Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar

Det vore intressant att få höra vilka erfarenheter som finns av lätta sovsäckar för barmarksturer.

Alla som har erfarenheter av sovsäckar som väger under, låt oss säga 800 gram, kan väl bidra med sina tankar och reflektioner.

För lite bakgrund till användningsområden och mina tankar, kolla:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/teoripraktik-de-tre-stora-sova-tungt.html

En och annan funderar säkert på att köpa något inför sommaren och då kan det här vara värdefulla synpunkter.

Jörgen
 
Sovpåse av fleece

Den väger nog inte mer än 300g (GDS) och används även som innerlakan ibland.Funkar som den är så länge det inte kryper under 10 grader.Vet inte riktigt vad för synpunkter du önskar,det är en sovsäck,typ.


peter
 
Jag har en gammal ( 15 år?) MacPac Pinnacle sommarsäck. Dun på tre sidor, ficka under för liggunderlag, cirka 500 gram. Nerpackad blir den uppskattningsvis 25 cm lång med diameter som en större PET-flaska. Använd under bar himmel i frostnätter (dålig sömn...) till stekheta sommarnätter med öppnade dragkedja = god sömn.

+ vikt
+ packmått
+ isoleringsförmåga
+ hel dragkedja

- trång, när liggunderlaget är nerstucket har jag svårt att vända på mig. I princip kan jag bara ligga på rygg då.

- utan liggunderlag i säcken kan man rulla runt så den dunlösa stycket kommer uppåt = vaknar och fryser.

- Vill man ha liggunderlag i soväckens ficka, är man i princip hänvisad till uppblåsbara varianter. Svårt att knyckla ner ett z-rest i fickan ;)









[Ändrat av öringen 2007-04-26 kl 16:16]
 
mountaiun equipment dewline

Enl.viktangivelse 640gram (tror jag).
Sover gott även kring 0° och nån grad därunder (i tält).
Använder sovsäcklakan.
Nackdel:ingen dragkedja,annars hade man ju haft den som duntäcke när det är varmt.
Något smal kring benen.
Tror jag haft den sen 1998 och den är jättefin ännu.
 
ME Dewline

Köpte min 2000 och är finfin fortfarande. Säcken är liten och lätt men samtidigt riktigt varm för sin viktklass. Det känns också som or Drilite yttertyget ger ett viss fuktskydd, men det kan vara inbillning.

Nackdelen är avsaknad av dregkedja, en rätt tight design i fotända, kanske i kortaste laget trots min ringa längd samt att den väger mer än uppgivet - tror det är runt 750g.

Uffe
 
RAB Quantum Topbag 05 430g funkar bra om det är + grader. Har använt det två gånger vid Kebnekaise. Första gången utan problem. Andra året blåste det hårt och kallt, då kröp kylan in vid sidan av eftersom säcken inte har något dun på undersidan. Men om den hade halvrygg med bara tyg skulle man klara sig.
Koll även RAB RAB - SLEEPING BAG GUIDE
 
En Bask Spantic dunsäck på ungefär strax under 700 gram. Så länge temperaturen inte understiger +5 så fungerar den bra för mig.

Sen har jag ett hemgjort duntäcke ('quilt') enligt Anders J:s modell, strax över 500 gram. Har inte provat så mycket än. Men den har jag använt i nån minusgrad och då var det ändå mycket kvar till nån huttringsgräns.
 
De två säckar jag har mest erfarenhet av är Mountain Equipment Skyline (650g i stl XL) och The North Face Beeline 900 (545g inkl packpåse). Den förra var på sin tid billig (1300kr), vilket den andra inte var (utom för mig, som fyndade sista exet på globetrotter). TNF:en är bättre på alla sätt, och jag är helt fäst vid mina dragkedjelösa säckar med temperaturgränser kring noll grader.

Skyline var graderad till +5 i komfort, och funkade bra ned till ca -1 grad. TNF-säcken har en komf på -1, men jag har sovit bra i ett par minusgrader. Använder bara underställ, och ett Z-rest sommartid. Mössa förstås, och buff/motsv runt halsen vid behov. Ingen av de två säckar jag använt har en gradering enligt den nya standarden. Sovit många, många nätter i båda under förhållanden från sursnö till storm till midnattssol. Mest i fjällen, men även under bar himmel etc. Ffa TNF-säcken har väldigt vattenavstötande yta (men givetvis är den inte vattentät).

Recensioner:

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4389
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4653

Sen har jag också sovit några nätter i min Peter Hutchinson Designs (PHD) Minim 400, med tempgräns på -5, ingen standard där heller. Har sovit bra hittills, men tycker den är lite för trång för mina behov. Men väldigt hög kvalitet rakt igenom. Har inte vägt den, beklagar, men PHD anger vikten till 670g. Den skulle med säkerhet klara svenska fjällförhållanden även för dem som är mer frusna än vad jag är.
 
Bra med lite länkar här. Jag frös nämligen hem med min gamla MacPac ikväll och det har aldrig hänt tidigare...

Redan i i förmiddags när jag hämtade den i förrådet la jag märke till hur den liksom bara låg längst ner i förvaringspåsen, till skillnad från förr om åren då den fyllde upp hela påsen. Funderade inte mer på det utan packade ner säcken i kompressionspåsen och drog ut på vift. Har sedan knata runt mest hela dagen innan det blev dags att nanna kudde...legat och hackat tänder sedan 21.30 tiden men nu vid 00.30 gav jag upp.. Sov i shelter, dvs enkelväv som inte sluter tätt mot marken, så det blåste in lite kalluft också... men iaf. Bara att inse att den gjort sitt..


Förresten, det var cirka 2 grader varmt ute, men när hundkräket övergav mig och la sig en bit bort då gick det inte längre :)
[Ändrat av öringen 2007-04-29 kl 01:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...