Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

"De stora nackdelarna med sprit är samma vinter som sommar. Risken för spill och eldsvåda, och krångel med kvarblivna slattar efter matlagning. Inget som inte går att hantera. Särskilt som så mycket matlagning idag ändå går ut på påsmat"

Risken för spill och eldsvåda? Krångel med kvarblivna slattar?

Det har då jag aldrig haft problem med.

Visst kan saker alltid ledas i bevis. Men andelen människor som har haft problem med gas på vintern, borde ju vara ungefär lika många som har använt gas på vintern.
 
@gundj

Det har du rätt i; en onödigt tråkig frasering!

@thureb

Jag ber härmed om URSÄKT, ok?

Vad jag menade, hur ska jag formulera det (?), ibland är det lätt att dras med i akademiseringen av en företeelse utan att samtidigt väga dess praktiska betydelse för utfallet?
(Blev det bättre nu?! [emoji33][emoji33])

Skulle jag skrivit: -Är verkligen ett lågeffektskök i behov av precis & snabb reglering?

Sorry, Thure, ville inte vara en skitstövel, men ibland är det inte lätt att göra rätt, eller skriva i detta fallet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@snurte

Tack för jätteintressant input!!

Orkar du ge mig en detaljerad byggbeskrivning av brännaren du använder (större/mindre burk+kolfiberfilt) samt vilka burkar du använt & måtten?

Har kikat både på Andersj & Tetkobas byggen, men denna lät väldigt spännande!!

Tack på förhand!

Jag försökte hitta kolfiberfilt här hemma, men gick tyvärr bet på det. Har du rätt kontakter eller känner till något företag där du bor som sysslar med svetsning eller andra produkter/tjänster som har med höga temperaturer att göra så kanske de kan fixa något.
Istället fick det bli Amazon och det gjorde tyvärr att kostnaden ökade. Betalade ca 300 kr inklusive frakt för en Plumber's Pad från Tillman. Artikelnumret är #615 PAD och är i storleken 12" x 12". Den kan räcka till uppåt 10 brännare. Om jag gör så många blir ju inte kostnaden så hög trots allt. Det finns också samma filt att beställa i större storlek för den som vill massproducera.

Du kan använda vilka burkar du vill så länge mellanrummet mellan de ligger i närheten av kolfiberfiltens tjocklek på ca 5 mm.
Den brännare jag kommer testa i sommar är gjord av den kattmat som på engelska heter Fancy Feast. I Sverige heter den Gourmet och kostar ca 7 kr. Diametern på botten utvändigt är ca 6 cm. Till invändig burk har jag för mig jag köpte Icas egna basic sparris. Fanns i en smal och hög burk som jag kapade till passande höjd. Mest effektivt är det tydligen om den inre burken är en tum högre (2,54 cm).

Såg att det var lite diskussion kring kastrull/kokkärl. Där skulle jag rekommendera hårdanodiserad aluminium istället för titan. Det leder värme bättre och är lättare. Går att köpa Trangias 1 liter från kök 27 löst, den väger också 80 gram.
Vindskydd kan man göra eget av ölburkar istället för att köpa dyrt från Caldera.

Förlåt att jag hjälper till med urspårningen av tråden. :)
 
Sot kan, som nämnts vara ett problem. Man kan tro att det hjälper uppvärmningen då svart suger åt sig värme, men det lär isolera mot värme bra, vilket stämmer med mina erfarenheter, så det är nog bra att fösöka hålla soten på ett minimum. Det är dock i vid kraftig sotning vid vedeldning jag tycker mig ha märkt det, vilket naturligtvis inte får mig att avstå från att köra vedeldat när det är möjligt. Man får passa sig så man inte blir överrationell på sin fritid.
 
Hej och tack för svar!

Jo jag kände till Tenol, är dock ganska säker på att det inte går att få tag på längre, kan dock ha fel. Och jag tänker att skall man ändå befatta sig med hälsovådliga grejer tar jag hellre nåt som inte sotar alls, dvs ren metanol, än Tenol som ändå sotar litegrann eller att hålla på och blanda och ha samma bekymmer där. Jag fullkomligt hatar sot :D



Det är ju det där med risken att få det i maten, men ännu har jag aldrig någonsin lyckats få nåt stänk i maten av T-röden.



"Parkens vänner" hahah



Tenol finns.
Det heter Origonol och säljs på ex Mekonomen eller marinbutiker. Det bränslet används oftast i marinbranschen till Origo köken i båtar. Det finns i 4 liter och 1 liter förpackningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vid tre tillfällen i nollgrtadig dimma har spritköket svikit mig, det kokade aldrig. Det hade behövts för thermosen var tom och vi frös. Senast var det med min då lilla dotter.

Förklaringen jag fått av en fysiker och en tekniker är att kallt vatten vid nollgradigt väder ger kondens på utsidan av kokkärlet. Dimman från molnet avsätter kondens på kokkärlet. Kondensen droppar ner i spriten och den höga fuktigheten löses i spriten, som kyls ner.

Sen vintertillsatsen kom går det här fenomenet att undvika om man eldar i vintertillsatsen.Med än högre bränsleåtgång som följd.
Sprit innehåller ca 1/2 så mycket lagrad energi som bensin och fotogen.

Bensin brinner väl ner till mer än minus 50. Nuff!

go tur
 
Seobserver, har du haft kök med vindskydd, t ex Trangia när det här hänt? Och vad för brännare, det låter lite som om det är där huvudproblement ligger?
 
Senast ändrad:
@snurte

Spåra ur du. För all del! [emoji2]

Ps. Kan man få köpa loss en lämplig bit ur din 300kr filt? Antar du inte kommer att göra 10 brännare (?).

@seobserver

Inte dryg, bara nyfiken [emoji2]

Det slog dig aldrig att elda en skvätt i korken, eller om du har 28:an, vid sidan om brännaren..?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@gundj
(...) Är verkligen ett lågeffektskök i behov av precis & snabb reglering? (...)
Den som mest smälter vatten och/eller kokar upp det till frystorkat kanske svarar "nej" på den frågan. Mitt eget svar är ett obetingat "ja" - med min egentorkade mat spar jag massor med bränsle (och disk av vidbränd kastrull...) på att steglöst kunna fininställa till sjudläge.

Som sagt finns det för- och nackdelar med allt, de varierar med både yttre omständigheter och personliga prioriteringar och vanor. Det som känns "akademiskt" för en blir viktigt för någon annan och tvärtom.

Jag har heller inte sett den "fy-för-spriten"-halmgubbe du slår på, så låt oss inte sänka en intressant tråd med en onödigt polemisk ton.
 
Vi som inte gillar T-sprit får väl helt enkelt erkänna att vi inte är lika coola som de som klarar av att reglera spritbrännaren lika bra som en gasbrännare.

Jag har t.ex. aldrig lyckats regleras sparlågeringen på spritbrännaren utan att lyfta av kastrullen. Vilket innebär att när jag behövde sjuda så fick jag peta till sparlågeringen, sätta tillbaka kastrullen för att kolla om det var lagom, lyfta undan kastrullen och justera igen osv...

Jag körde med spritbrännare i 10-15 års tid (under hela min tid som liten scout så körde vi ju med T-sprit i brännarna och när jag köpte mitt första egna kök tyckte jag gasbrännaren var alldeles för dyr) innan jag slog till på en gasbrännare till Trangiat och det har jag aldrig ångrat.

När jag blev intresserad av lättviktspackning så provade jag ett tag olika minimala spritbrännare men tyckte det var alldeles för slabbigt och svårkontrollerat för att jag skulle gilla det.

För mig har T-spriten fler nackdelar än fördelar.
 
Lyxig reglerbarhet

Den som mest smälter vatten och/eller kokar upp det till frystorkat kanske svarar "nej" på den frågan. Mitt eget svar är ett obetingat "ja" - med min egentorkade mat spar jag massor med bränsle (och disk av vidbränd kastrull...) på att steglöst kunna fininställa till sjudläge.

Då jag ibland lyckas narra någon abborre eller kanske en harr, är det en oerhörd lyx att ha tillgång till gaskök. Jag har stekt på sprittrangia många gånger. Men alla år med KAP Arctic, som är lika reglerbart som ett gaskök, har skämt bort mig.

Sjuda har jag inte stort behov av. Jag har med en halvliters mattermos. Ris, pasta, gröt, linser, polenta etc åker i termosen när det kokat upp. Till och med ägg funkar i termosen.

Det är stekning, speciellt fisk, som vinner mest på reglerbarheten. När man lyckas få den där brynta, nötiga smaken på smöret innan man lägger i fisken i pannan...
Och omeletter, pannkakor, risotto, paella eller kanske kolbulle?

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...