Golvlös Mid, med eller utan innertält?

Jag kommer köpa ett tvåmanna-tält till våren, och troligtvis blir det ett HMG Ultamid 2. Jag är väldigt sugen på att använda det som en-väggstält med bara polycro som golv över ~2/3-delar av ytan. Både priset, vikten och enkelheten av att slippa innertält lockar. Jag har dock bara sovit under tarp en par gånger innan, och skulle vilja ha lite synpunkter från andra om det här med att sova utan golv.

Min största oro är risken att bli översvämmad vid längre perioder av regn. Efter lite omprioriteringar på hemmafronten lutar det år en resa till Sarek i sommar, där jag tänkte prova den.

Behöver man en bivy, eller räcker det med ett ground-sheet som skydd mot eventuell fukt (insekter är väl en annan sak)?
 
Myggen måste förstås hanteras om du ska till Sarek i sommar. Bivy med inbyggd myggnät eller separat mygghuva fungerar nog, men visst är det trevligt med att ha hela tältet myggskyddat. Zpacks har en enkelväggsvariant med myggnätsgolv som du kan kolla upp.

Vad gäller markskydd så är bivys normalt vattentäta nedåt och har material som andas uppåt. Alternativ är att använda ett badkar i Dynema eller ett stycke Tyvek som markskydd.

Tyvek är billigt, lätt och starkt och kan klippas till efter behag http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80558

Risken att få översvämning i tältet undviks nog bäst genom att välja tältplats med omsorg
 
Använder själv ett pyramidtält utan golv. Val av lägerplats är naturligtvis viktigt, med det sagt så upplever jag att det fungerar bra med tex polycro då jag oftast tältar på gräs- eller rishedar i fjällen.

Är själv sällan uppe på sommaren då jag tycker det är för mycket mygg utan åker upp på sensommaren alt hösten. Då är det bra med en bivy, dels som golv och dels som vindskydd då det annars kan bli lite kyligt om det blåser på.

Du nämner HMG, har du möjligtvis tittat på Mountain Laurel Design (MLD)? De gör, i mitt tycke, de bästa pyramidtälten (har provat både HMG och MLD). Kolla tex in MLD DuoMid, MLD DuoMidXL. De har även separata innertält samt även innergolv med hög kant, vilket är bra vid risk för översvämning.
 
Myggen måste förstås hanteras om du ska till Sarek i sommar. Bivy med inbyggd myggnät eller separat mygghuva fungerar nog, men visst är det trevligt med att ha hela tältet myggskyddat. Zpacks har en enkelväggsvariant med myggnätsgolv som du kan kolla upp.

Vad gäller markskydd så är bivys normalt vattentäta nedåt och har material som andas uppåt. Alternativ är att använda ett badkar i Dynema eller ett stycke Tyvek som markskydd.

Tyvek är billigt, lätt och starkt och kan klippas till efter behag http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80558

Risken att få översvämning i tältet undviks nog bäst genom att välja tältplats med omsorg

Jag funderar på om jag ska köpa tältet och testa, och sedan köpa till innertält om det inte fungerar. Jag har ett extremt mygginfekterat område i närheten där jag kan prova tältet till sommaren för att se hur det fungerar utan myggnät. Jag skulle helst klara mig utan bivy, då det nästan slutar på samma summa som ett innertält, om man ska ha en lätt bivy. Jag har kollat på MDL Bug bivy (även kollat på Borah Gear och Katabatic Gear). Jag använder hellre polycro än Tyvek, då vikten och volymen är så pass mycket lägre (om än känsligare för slitage)

Använder själv ett pyramidtält utan golv. Val av lägerplats är naturligtvis viktigt, med det sagt så upplever jag att det fungerar bra med tex polycro då jag oftast tältar på gräs- eller rishedar i fjällen.

Är själv sällan uppe på sommaren då jag tycker det är för mycket mygg utan åker upp på sensommaren alt hösten. Då är det bra med en bivy, dels som golv och dels som vindskydd då det annars kan bli lite kyligt om det blåser på.

Du nämner HMG, har du möjligtvis tittat på Mountain Laurel Design (MLD)? De gör, i mitt tycke, de bästa pyramidtälten (har provat både HMG och MLD). Kolla tex in MLD DuoMid, MLD DuoMidXL. De har även separata innertält samt även innergolv med hög kant, vilket är bra vid risk för översvämning.

Jag har varit nära att köpa Duomid eller Duomid XL, men till slut fastnade jag för HMG, trots deras höga pris. Så kontentan är att man trots polycro-golv behöver en bivy?
 
Har läst gamla trådar här där man pratar gott om GoLite Shangri-La. Tälten skulle vara väldigt flexibla. GoLite konkade 2014 fick jag veta när jag googlade, men de har senare återuppstått som MyTrail. Priserna är ju bra, men annars vet jag bara vad jag läst här. Lite nyfiken är man.

http://mytrailco.com/collections/tents
 
Har läst gamla trådar här där man pratar gott om GoLite Shangri-La. Tälten skulle vara väldigt flexibla. GoLite konkade 2014 fick jag veta när jag googlade, men de har senare återuppstått som MyTrail. Priserna är ju bra, men annars vet jag bara vad jag läst här. Lite nyfiken är man.

http://mytrailco.com/collections/tents

Vad jag läst så ska Nigor vara ännu bättre. De kopierade Shangri-La men gjorde det med högre kvalitet. De är relativt dyra, men kvaliteten på dukarna ska vara i stil med Hilleberg. Jag är dock sugen på ett tält i Cuben (eller Dyneema Composite fabric som det heter nu).
 
Jag tarpar sommartid, men har ej testat i fjällen än. Har tältat i fjällen, men på vinter, i tält. Och sommar i tält innan tarpens intrång i livet.
Som nämnts är valet av plats det viktigaste för att undvika översvämning. Har tarpat i rejäl storm och det som händer e junte att platsen fylls med vatten, snarare att det rinner in i små "bäckar".
Insekter har jag inte upplevt som problematiskt - d e gråsuggor o tvestjärtar som man översvämmas av men de håller sig i mörka vråer under liggunderlag, ryggsäckar o annan utrustning. Har myggnät som vi hänger upp om det är mycket mygg, men pga bök o dålig passform funderar jag på att sy till ett anpassat myggnät utan golv fast med vind- och/eller vattentäta gavlar för att utöka funktionaliteten.
Iom tråden har jag börjat fundera på varför innertält på vinter...:)
 
Jag skulle helst klara mig utan bivy, då det nästan slutar på samma summa som ett innertält, om man ska ha en lätt bivy.

HMG:s innertält till UltaMid2 kostar $375 och väger 595g.
MLD:s Superlight Bivy kostar $245 och väger 155g (i Cuben Fiber).

Är det väldigt mycket mygg är nog ett innertält skönt annars sparar jag gärna 440g genom att använda en bivy istället alt endast polycro.

Jag har varit nära att köpa Duomid eller Duomid XL, men till slut fastnade jag för HMG, trots deras höga pris.

HMG UltaMid2 är också schysst - bra val!

Det som jag tycker är bra med MLD DuoMidXL är att det är asymmetriskt och att sovplatserna inte påverkas av nederbörd om man öppnar tältet (jmf m UltaMid2). Den har vad man skulle kunna likna vid en traditionell "absid". Vidare väger DuoMidXL (i Cuben) tom lite mindre än UltaMid2.

Så kontentan är att man trots polycro-golv behöver en bivy?

Det räcker med bara polycro, speciellt sommartid. När jag använder en bivy använder jag inte polycro - antigen eller! När det är kallare ute så använder jag en bivy för att stoppa kyliga vindar.
 
[...]Det räcker med bara polycro, speciellt sommartid. När jag använder en bivy använder jag inte polycro - antigen eller! När det är kallare ute så använder jag en bivy för att stoppa kyliga vindar.

Ok, då är jag med. Ja, det blir nog Ultamid 2 och polycro initialt, och möjligen en bivy (och ev. en tarp) framöver.
 
Vi skaffade en Ultamid 4 med innertält förra året och har inte ångrat oss. Visst är det lite tyngre än att ha en bivi och/eller fippla med små myggnät vid behov, men så otroligt mycket skönare med en rymlig och myggfri plats som dessutom skyddar mot markfukt och regn som lyckas driva in mellan marken och yttertältet.

//J
 
Allt beror ju på vad man orkar med, men efter att ha bott i vindskydd med endast bivvy sommartid när det varit varmt ute (vilket det ju gott kan bli i fjällen, oftast samtidigt som det är mycket mygg på kalfjället) så är det inte något jag är pigg på att göra igen. För mig känns det direkt klaustrofobiskt. Men det ska man ha klart för sig, detta är nog högst personligt vad man känner att man orkar med. Dock kan det nog vara bra att pröva några tarp-nätter i myggtider innan man åker upp till fjällen, för det hade nog förstört turen för mig om det hade varit mycket mygg och jag inte hade kunnat komma undan dem.
 
Köp HMGs myggnätsinnertält och lägg polycro under eller helst tyvek. Då kommer du undan lättare men ändå myggsäkert om du inte vill ha deras innertält. Eller be Bearpaw sy upp ett halvt innertält. Jag hade inte velat använda det utan skydd för kryp iallafall
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...