Bästa dyköarna i Grekland?

  • Trådstartare lars.heijkenskjold@telia.com (LarsH)
  • Start datum

ollesjostedt@hotmail.com (Olle Sjöstedt)

Gäst
Amorgos, lite sisådär...

Jag har dykt på en ö i Grekland, Amorgos. Jag har både positiva och negativa erfarenheter från dykningen där.


I staden Aegiali på Amorgos finns ett mycket litet dykcenter, "Amorgos diventures". Här prövade jag och min tjej för ett antal år sedan dykning för första gången. Vi gjorde ett provapådyk som sköttes ytterst seriöst. Först en dag teori- och bassängpass sedan ett dyk i havet dagen efter.


Ett par år senare gick min tjej en advancedkurs på ön som också sköttes helt ok. Själv följde jag med på några kursdyk. Här fanns väldigt läckra grottor och sikten var otroligt bra. Dykningen var dock begränsad till ett väldigt litet område och efter några dyk hade vi sett vad som fanns att se där.


När vi återvände till ön förra året och ville dyka möttes vi av nonchalans och fullständigt ointresse då vi frågade om vi kunde dyka. Efter mycket fikande och funderande lyckades vi komma överens om en dag och en tid som skulle passa men när vi dök upp fanns ingen personal på plats. De hade åkt till banken och struntat i oss, så det blev ingen dykning.


Det här låter kanske inte särskilt lockande och var kanske inget vidare tips. Servicen var rätt så usel men dykningen var förbannat bra, så kan man stå ut med lite strul och har man inte planerat en hel dyksemester, utan bara vill göra ett dyk så där i förbifarten så är det ändå helt ok.
 

magnus.cedergren@spray.se (Magnus Cedergren)

Gäst
Amorgos

Vi åkte till Amorgos, bl a för att vi hört positivt om dykning. När vi kom dit hade polisen stängt dykcentret pga bristande säkerhetsrutiner. Åtminstone var det vad vi fick höra från bybor när vi letade efter dykcentret.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...