt. Hyrde våra på Björnögården i Västerås. De bara gav en det man behövde och frågade inget om man paddlat förut. Bra det ibland!
 
Ja Lofoten verkar riktigt trevligt. När jag nämde tipset för kompisen höll han med i din rekommendation så nån vecka där blir det kanske att lägga :)

Hmm ja kan nog tänkte mig att det e fint o paddla i mälarn. Får se vad tiden räcker till dock. Blir nog en paddling detta år med i Dalsland. Riktigt riktigt trevligt, rekommenderas!

Nån Som vet förresten områden i Sverige där man kan kombinera vandring med att se lite fornlämningar?
 
Dalsland ser ut att kunna vara riktigt mysigt, ska ta upp det med brorsan då ska planera en paddling i sommar. Hur är det med mygg i Juni om du vet?

Min farbror är arkeolog och mycket ute i markerna i Norrland. Jag ska kolla med honom nästa gång vi pratar, han borde antagligen kunna komma med något. Vi har bland annat varit ute bland väldiga insjöar där de hittat spår från stenålders-camps, samt det i skogen fanns en enorm sten som verkligen såg ut som enklare variant av en björn, var rätt skoj, hade även hällristningar på sig. Den behövde vi dock gps för att hitta till. I Näsåker finns det ju en hel del annars. Där har de just vid forsen också en underbar bastu och grillplats, som är öppen för alla. Går även att bada där då de grävt ut som en pool det inte strömmar lika starkt i. Återkommer med svar om det finns någon vandring min farbror rekommenderar, blir nån gång i början av Juni.
 
Ja Dalsland rekommenderas starkt! Hmm mygg, kommer inte ihåg att det va nått spec "problem" eller besvär. Så efersom jag inte har nått minne av det så förmodligen inte. Klart det finns lite mygg, men inget o oroa sig över. Jag var där kring midsommar.

Aaa skulle uppskattas :) I vilket område låg denna stenbjörn och insjöar? Okay, va det fornlämningar där i Näsåker också eller, mest skönt o trevligt med bastu o fors? (Inte för att jag inte uppskattar sistnämda)
 
Om du vill vandra i bokskog kan du vandra Laxaleden längs med Mörrumsån i Karlshamns kommun. Den är 3 mil lång och börjar vid gränsen Småland/Blekinge och slutar där Mörrumsån rinner ut i havet.
 
I Dalarna har du det officiellt högsta vattenfallet i Sverige: Njupeskär. Hittas några kilometers vandring från Fulufjällets Naturum. Väl där kan man fortsätta upp på fjällplatån för vida vyer. Finns flera leder att följa och stugor att bo i för den som inte vill tälta.

Fortsätter man lite längre norrut finner man det lite större fjällområdet kring Grövelsjön och Femundsmarka i Norge. Ett område som är väldigt vackert och något mindre besökt här är håarna (från Särsjön och sydost till Nedersthån) och Töfsingdalens nationalpark. Mest fiskare som håller till i dessa trakter vad jag förstått. Området bjuder på öppen fjällskog med forsar och sjöar om vartannat. En avstickare in i Töfsingdalen är en chans att uppleva mer tät urskog.
Notera att det endast finns vindskydd här och särskilda regler gäller kring tältning och eldning. Tältning vid ett av vindskydden går säkert bra.
Här kan du läsa om min vandring genom området.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
GosDonLedjet Letar vandringsledstips tills vår/sommar 2015! Vandringsleder 6
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Erika86 Sugen på vandring i sommar! Vandringsleder 16
ms77 Vasaloppsleden i sommar Vandringsleder 1
stella08 Sugna på vandring i vår/sommar Vandringsleder 5
liten_puh Jag hänger gärna på i sommar... Vandringsleder 3
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Sokrates Treriksröset till Smygehuk Vandringsleder 7
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Marie Helena kunna komma till delsträcka och med praktiskt avslut Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
Hookah87 Hajk Lillehammer till Jotunheim Vandringsleder 3
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...