Primärfaktor

Hej!
Jag har huvudbry om just deffinition av primärfaktor. Som jag har förstått är det höjdskillnaden mellan högsta punkt/topp och ned till den plats där nästa topp reser sig. Stämmer det?

Björn Olander
 
Hej!
Jag har huvudbry om just deffinition av primärfaktor. Som jag har förstått är det höjdskillnaden mellan högsta punkt/topp och ned till den plats där nästa topp reser sig. Stämmer det?

Björn Olander

Nån särskild anledning att du undrar?

Jag håller för övrigt på att primärfaktorsbestämma "alla" (alla större och/eller högre) svenska toppar; vilket är ett par tusen stycken när jag är ungefär klar med 2/3 av dem.

Frågan är vem som först hinner "samla" de 100 finaste topparna, eller de hundra högsta topparna över huvud taget.
 
Jag tänkte väl att det här borde locka fram dig! :)

Lång tid, ingen sjö. Vad är uppe, doktorn?

Glömde bort min inloggning så jag har mest tittat i forumet, hehe.

Har iaf fått tre säkra "100 finaste toppar"
:
Härjångsstöten, Räitatjåkka och Kaskasatjåkka i sommar, alla över 600 meter pf ;)
Ser fram emot dina turbeskrivelser på din fjeld-sida, brukar vara en fest för ögat!

(Håller på att bygga en sida själv med just primärfaktorer och några turrapporter, men arbetet har gått lite trögt.)
 
Svenska wikipedia ger det här exemplet:
Till exempel, för att ta sig från Kebnekaise (sydtoppen) längs marken till ett högre berg, till exempel Galdhøpiggen i Norge, måste man passera lägre höjder, åtminstone ned till cirka 350 m över havet. Kebnekaises primärfaktor blir då 2103-350=cirka 1 750 meter. Däremot har Kebnekaises nordtopp en mycket mindre primärfaktor, bara runt 60 meter, och det gör att nordtoppen ofta inte räknas med i listor över Sveriges högsta berg, det anses vara ett "bihang" till sydtoppen.

Gjorde det lite lättare för mig att förstå ... om jag nu förstått ;)

emma
 
Jag tänkte mest på att många säger att Akka har en primärfaktor på över 1500 meter. Hur går det ihop när primärfaktorn gäller till närmsta högre topp?

Från Akkatoppen måste man ned 1500 höjdmeter för att kunna nå närmsta högre topp (Sarektjåkkå?).

Akka är ju drygt 2000, Sarektjåkkå aningen högre. Lägsta punkten på linjen mellan Akka och Sarektjåkkå ligger således på cirka 500 m ö h (2000-1500=500).

Rätta mig om jag har fel :)
 
Från Akkatoppen måste man ned 1500 höjdmeter för att kunna nå närmsta högre topp (Sarektjåkkå?).

Akka är ju drygt 2000, Sarektjåkkå aningen högre. Lägsta punkten på linjen mellan Akka och Sarektjåkkå ligger således på cirka 500 m ö h (2000-1500=500).

Rätta mig om jag har fel :)
Akka(Áhkká)s Stortopp på 2015 möh har ett "högsta pass" mot Sarektjåkkå Stortopp på 920 meter alltså är primärfaktorn 1095 meter, men det är alltså rätt tänkt.

Så högsta höjdkurva som inramar BÅDA topparna bestämmer primärfaktorn. Men jag räknar pessimistiskt så det är en 20-meters osäkerhet pga av ekvidistansen mellan kurvorna.

Akka har alltså en primärfaktor på 1095 + (0-20) meter om höjdinformationen är i övrigt korrekt.
 
Från Akkatoppen måste man ned 1500 höjdmeter för att kunna nå närmsta högre topp (Sarektjåkkå?).

Akka är ju drygt 2000, Sarektjåkkå aningen högre. Lägsta punkten på linjen mellan Akka och Sarektjåkkå ligger således på cirka 500 m ö h (2000-1500=500).

Rätta mig om jag har fel :)

Så för att bestämma primärfatorn för galdhöpiggen, vilket annat högre fjäll räknar man mot då? Mount Everest har alltså ingen primärfaktor eftersom det inte finns något högre fjäll/berg... Bra snurrigt resonemang tycker jag.
 
Mount Everests primärfaktor är lika med dess höjd över havet. Det finns flera formuleringar av definitionen, men den enklaste tycker jag är att det är höjden över den lägsta landkontur som omsluter toppen men ingen högre topp. För alla öar gäller alltså att primärfaktorn för öns högsta topp är lika med toppens höjd över havet. Galdhöpiggens höjd är enligt Wikipedia 2.469 m och dess primärfaktor 2.372 m. Tydligen finns det en linje som går upp till högst 97 m.ö.h. mellan Galdhöpiggen och de högre berg som finns i t.ex. Himalaya och Alperna. Gissningsvis går den genom Ryssland från Finska viken till Vita havet.
 
Tack så mycket Harald Nordius! Precis vad jag ville höra! Primärfaktorn är alltså INTE höjdskillnaden mellan en topp till den andra toppen utan från toppen ned till lägsta punkt fram till nästa högre topp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergtagen.skogstok Primärfaktor missvisande? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...