Hjälp! Min första vandring!

Hjärnan, men inte lungorna. Sen tror jag njurarna tar lite och att det är nåt med blodkroppar också, men kan minnas fel om det. Hjärnar står för det stora behovet ivf. Men det är inga mängder. En normalkostare behöver 150 g per dag. Någon som är inkörd på lågkolhydratkost bara 50. Och äter man inga kolhydrater alls tillverkar kroppen glukos själv. Men man kan må rätt pyton om man inte är van. Och processen lär tära på proteinet/musklerna. Underäter man även protein är det inte så lyckat.
 
Jag har fått lära mig att hjärna och lungor är de två organ i kroppen som kräver glukos för att fungera bra?

Hjärnan måste ha någon form av kolhydrater (glukos/glykogen?) då andra energikällor "är för stora för att nå upp" typ. Får kroppen inte kolhydrater producerar levern ketoner som ersättning så hjärnan får sin energi.
 
Hjärnan kan inte gå helt på ketoner. Det absoluta behovet är runt 50 g glukos som jag sa. Men kroppen kan producerar glukosen också. Frågan är om det är önskvärt.

Men ditt problem verkar ju inte vara för lite kolhydrater. Snarare för lite av alltning annat. ;-)
 
Tjo. Jag lever. Var på hotellet. Chillade mest och fattade hur trött och sliten jag egentligen var. Hade beslutsångest ifall jag skulle vandra vidare men kunde inte överblicka det hela. Valde att vara nöjd och ta mig tillbaka.

Dock inser jag snabbt hur lugnt och skönt det var ute i naturen jämfört med Malmö 😀 Planen är nu att dra ut lite i östeuropa och Tyskland.

Sen ska jag ut på ett nytt äventyr är tanken. Då ska jag lära.mig laga mat därute också. Nu blev det ju enbart vattenkokning.

Ska planera in bättre väder nästa gång. Fick sämsta tänkbara förutsättningar som nybörjare.

Hade även en del problem med fötterna och vad etc som bidrog till att jag inte åter begav mig ut. Vädret var kasst igår dessutom vilket gjorde att jag inte orkade lägga den extra energin om söndagen som hade behövts. Dock sken det upp mot kvällen.

Kollade in corky beef på willys iaf då det låg runt hörnan från hotellet. Hade även pulvermos i tankarna men jag hade svårt att se hela planen framför mig.
 
Härligt att höra att du planerar nya vandringar och, precis som vi tipsade om, bygger på med nya utmaningar utifrån föregående insikter.

Tack för att vi fått följa dig så här, det har varit väldigt spännande och jag är superimpad att du fixade vara ute så länge på din första vandring och under rådande förhållanden. En risk när man vandrar nära bebyggelse är ju annars att det kan vara lite väl lätt att bryta. Vilket samtidigt är en säkerhet såklart! Grymt bra kämpat!

Kul att få följa, men samtidigt kunde det kanske vara spännande att upptäcka hur det är att tillbringa några dagar ute, utan att vara uppkopplad? :)
 
Såhär efteråt vore det intressant att höra lite vad du tycker om de tips du fick i början av tråden. Om det var några tips du borde lyssnat mer på eller om alla tips var värdelösa? :)

Det var ju ganska olika åsikter om de olika tipsen och råden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...