Tidsåtgång för vandring i Sarek?

Hej

Jag och min sambo planerar att vandra i Sarek i sommar och undrar lite för tidsåtgången för följande tur:
Saltoluokta - båt över Pietsaure - Pielastugan - Skarkisstugan - Aktse - Saltoluokta.
Är det någon som har en aning vad denna turen skulle kunna ta i dagar?

Vi har vandrat Abisko till Nikkoluokta tidigare men där är ju leden betydligt mer lättvandrad så inte riktigt säker på hur man ska kunna jämföra km Kungsleden mot km i Sarek.
 
Har inte gått den turen, och vet inte om det finns någon stig mellan Pietsaure och Kukkesvagge. Men hade nog satt av 5-7 dagar iallafall. Men en fråga, ni ska tälta va? Du nämner stugor, men de är låsta.

Det är ca 85 km, plus båttransporter.

Efter att du kommer upp på "leden" mellan Sourvadammen och Peilavalta har du ju fin stig, och sen ner i Rapadalen är välvandrat, och från Aktse tillbaka är det Kungsleden. Så det är egentligen första dagen som jag är lite osäker på .
 
För egen del skulle jag räkna med sju dagar plus en reservdag. Som du skriver går det betydligt fortare på Kungsleden, och dit hör ju även Aktse-Saltoluokta, Vilket är en lätt sträcka bortsett från backen mot Aktse. En tumregel jag sett här är att hastigheten går ner 30% om det är oledat.
 
För egen del skulle jag räkna med sju dagar plus en reservdag. Som du skriver går det betydligt fortare på Kungsleden, och dit hör ju även Aktse-Saltoluokta, Vilket är en lätt sträcka bortsett från backen mot Aktse. En tumregel jag sett här är att hastigheten går ner 30% om det är oledat.

Kan gå ner mycket mer än så om man inte kan läsa terrängen, karta och göra kloka vägval (vilket underlättas av tidigare erfarenhet av området och av att vandra oledat), dessutom kan väder, nederbörd och vad lätt stoppa upp och man tvingas vänta eller välja andra vägar. Vide, sankmark, stenskravel och nivåskillnader påverkar tempot men även faktum att man bär en tyngre packning för en flerdagstur. Ett bra riktmärke är 10km om dagen oledat plus reservtid.
 
Jag skulle anslå 10 dagar för denna tur, inkl. ankomst- och avresedag. Men jag går kanske långsammare än många andra. Rapaselet tar nästan en dag och resten av nedre Rapadalen är också tidsödande, vare sig man väljer den låga eller den höga vägen.
 
Ni kan ju också inleda med en av "standardrutterna", typ Akka till Aktse eller Akka till Saltoulokta.

Då har ni tydlig stig hela vägen och kommer träffa folk varje dag.

Sen kan ni köra lite vildare nästa gång.
 
Jag gick sträckan under två olika vandringar.
Tog tre dagar från Saltoluokta till Skarja (gick hela sträckan utan båt) och tre dagar från Skarja till Aktse.
Sju dagar plus reservdag verkar rimligt.

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
Katti83 Tidsåtgång Abisko - Kvikkjokk? Fjällvandring 11
hegeland Tidsåtgång? Fjällvandring 17
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
pal2 Sarek - Uppskattning av tidsåtgång Fjällvandring 16
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...