Virihaure - Sårjåsjaure via Blåmansisen

Sitter och spånar med en kompis om en färdväg från Virihaures västände till Sårjåsjaure. Han har gått sträckan tidigare när bron över Tukijokken (Duvggejåhkå) fanns, men nu vill vi pröva oss fram längre uppströms där jokken består av flera mindre tillflöden. Har med min erfarenhet av fjällkartstolkning försökt bilda mej en uppfattning om problemen:
Jokken mellan Messingmalmvatnan och Gasakjavrre passerar ett flackt område där det borde finnas flera vadmöjligheter. Längre söderut finns Blåmansisvatnet som rinner ut genom Skagmadalen, här är fallhöjden fem meter på en sträcka av flera kilometer vilket också ser lovande ut att komma över.
Och däremellan har vi Leirvatnet. Jokken till Gasakjavrre faller 56 meter och ser stor ut så där tvivlar jag på vad, däremot ser glaciärtungan som rinner ut i Leirvatnet intressant ut. Dess utseende påminner, när det gäller lutning och släthet, om Pårtejekna som jag korsade 1977 med en kamrat, endast utrustade med enkla halkbroddar på en slät och sprickfri isyta. Problemet här kanske ligger i de relativt branta sluttningarna ner mot Leirvatnet och det är ju ofta vattensjukt och degigt alldeles nedanför smältande glaciäris.
Och nu till frågan: Är det någon som har erfarenhet av detta område och kan bekräfta eller dementera mina gissningar?
 
Sitter två år senare i samma tankar som Hans ovan och konstaterar att ingen följt upp inlägget, vilket är beklagligt. Jag och min bror funderar nämligen över samma passager (från Blåmansisen till Gasaklouppal) efter att i en annan tråd ha konstaterat att Tukijåkkå (Duvggejåhkå) förmodligen kan utgöra ett alltför stort hinder för passage mot söder då man kommer från västra sidan av Virijaure.

Har någon (kanske Hans om det blev någon vandring) två år efter första inlägget nu någon erfarenhet att bidraga med?
 
Då Blåmannisen ska vara en (rellativt) trygg glaciär tror jag det är mkt säkrare att gå över glaciären än vada div. bäckar/ jokkar som har tagit liv tidigare. Ett tips är att ringa ledaren för den lokala turistföreningen (DNT) i Sulitjelma. Han har jag frågat när jag varit på turer i området. Se på http://www.sotsiden.net/. (som du säkert redan vet så förstår 99.9% av alla norrmän svenska, att många svenskar inte förstår norska (eller för den delen en dialekt som aviker ngt från rikssvenskan) är en annan sak...)

David
[Ändrat av nils73 2006-05-04 kl 12:05]
 
Borde väl ha berättat om hur det blev, här är upplösningen:
Kompisen fick förhinder och man ger sig inte ut i såna här äventyr ensam. Mitt mål var att besöka området väster om de stora sjöarna och det gjorde jag genom att starta i Lakshola några mil norr om Fauske. Vandrade genom Rago nationalpark, ungefär 15km fram till gränsen, mestadels lättgången led, men som innhåller några besvärliga passager, åtminstone med 20 kg på ryggen (krypa på alla fyra runt stora klippblock och några riktigt branta backar).Sedan vandrade jag runt i området från Vastenjaures NV-ände ner till den vackra forssträckan Jaurekaska mellan sjöarna och längs Virihaures norra strand tillbaka mot Rago.
hela området är till stor del lättvandrat, även om det finns undantag med långa branta bäckraviner mm. Det var torrt och varmt den veckan (början av auggusti) och de vad jag gjorde var mycket lätta. Någon trängsel var det inte, såg tre personer på hela tiden.
En rigtig toppentur med mycket högt besöksvärde, rekommenderas!
 
HansP; sa:
En rigtig toppentur med mycket högt besöksvärde, rekommenderas!

Även jag och min färdkamrat har enats om att inte pröva vår lycka i Tukijåkkå eller Blåmannsisen utan funderar nu på att följa din tur (i alla fall dess början och slut). Idén är att gå in via Rago nationalpark och sedan vandra norr om Vastenjaure mot Padjelanta-leden, vidare ner till Staloluokta för båtskjuts förbi Tukijåkkå. Nästa steg blir att vandra väster om Virijaure tillbaka mot Rago och Lakshola.

Jag saknar för tillfället en karta över den norska sidan (har beställt) och är nyfiken på hur lång vandring det är mellan Lakshola och gränsen. Du skriver att det är 15 km och mycket kuperat. Tar man den sträckan på 6 timmar (med 20-25 kilo)? I annat fall, hur ser det ut med tältplatser efter leden?
 
Jag kan även passa på att fråga vilka norska kartblad som behövs då man ska vandra in via Rago. Jag beställde via telefon en karta (efter en Eniro-kartrek) som heter "Sisuvatnet" (?) och som ska täcka Rago nasjonalpark från svenska gränsen. Täcker den österut hela den del som ska vandras eller behövs ytterligare kartblad?
 
För en frisk och pigg yngling som inte besväras av 25 kilo på ryggen är det nog möjligt att gå från gränsen till Lakshola på 6 tim, själv använde jag nog 10-11 tim, men jag går å andra sidan långsamt med många raster. Trots att det är mycket sten och kala berghällar finns det många tältmöjligheter i hela Rago ända in på svenska sidan 0.5km ö gränsen. Åsså kan man ligga i Ragohytta, en liten 2bädds prismastuga som är öppen och gratis. Även den större och rymligare Storskogvasshytta är användbar på samma villkor.
De norska kartorna täcker en bra bit in i Sverige, man får med de västligaste vikarna på Virihaure och Vastenjaure.
När man går från Virihaures västände längs den svagt markerade leden i NV riktning, och har kommit upp på och över passhöjden 900 m, är det viktigt att svänga norrut och ner mot sjön 718. Här uppe finns nämligen rösen som lurar en i mer västlig riktning över krönet mot en mycket brant och oframkomlig slät bergsida.
För övrigt är de sporadiska rösena mycket svåra att hitta i dessa stenrika trakter. Framfarten bromsas också av ett antal 2-3 m höga raviner men det går ändå bra att ta sig fram om man låter bli att stressa.

God tur
Hans Pettersson
 
N om vastenjaure

Det kanske redan är självklart för er, men jag varnar ändå: när ni går norr om Vastenjaure, håll höjd längs Svartinjunjes så långt fram emot broarna över Vuojatätno som möjligt. NO-sidan av Vastenjaure samt sydsidan av Sallohaure är oframkomlig sumpmark och vide. Passa dock på att ta god tid på er vid Vielkispakte i Vastenjaures nordvästhörn, det är en av fjällens vackraste platser!

God tur!
 
Re: N om vastenjaure

Arfvid; sa:
Det kanske redan är självklart för er, men jag varnar ändå: när ni går norr om Vastenjaure, håll höjd längs Svartinjunjes så långt fram emot broarna över Vuojatätno som möjligt. NO-sidan av Vastenjaure samt sydsidan av Sallohaure är oframkomlig sumpmark och vide. Passa dock på att ta god tid på er vid Vielkispakte i Vastenjaures nordvästhörn, det är en av fjällens vackraste platser!

God tur!

Tack för tipset! Jag antar att tricket då är att sikta mot Njunnjása Dujbbe (742 möh) och sedan gå i rakt östlig riktning mot Njunnjása Skajdde och broarna.

Det låter som om du har vandrat i området. Hur ser det ut med vad? Guovddelisjåhkå? Hurrejåhkå? Jåkkarna längs sluttningen ned mot Vastenjaure?
 
Guovddelisjåhkå lär inte vara något problem. Hurrejåhkå kan vara svår att vada vid utloppet, men i så fall kan ni gå upp längs jåkken ca 2-3 km, där blir den mkt bredare. Sedan är det nog klokt att så snart som möjligt börja gå upp mot Vielkispakte, det brantar till sig väldigt snabbt längs stranden av Vastenjaure. Stanna som sagt gärna på Vielkispakte, det är oerhört vackert. Jåkkarna är inga problem.

Sedan skulle jag rekommendera att ni går in mot Arajaure och följer dess södra strand, och sedan ned längs Bouldággesjåhkås kanjon (vada över jåkken högst upp, den blir snabbt smal och strid). Lite längre ned kan ni vika norrut längs Svartinjunjes nordostsida. Ladda upp mentalt inför sista biten ned mot Sallohaure sameviste, sluttningen består av sumpmark, dvärgbjörk och midjehögt vide i en djävulsk blandning. Men det lutar ju åt rätt håll för er i alla fall, vi gick nedifrån och upp...
 
Ner till Sörfjord

Jag såg att du Arvid har gått ner till Sörfjord från Hurrejåkk. Jag är lite nyfiken på den nerfärden till E6. Vi ska för tredje året i rad gå väster om sjöarna men denna gång hålla oss till fjällen norr om Vastenjaure och gränsfjällen runt Sallohaure Stipok.
Hur ser nerfärden till Sörfjord ut? Efter att ha gått ner genom Rago och vid Sisovattnet har jag lite respekt för de norska nerfärderna. Är det bra terräng? De gamla stigarna som finns markerade på kartorna ner till Sörfjord finns de i verkligeheten eller inte?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
hetsteven boat on virihaure Fjällvandring 3
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
Tuki Båt över Virihaure Fjällvandring 6
svartöra Näset mellan Vastenjaure och Virihaure Fjällvandring 2
kgh Vandring väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 0
harrymart Vandra väster om Virihaure Fjällvandring 2
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
storfamiljen Sårjåsjaure/sorjushytta början av juli Fjällvandring 12
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Erixolen Singidalen - Kebnekaise via Sinnibakti/Vierranvarri Fjällvandring 7
qy Kebnekaise via Guobircohkka Fjällvandring 3
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
Lindeman Tossåsen-Anarisstugan via Dörrsjön ? Fjällvandring 4
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...