Behöver lite tipps inom långfärdsegling

Hej!
Jag och en kompis har nyligen slutat skolan och jobbat för att kunna upptäcka världen. För ett par nätter sedan när jag hade svårt att sova kom jag och tänka på segling. Har läst en del bloggar och forum om folk som långfärdseglat och det låter väldigt häftigt!
Vi skulle gärna köpa oss en liten båt som kan ta oss på långa äventyr. Komfort är inte speciellt viktigt för vår del. Vi söker helt enkelt efter äventyr.
Någon som har några allmänna tipps om småbåtar och hur man ska ta sig till väga för att kunna förverkliga drömmen?
Det är inte så att vi är ute efter att korsa Atlanten, men vore roligt att ta sig till lite nya och varmare klimat nu när Sverige snart fryser till is...

Tacksam för alla svar! :)
 
Allmänna tips? Jag ska var lite elak till att börja med, mest för att bringa lite realitet i det hela.

  • Lär er segla
  • Lär er navigera
  • Läs på om långfärdssegling och lämpliga båtar
  • Jobba ihop pengar (150.000 räcker nog)
  • Köp båt
  • Ta språnget!

Vart tänker du dig "lite varmare klimat när Sverige fryser till is", men inte korsa Atlanten? Ok. Segla till Medelhavet och övervintra? Eller kanske Kanarieöarna? Även Medelhavet blir kallt och blåsigt på vintern...
Sätter ni igång att plugga navigation och segling nu, samtidigt som ni läser in er på lämpliga båttyper så borde ni kunna köpa båt till nästa säsong "övningssegla" i "närområdet" och vara redo att dra söderut sommaren 2014...
 
Jonas

råd är konkreta och bra. Jag skulle tillägga att det är en god idé att hyra båt ett par veckor för att kolla personkemin funkar och att detta med segling är er grej.

Segling är meckigt, Grejorna går sönder och man måste vara noggrann i planering och underhåll/inspektion/taktik/sjömansskap.

Men framför allt det här med havssegling passar bara några personer.

Thure
 
Tackar för alla svar och bra länkar... Tror ni man måste ta en kurs eller går det att lära sig på egen hand? :)
och båt? måste man lägga en i 100,000 klassen eller kan man komma åt någon billigare? :)
 
Tjena.
Jag skulle göra tvärtom än vad ni/du gör. Det jag menar är att nu ställer du en fråga på ett forum där du ev. kan få ett/några svar. Dessa svar är nästan alltid fel eller gör att man känner att det inte kommer att gå.
Istället borde du ställa dig själv frågorna och leta upp svaren på nätet - i forum och dylikt. Gör jag mig förstådd?
När du gör på det senare sättet så lär du dig samtidigt en hel del om båtar, priser, teknik, osv.
Hittar du svaren på dina frågor så betyder det att det går, att det kommer att funka. Det hjälper dig att lära dig ett sätt att tänka på angående äventyret och gör dig bättre förberedd.
Är det ingen som tidigare gjort det så som du tänkt dig så betyder det inte att det inte funkar. Det betyder att du kommer att vara den första och bana väg för andra.

Själv har jag rest en del och när jag bildade familj betydde det att vi reste med barnen, så klart. Bl a blev det 8 månader i Latinamerika, mest i Costa Rica men även Brasilien, Argentina, Nicaragua, Honduras och Guatemala, och i Costa Rica födde vi vårt 3e barn, vilket var planerat. Sen började vi vandra och någon gång ställde jag en fråga men fick ganska menlösa svar, så jag letade upp svaren själv. Nu vandrar vi med 4 barn, utan problem, och har bestigit höga berg - utan problem. Jag har inte fått ett enda svar till hjälp utan vi har klurat ut allt själva. Visst kan man få vettiga svar, men det blir svårt att sortera de vettiga från de andra.
 
Tackar för alla svar och bra länkar... Tror ni man måste ta en kurs eller går det att lära sig på egen hand? :)
och båt? måste man lägga en i 100,000 klassen eller kan man komma åt någon billigare? :)

Är du normalbegåvad är jag säker på att du kan läsa dig till kunskapen och lära dig själv. Men det går fortare om man går en kurs.
Klart man inte MÅSTE lägga 100.000, men av det lilla jag läst i ämnet så verkar undre gränsen av vad en vettig båt kostar ligga där, sen får man lägga på utrustning för kanske 50.000.
Ju mer kunskap man har desto troligare är det att man kan komma billigare undan, med mindre kunskap får man betala för att vara "säker" på att grejer är fräscha.

Sen håller jag på ett sätt med guaruska.
Men men dessutom med ett lite annat motiv. Varför ska vi servera alla svar till er? Ni är knappast de första att ställa de frågor ni ställer?
Har du sökt lite? Google gör det väldigt enkelt....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...