Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden

Min erfarenhet av terrängcyklister inskränker sig huvudsakligen till Schweiz och Italien. Och problemet där är ofta att cyklister har svårt att hålla stadig kurs på stigarna och därför väntar sig att vandrare ska gå ur vägen. Det funkar väl så länge cyklister inte kommer i bredd eller i ändlösa karavaner.

Hemmavid ser jag ibland cyklister, rentav stora grupper, som cyklar i motionsspår och det är ett oskick, speciellt som det finns tillräckligt med uttalade cykelstigar. Själv springer jag nästan aldrig i motionsspår men där jag springer har jag andra problem med cyklister.
 
Som Thure skriver i mjuk mark lämnar hjulspåren nya vattenleder. Det är ovedersägligt.
Därför skadar MB på ett helt annat sätt än vandrare.
Cyklar cyklisterna dessutom på spänger blir dessa hala av jord som hamnar ovanpå.
Skilj på gångstig och cykelstig.
Cyklar själv på vägar och går på stigar,

go tur
 
Inte så ofta jag själv störs av cyklister annat än i stadsmiljö där vissa ofta inte kan bete sig civiliserat och respektfullt. I skogen och på stigar möter jag sällan några. De bullrar ju iaf inte som crossmotorcyklar och liknande vilket stör mig mer än hjulspår.

Har man ett förbud för cykel på en led blir man nog lättast av med dem genom en exkluderande design - stenbumlingar, spänger, färistar, grindar, tvärgående stockar. En hinderbana skulle iaf jag undvika att cykla på.
 
Med den definitionen skulle all vandring vara totalförbjuden då den lämnar spår efter sig vilket bevisas av alla stigar som fanns långt innan mtbcyklisterna dök upp

Om du alltid lämnar tydliga spår när du går i skogen kanske du borde fundera på att banta. Jag lämnar ytterst sällan spår efter mig som något mänskligt sinne skulle kunna uppfatta.

En stig skapas möjligen av åratal av vandring på samma yta. Spåren på bilden i starten av denna tråd är inget resultat av tusentals cyklister under många år, utan snarare efter fyra-fem hänsynslösa cyklister vid ett tillfälle.
 
En gubbe på 85 kg med Lundhags gör lika stor "skada" som det där. När man vandrar så tenderar dock de flesta att undvika vattensamlingar så därför blir stigarna bredare, bredare och bredare ju mer gegga det blir (pga att ingen vill bli blöt om fötterna).. Man får nog leva med att om vi ska vistas i naturen så blir det spår och stigar.

Om du alltid lämnar tydliga spår när du går i skogen kanske du borde fundera på att banta. Jag lämnar ytterst sällan spår efter mig som något mänskligt sinne skulle kunna uppfatta.

En stig skapas möjligen av åratal av vandring på samma yta. Spåren på bilden i starten av denna tråd är inget resultat av tusentals cyklister under många år, utan snarare efter fyra-fem hänsynslösa cyklister vid ett tillfälle.
 
Håller med, folk som inte cyklar mountainbike verkar blanda ihop cyklister med crossmotorcykel. Självklart blir det spår i geggamojja på samma sätt som om man skulle ha trampat där. Skillnaden är bara att cyklister brukar hålla spåret medan vandrare helst breddar stigen istället.
 
En stig skapas möjligen av åratal av vandring på samma yta. Spåren på bilden i starten av denna tråd är inget resultat av tusentals cyklister under många år, utan snarare efter fyra-fem hänsynslösa cyklister vid ett tillfälle.

Tycker detta är ett mycket intressant påstående. Håller med om att spåren på bilden är orsakade av fyra-fem cyklister. Att det är hänsyslösa tycker inte jag (som vandrar mer än jag cyklar MTB) men förstår att vi ser olika på den saken.

Det som gör ditt påstående intressant är att du säger att det möjligen kan bildas en stig om det vandras på samma yta i åratal.
Min erfarenhet säger att det inte handlar om tid utan om antal vandrare samt terrängen beskaffenhet. Ett exempel är alla de stigar som bildas runt stormfäll på lederna i Lunsen utan för Uppsala där jag vandrar mycket. Det brukar ta någon/några veckor så har det bildats en ny stig.

Ett annat exempel är O-ringen. Det är Sveriges största orienteringstävling. Där har jag sett stigar som bildats på en dag. Nu vet jag dock att dessa stigar försvinner på1-5 år då flera studier i Sverige och Finland visat detta.
 
Det vore trevligt om trådskaparen eller någon administratör kunde rätta till rubriken för tråden från MB till MTB.
 
Det skulle stå förstås MTB men jag vet inte hur man kan redigera texten. Har många gånger velat rätta till mina fel som man upptäcker oftar i efterhand man postat.
Angående min tråd så kollade jag upp cykelstigförbundet ( tror den hette så) i GBG på nätet och där stod att man ej ska cykla när det är blött och mjuk mark. Det låter vettigt tycker jag men tror tyvärr inte att någon bry sig. Det har ju varit rätt blött de senaste veckorna.
Vidare skickade jag bilderna till Partille komun och fick till svars att det är tillåten att cykla på Bohusleden och Vildmarksleden. Dock skulle hela Bohusleden upprustas med ny märkning, spångar osv.
Jag trodde det var förbjudet att cykla eftersom jag läste på en skylt i Delsjöområdet vid Östra Långevattnet där det finns också fula spår att det var förbjudet. Men det verkar bara gälla 18 km motionsspåret.
Kan tillägga att ingen av cyklisterna var otrevliga, det var mest jag som var irriterad då jag trodde det inte var tillåtet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...