STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hattmakarn,
Det handlar inte om att gå tillbaka till en annan tid, det handlar om att behålla en naturresurs - eller ej.

Skall vi förbruka de sista fjällområdena orörda - eller skall vi förbruka dem.

För 100 år sedan inrättades Stora Sjöfallets Nationalpark. För att ta sig dit måste man börja sin resa i Porjus-Luspebryggan med båt. Inga vägar fanns dit förrän 1965-66. Idag finns bara namnet kvar på denna Nationalpark - som avsattes för att vara helt orörd för all framtid...

Det är utvecklingen på 100 år i detta område. Hur vill vi att detta område skall se ut om 100 år, 2118 ? Skall dina barnbarnsbarn kunna fjällvandra som du gör 2018, eller skall de ta linbanan upp till Skerfes pizzeria och motell ?

Samma fråga gäller natueligtvis samtliga områden längs hela fjällkedjan.

Det handlar inte om STF, Vattenfall eller LKAB, det handlar om vad du och alla andra tycker vi skall bevara - eller förbruka.

I denna fråga ligger i botten: med vilken rätt förbrukat vår generation våra naturresurser - och varför sparar vi knte naturresurser till kommande generationer.

Thomas
 
Thomas: jag lovprisar verkligen inte allehanda "utveckling", men är väl realist... T.ex. tycker jag att det flygs på tok för mycket helikopter i fjällen. För att inte tala om alla dessa fyrhjulingar och skotrar... just för att det tydligen finns ett behov av dessa? Se t.ex. http://www.visitfjallen.se/sv/skoter-skoteruthyrning-skoterakning-fjallen/ och http://www.visitfjallen.se/sv/Motorsport-atv-fyrhjuling-fjallen-svenska-fjallen-/?lid=14be8060993f6e

Men då bör man väl ändå se Sylarna i ett större sammanhang, och med en krass realism?

För inte så länge sedan var även vägen fram till Nikkaluokta kontroversiell... rädslan fanns givetvis att den inte ta slut där, utan fortsätta ända fram till Kaipak.

Men nu är vägen där - precis som en hel del annan infrastruktur i fjällvärlden, som t.ex. Silvervägen, vilken går tvärs igenom Arjeplogfjällen. Och med denna logistik kommer alltsomoftast kommersialiseringen - och fler vandrare, av olika slag.

Klagomålen har tystnat på flera ställen. Och visst är det inte helt fel att slippa gå flera mil innan den egentligen avsedda vandringen tar sin början? Transportsträckor är trista. Ganska många går in till Sarek via dammanläggningen vid Stora sjöfallet... efter att ha åkt bussen från Gällivare.

I det sammanhanget är ombyggnaden av Sylarna kanske inte särskilt mycket att orda om.

Stora sjöfallet är fördärvat för all överskådlig framtid.
 
Rent allmänt är det ju bra att väcka opinion mot det som är ett hot mot fjällvärlden från de kommersialistiska krafterna. Det gäller såväl ytterligare vägar, smygvägar som berättas om i en granntråd till en fiskecamp, ständiga helikopterflygningar, gruvprospektering, ny utbyggnad av vattenkraft mm.

Nu var ju grundfrågan i tråden hurvida STF dragits med i den allmänna kommersen kring modern turism och vad det innebär.

Det är trots allt inte fel att lyfta frågan i en vidare kontext för att få perspektiv på vad som händer. Det går att förändra men varsamt och eftertänksamt. Skulle vi ”avreglera” den del av fjällvärlden som inte är speciellt exploaterad idag, vilket är fullt möjligt, vore det givetvis en katastrof.

Tillbaks till den gemensamma köksavdelningen och sovutrymmena på Sylarna visavi restaurang och enkelrum så är det en konkret och enkel fråga att lyfta upp.

Till de som inte tror att ett oppositionsarbete är värt något vill jag bara säga, lär av historien. Vårt land kan vara stolt över de tidigare generationer som skapade förändring till det bättre. Skulle de skakat på huvudet och stoppat huvudet i sanden?
 
Åkte

Jag är numera 72. Jag har varit med ett tag med andra ord. Min erfarenhet är att väga saker mot varandra, alltså hängas eller halshuggas, är den absolut främsta metoden som medfört att vi har så lite kvar av orörd fjällnatur.

Når ci jämför Sylarna med Stora Sjöfallets Nationalpark blir Sylarna en bagatell som vi inte behöver bry oss om.

Transportsträckor är en annan väg att sprida negativa omdömen om delar av fjällen sommdå börjat upplevas negativa - och då blir det lättare att få igenom vägbyggen osv.

Vögennrill Nikkaluokta kommer att förlängas till Kebnekaise Fjällstation som då blir en turiststation för bussturister, handikappade skall ha rätt att bestiga Sveriges högsta fjäll så det blir linbana dit = rullstolsväg upp till toppen.
Fjällvandrare vill ha en egen fjällstation utan bussturister så en ny byggs 20 km norrut - och så småningom dras vägen även dit naturligtvis.

Det är så det går till, ett ständigt naggande i kanten...

Skall vi ha orörda fjällområden kvar måste naggandes stoppa helt och hållet - NU.
Jag ör också realist - och en luttrad sådan när det gäller detta ämne - och jag inser att det är kört, fjällområdena som är kvar kommer att försvinna som orörda områden - vi kommer att förbruka dem inom 100 år. Inom 200 år går det vägar i de flesta fjälldalar - ochbturisterna kommer att säga som vi, jösses vad vackert det är! Fjällen kommer ju att finnas kvar, i alla fall de flesta.

Fjällområdena kommer att försvinna bit för bit genom att de angrips av exploatörer som vill åt malm, vattenkraft, vindkraft, turism, fiske och jakt samt av romantiker som värderar olika områden mot varandra och går med på att mindre attraktiva områden liksom transportsträckor kan byggas ut - om Sarek sparas...

Bro över Langas, väg till Petsaure och över Ultevis till Sitojaur...blir verklighet, Ståitojqures vatten tunnlas ned till Rapadalen och utloppet ligger ovanför nedre deltat som då spolas bort och dammen vid Tjaktkajaur förstärks oxh höjs ytterligare.... Jag tror att det blir verklighet - och Rinim blir en bra plats för STF att bygga en riktig fjällstation på - och så blir det lätt att bygga väg till Rinim..,

Visst, jag målar faan på väggen...

Men för drygt 50 år sedan tog jag båt från Luspebryggan, gick över mårkan vid Jaurekaska, åkte båt till Salto och sov natten där, dagen efter åkte jag båt från Salto till Stora Sjöfallet, gick över mårkan där och åkte båt längs Nåsta sjö till Suorva. Därifrån åkte jag båt längs Akkajaure till Vaisa där jag bodde sommartid. Resan tog två dygn. Det var en transportsträcka. En fin sådan i bra väder, en eländig sådan i dåligt väder.

Idag kan jag köra bil nästan hela denna sträcka på några få timmar. Det trodde ingen av oss kunde hända... Idag reagerar ingen över vägen västerut, Nikkavögen, Silvervögen, osv lätt och bra att ta siffran på, fjällen blir lättillgängliga,mman alipar offra semesterdagar på onödigt resande eller gående mot sitt större och mer värdefulla mål - ett orört fjällområde :)

Vägar är bra. För 500 år sedan fanns inga vägar, jag minns att det fanns bitar av grusväg mellan Göteborg och Stockholm när jag var barn, idag ör det motorvägar.
Vägar öppnar upp områden - som sedan exploateras.

Thomas
 
Nu förstår jag att det finns äldre oldboys med minnen och givetvis var det annorlunda förr. Att det gjordes ingrepp i naturen och i fjällvärlden som inte går att reparera förminskar däremot inte vikten av att inte göra om misstagen i vår nutid.

Att prata om bagateller som man inte behöver bry sig om när det gäller nutid bara för att det gjordes än värre ingrepp i naturen förut är en konstig inställning.

Till sist och syvende tror jag att en del slår in öppna dörrar här. De flesta torde väl vara enig i bevarandet av en relativt orörd fjällnatur.

För övrigt är jag väl en oldboy själv numera...😊
 
I Nils-Erik Landells och Ingmar Holmåsens fina bok "Sjauna" diskuteras utbyggnaden av älvarna. Det fanns runt 1970 en politisk plan på att exploatera Sjauna - detta av fjällvandrare ganska sällan besökta område - bland annat med en tunnel och miltals med vägar.

Även Vindelälven skulle exploateras till max, under samma period, men detta lyckades den stridbara riksdagsledamoten Nancy Eriksson få stopp på. Synd att hon inte lyckades med att få bort monarkin i samma veva (hon drev även denna fråga)... viss utveckling behövs i Sverige, annan inte.
 
Förra året, i September, gick vi med minimal packning sträckan Ramundberget-Fältjägarstugan-Helags-Vålåstugorna-Gåsen-Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Fältjägarstugan-Ramundberget

Denna vandring köpte vi all mat i fjällstugorna, samt åt serverat på de fjällstationer som erbjöd detta. Jag kan konstatera, utifrån diskussioner om kostnader, att det vi lade ut i pengar gott och väl hade kunnat generera i en resa utomlands. Men, sedan tidigare vandringar, är jag ändå övertygad om att den som vill ha ett billigare alternativ skulle kunna göra samma vandring med mindre budget.

Sedan när det gäller mysighetsfaktor på själva anläggningarna är det, för mig, alltid trevligare med tystnad och utrymme, än stökiga bökiga lokaler där folk trängs. Således kan man anpassa sin vandring utifrån dessa kriterier om det är tungt vägande skäl.
 
Att kalla de där som trams tolkar jag som ett angrepp på alla Sveriges rörelsehindrades, av politikerna fastställda, rättighet att fullt ut få ta del av vad Sverige har att erbjuda. I hela landet och fullt ut lika i tillgänglighet som majoriteten av medborgarna. Du visar med din kommentar en elitism och ett handikappförakt som är otidsenligt i Sverige under det 21 århundradet.


Hemkommen från Alperna läser jag detta lika lögnaktiga som fantasilösa personangrepp. Och det är alltså svar på ett inlägg vilket avsåg att leda *tillbaka till* trådens egentliga ämne.

Det mesta tramset kommer av alla sanslösa extrapoleringar, t ex att nedskärningen av antalet självhushållsplatser skulle leda till asfaltering av lederna (undras om den skribenten sett hur asfaltläggning går till). En del annat trams verkar vara helgarderingar, skribenten vet till sist knappast själv om han menar allvar.

Nu var det kanske mest inlägg #22 jag tänkte på, att det skulle finnas “krafter” som vill anlägga fjällstationer i Sarek för att ge handikappade tillgång till Europas sista vildmark (som då inte längre är det).

I en tråd berättas att något sådant ska ha stått i tidningen Se på 50-talet, och i en annan var det Expressen för 40 år sen. Men med “krafter” menas inflytelserika personer och organisationer och när inte skribenten kan namnge en enda av dessa är det förstås trams. När samma skribent säger sig stödja det önskemålet är det rimligen antingen en fånig provokation eller poänglös ironi (och alltså återigen trams), speciellt som det strider helt mot #30. Vad som gör min slutsats till elititism eller handikappförakt är inte lätt att förstå.

Jag tror mycket av fånigheterna bottnar i taskigt sinne för proportioner. Kan alltså vara värt att på nytt påpeka att STF *återinfört* matservering på Sylarna (så som det var vid mitt ofrivilliga besök 1964) vilket de övriga 14 stationerna redan hade liksom de båda betjente hyttene på andra sidan gränsen. På just detta kan man anlägga synpunkter t ex, som Christian Almgren, om ökade helikoptertransporter - men isåfall är det en diskussion som måste innefatta även Helags och Blåhammaren. Den viktiga poängen är alltså det ringa antalet självhushållsplatser.

Åter till ämnet. Hur går det med Joannas författande?


PS: Det är inte precis övertygande att ideligen hänvisa till vad landets styrande bestämt, men vägra ge länkar till riksdagsprotokoll eller lagtexter.

PS2: Vidare diskussion om tillrättaläggning och inkludering av handikappade kan lämpligen placeras i den tråd som Almgren startade den 19/9 2015 kl 22:55
 
uff...

...förlåt, alla som väntat. Inte trodde jag att platsen jag skulle tillbringa sommaren på låg i praktiskt taget total internetskugga. Jag lyckades faktiskt logga in på Utsidan ett par gånger, men aldrig ladda upp någon text.

Nu är jag dock tillfälligt hemkommen och passar på att ladda upp ett första textförslag. Troligen lite för långt och väl känslomässigt, så stryk friskt. Rota, rätta, lägg till, dra ifrån & kritisera.
Om "öppet brev" är rätt form, vem det i så fall vänder sig till, varvi vill att det ska publiceras etc är också helt öppna frågor.

Se alltså nedan.

PS Jag är i Sverige till och med torsdag förmiddag, sen är det risk att jag är off-line igen till några dagar in i september. Men det hindrar ju inte er andra från att fortsätta.
 
Öppet brev till STF:s ledning och medlemmar.

Vid den nyligen färdigställa ombyggnaden av Sylarnas fjällstation har självhushållsutrymmen och försäljning av fjällproviant uppenbarligen nedprioriterats till förmån för restaurang med bordsservering. Detta väcker frågor om STF:s framtidspolicy hos oss undertecknade fjällvandrare och STF-medlemmar.

STF är en medlemsägd ideell förening, som gärna beskriver sig själv som en folkrörelse. Enligt portalparagrafen i sina stadgar skall den "främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige".

STF:s stämningsfulla men sakligt basfunktionella vandrarhem och fjällstationer har genom åren förkroppsligat dessa ideal. Genom att erbjuda en sådan boendemodell har föreningen sänkt de mentala, ekonomiska och praktiska trösklarna för nytillkommande fjäll- och naturälskare, som inte haft råd (eller lust) med hotellrum och restaurangmiddagar, men inte heller erfarenhet, mod, utrustning eller andra förutsättningar att redan första gången (eller någonsin) ge sig ut på tur med eget tält och kök. För dem är det inte den fina restaurangen, utan tillgången till ett tak över huvudet, där man kan sova, laga mat och torka sina regnvåta kläder, som gör att de kan/vill/vågar ge sig iväg. Det blir starkt exkluderande för väldigt många, om sådana enkla alternativ fasas ut till förmån för en boendemodell, som kostar en barnfamilj tusenlappar per dag.
Också för de mer erfarna bland oss blir det svårare att få med barn och nyfikna nybörjarvänner på en lagom krävande första tur.

Vi förstår, att STF måste få sina fjällanläggningar att gå runt ekonomiskt, men det är inte uppenbart för oss, varför olika boende- och utspisningsmodeller skulle riskera att konkurrera ut varandra. Motsatsen är troligare, eftersom de attraherar olika besökarkategorier. Fjällstationer i andra länder erbjuder ofta generösa självhushållsutrymmen parallellt med en finare restaurang, och som övernattning allt från golvplats på vindsloft till färdigbäddade dubbelrum. Erfarenheterna från Kvikkjokk* tyder också på att ett varierat utbud lockar fler besökare totalt.

Vi tror inte att många av dem som nu väljer självhushålls/vandrarhemsmodellen styr om till dubbelrum med trerättersmiddag. Risken är större, att de säger upp STF-medlemskapet och uteblir helt. De vältränade, välutrustade och erfarna har ju sina tält. De andra - de, vars ”intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige" STF också skall väcka och främja - stannar hemma eller åker på charterresa.

Vi vänder oss alltså inte mot att STF introducerar fler alternativ. Vi oroar oss, tvärtom, för att mångfalden håller på att fasas ut till förmån för en mer exkluderande modell, som bidrar till det segregerade friluftsliv STF säger sig vilja motarbeta.

Som ideell förening med unik position i fjällvärlden har STF ett ansvar att förvalta. Vi önskar och hoppas, att portalparagrafens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, fattiga studenter och förortsungdomar från hem utan friluftstradition.


Vi efterlyser information till STF-medlemmarna
  • om vilken bakgrundsanalys, som legat bakom beslutet att inskränka självhushållsutrymmet vid ombyggnaden av Sylarnar fjällstation,
  • om denna prioritering bottnar i några särskilda omständigheter på just Sylarnas station, eller ingår i en långsiktigare policy, som kommer att tillämpas på fler fjällstationer,
  • om prioritering av högkostnadsaltternativ generellt (restaurang, privatrum) på bekostnad av den traditionella ”vandrarhemsmodellen” (självhushåll, flerbäddsrum) utgör en del av STF:s långsiktiga policy.

(namnuderskrifter)


* Bandersson & Fowwe:: här bygger jag möjligen luftslott på era inlägg #175 resp. 178. Har ingen egen tillräckligt färsk erfarenhet av platsen. Är detta exempel tillämpligt? Om ja - behövs förklaring/utveckling? Om nej - finns andra?
 
Tack Joanna

Otroligt välformulerat. Hoppas du inte fått offra alltför stor del av semestern för att skriva det här.

Det vore nog bra om vi kunde få färsk information från i sommar som visar om det har blivit köbildning eller inte vid självhushållet i Sylarna (förutsatt att restaurangen varit i drift). Även om man kan misstänka att debatten här på forumet redan styrt bort en del av självhushållarna samt fått andra att känna sig tvungna att använda restaurangen så borde rimligtvis den befarade köbildningen ha uppstått och det stärker ju din/vår argumentation i så fall.

Hör av dig du som varit där och låt oss få veta vad du anser.

(Oavsett vad den ytterligare informationen säger så är hela inlägget i högsta grad relevant med tanke på framtida utveckling/avveckling av STF:s service till medlemmarna.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...