Ska man köpa vandringsbyxor?

Hej! Jag ska tillsammans med skolan åka till Jotunheimen, Norge för att fjällvandra i sommar. Vi kommer då att gå tre dagsvandringar. Det jag undrar är om det är värt att köpa ett par vandringsbyxor? Eller om det går att gå i träningstights och dra på sig ett par lite tjockare träningsbyxor över om det blir kallt? Jag kommer förmodligen inte vandra så mycket efter detta så det kanske är onödigt att köpa ett par vandringsbyxor om de bara kommer ligga i källaren efter sommaren?
 

avslutad210712

Gäst
Har gått i träningstights och det går bra. Ska man inte vandra mer sen och inte vill använda friluftsbyxor till vardags så är det rätt onödigt att lägga ut pengar för några dagsvandringar.
 
Visst går det bra att vandra utan speciella vandringsbyxor. Bra om byxorna medger bra rörlighet och om de sitter tight gärna så tätvävda att myggen inte sticker igenom så lätt. Blandmaterial ex bomull/polyester torkar snabbt om de blir blöta och att föredra över ren bomull ( även om jag gjorde min första långa fjällvandring i jeans;)). För bara tre dagar, använd det du har.
 
Om du har ett par tunna vindbyxor som du använder utan på tightsen vid träning vintertid så ta med dem också.
 
Kul med Jotunheimen! Fantastisk vacker natur där och härlig varierad vandring.

Jag har dessa vandringsbyxor. Lätta, sköna och användarvänliga till ett väldigt rimligt pris. 600 kronor. För ändamålet väldigt bra byxor.

https://www.sportshopen.com/sv-se/a...s?attr1_id=5193&nosto=productcategory-nosto-1


Man kan absolut vandra utan vandringsbyxor men fördelen med vandringsbyxor är att dom är slitstarka, har bra fickor och är ofta vattenavstötande. Själv skulle jag aldrig betala flera tusen för tunga överprisade fjällrävenbyxor. Men de här jag rekommenderar är lätta och ej så dyra och fyller sin uppgift med råge. Mina har varit med på veckolånga turer i både Sarek och Jotunheimen och ser fortfarande helt nya ut.


Efter att du varit i Jotunheimen kommer du garanterat vilja vandra mer :)
 
Själv tycker jag att ett par äldre jeans och helst med lite stretch i, fungerar mycket bra.
Även om jag gjort en 14-dagars vandring i jeans på 1980-talet, är det inget jag rekommenderar, då är vanliga träningsbyxor bättre så länge de inte precis som jeansen är i ren bomull (torkar för långsamt). Bor man i stuga och kan torka kläderna varje natt är det helt OK, men ligger man i tält finns det risk att byxorna aldrig känns helt torra (fuktiga nätter och urrväder på eftermiddagarna är ju nästan standard i fjällen).
Men som sagt för en 3-dagars tur spelar detta mindre roll;)
 
Tycker absolut det är värt att köpa ett par riktiga vandringbyxor!
Den stora vinsten är att de är gjorda att ha på sig flera dagar i streck utan att kännas alltför sunkiga. Bra vandringbyxor ska man kunna ha minst en vecka utan att det blir ofräscha. Sen är det schysst med bra fickor också. De tål också ganska mycket stryk också och det finns modeller med ventilation och många justeringsmöjligheter. Går man bara tillräckligt länge så kommer det allt finnas något ställe där man vill justera något.
 
Låna?

Du kan ju höra dig för om det finns någon vuxen som vill låna ut. Jag gjorde det till en bekants son som gick upp på Keb. Han var nöjd och mina byxor fick träna att gå upp på toppen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
schweingaard Vad ska jag ha i apotekspåsen? Fjällvandring 74
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...