Rida norrut.

Det finns en dokumentär om en Australiensare som red från mongoliet till europa. Tror den heter on the trail of Genghis Khan. Den bör ge en del insikt om vad som är möjligt.

Ett häftigt äventyr som absolut är görbart men det kräver såklart ordentligt med förberedelser och kunskap. Att ge sig på det med mindre än att man är ordentligt van vid både hästar och friluftsturer vore dumdristigt.

/Gustav
 
Björnar kan vara väldigt nyfikna.
Vart man startar har ingen betydelse.
Fickpengar krävs.
Egen häst är att föredra.
Ingen tidsplan.
Inget mål. (Rid norrut).
Behöver man låna pengar av andra deltagare är man inte välkommen.
Man får följa med även utan häst om man bär sin egen packning.
Ungefär så ser grunden i reglementet ut.
 
Senast ändrad:
Men hur ska du kunna få sällskap om du inte har en plan? Eller tänker du dig att någon attraheras av idén och så pratar ni ihop er sen? Är du så flexibel? Folk som har jobb eller familj kan inte agera på så lösa grunder. Jag skulle i alla fall aldrig i livet ge mig ut på denna tur med en vilt främmande karl utan att veta mera om honom och hans mål och motiv. Du måste berätta vem du är och vad du vill med detta! Vem hoppas du att ska hänga med?

Och hur ska någon kunna haka på på vägen om ingen vet var eller när det här ska hända? Jag tycker fortfarande att idén är intressant och har försökt stötta dig men på det här sättet har du nog svårt att få seriösa följeslagare.
 
Jo. Och en annan fråga jag skulle diskutera med en eventuell följeslagare är: Vad gör vi om vi blir osams? Om syftet med sällskap är säkerhet och att hjälpas åt, vad händer om den enda följeslagaren vill hoppa av? Hur gör du då? Fortsätter ensam i alla fall? Detta är bara en annan liten sak du borde fundera på.
 
Osams?
Om man inte har någon färdplan och inga mål, utan gör det som är bäst för hästen, vad finns det då att diskutera?
Till exempel.
På kartan syns öppna partier längre fram där det eventuellt finns 16 timmars bete för hästen.
Vad gör vi?
Svar.
Går till dessa partier, slår upp läger och låter hästen beta där i två dygn innan vi drar vidare.
Själv som person, har jag ingen som helst målsättning, och inga som helst planer på något.
I och för sig hade det varit att föredra att slippa brännas som en sopa i krematoriet, men jag är inte beredd att göra något åt saken, för att slippa.
Så, nu har jag berättat allt som är värt att veta.
Vill man säga upp sig från arbetet och säga farväl till sin familj för alltid, får man gärna göra det.
Menar lite som så, att har man väl kommit till Norrland, kan man lika gärna fortsätta, då har man även hunnit skaffa sig lite erfarenhet.
Eller så återvänder man hem till sitt förutbestämda öde.
 
Ålänning.
Om du letar efter en karl får du fråga någon annan, är inte lagd åt det hållet, och inte åt det andra hålet heller.
 
Osams?
Om man inte har någon färdplan och inga mål, utan gör det som är bäst för hästen, vad finns det då att diskutera?

Alltså, du har inte så mycket erfarenhet av att umgås med andra människor va?

Det finns massor med saker att inte komma överens om. Ska vi ta raka vägen dit eller om omväg? När ska vi stanna och vila? Hur länge ska hästarna beta? Och vad händer om det finns två lämpliga platser för bete?

Glöm inte heller att de flesta människor blir rastlösa. Vad ska ni roa er med om hästarna ska stanna och beta i två dagar?
 
Försöker att inte följa något speciellt mönster efter en mall när jag umgås med folk.
På resten av frågorna, kan man ställa en motfråga.
Vad spelar det för roll och vad har det för betydelse?
Vill man följa med för att få bestämma, är det ganska meningslöst.
Det behovet, om man har ett sådant ska inte behöva gå ut över hästar eller andra.
Tänk dig en karavan som man följer med i bara, utan att försöka styra den.
Man får helt enkelt lita på att karavanen tar bästa vägen.
Får en bild av en liten djävul som vill följa med enbart för att försöka sabba.
 
Det spelar roll eftersom de flesta människor inte vill ge sig ut på nåt utan att det finns en plan. De flesta människor som har tillgång till häst har också jobb eller möjligen skola (om det är föräldrarna som finansierar hästen), så de kan inte liksom bara ge sig iväg helt oplanerat.

Det finns alltid nån som styr en karavan.

Att det blir motsättningar och konflikter inom en grupp går i princip inte att undvika. Det som bestämmer hur bra gruppen lyckas är hur man hanterar konflikterna. Detta har man t.ex. konstaterat när det gäller ubåtsbesättningar eller andra grupper som tvingas leva tillsammans under längre tid (t.ex. folk som seglat jorden runt eller gjort andra längre resor).

Att tro att man inte kommer att ha några konflikter är väldigt naivt.
 
Två dygn utan el eller internet efter Alfrida, verkar inte ha missat nåt utom fula påhopp. Har inte över huvudtaget övervägt att delta i detta projekt men tyckte att idén var intressant. Tappade nu intresset helt. Hoppas ingen häst behöver offras på så här lösa grunder.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...