Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt?

Är jag ensam om att tycka att Fjällräven har gjort till rutin att vara väldigt frikostiga med överdrifter i sin marknadsföring?
(De har bland annat uppfunnit träramsäcken, aluminiumramsäcken, det dubbelväggiga tältet och varit först med Gore-tex)

Nu kallar de sin nya vintersportjacka "ultralätt" trots att den väger 700 gram:

http://www.fjaderlatt.se/2007/06/fjllrvens-700-gramsjacka-r-ultraltt.html

Jag tycker personligen inte att Fenix Outdoor har NÅGON ultralätt jacka i NÅGOT av sina varumärken (Tierras lättaste Paclite-jacka väger 460 gram).
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Är jag ensam om att tycka att Fjällräven har gjort till rutin att vara väldigt frikostiga med överdrifter i sin marknadsföring?
(De har bland annat uppfunnit träramsäcken, aluminiumramsäcken, det dubbelväggiga tältet och varit först med Gore-tex)

Nu kallar de sin nya vintersportjacka "ultralätt" trots att den väger 700 gram:

http://www.fjaderlatt.se/2007/06/fjllrvens-700-gramsjacka-r-ultraltt.html

Jag tycker personligen inte att Fenix Outdoor har NÅGON ultralätt jacka i NÅGOT av sina varumärken (Tierras lättaste Paclite-jacka väger 460 gram).

Allt är relativt,eller?

Jag tycker iaf den är jättelätt om man jämför med en pansarskottssäkermonsterjacka på 450 kg.


peter
 
'Ultralätt' är ett icke-definerat begrepp, i motsats till t.ex. boxningens viktklasser, så det går väl bra :)
 
lapetter; sa:
'Ultralätt' är ett icke-definerat begrepp, i motsats till t.ex. boxningens viktklasser, så det går väl bra :)

Nu ska du akta dig för att locka fram den äkta UL-maffian. De kan nämligen definiera en ultralätt packning på hektot när. ;)

Själv försöker jag överge begreppet, men det måste väl ändå definieras som ungefär "bra mycket lättare än de flesta andra"?
700 gram skulle jag klassa som "bra mycket tyngre än de lättaste".
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Nu ska du akta dig för att locka fram den äkta UL-maffian. De kan nämligen definiera en ultralätt packning på hektot när. ;)

Själv försöker jag överge begreppet, men det måste väl ändå definieras som ungefär "bra mycket lättare än de flesta andra"?
700 gram skulle jag klassa som "bra mycket tyngre än de lättaste".

Jaja. Icke-definerat är det nog inte men i alla fall oprecist definerat. Det går nog inte på något annat sätt heller, när man tänker efter. Men det öppnar för diskussioner där sådana som jag kan vara fjortis-obstinat med 100% giltiga argument på min sida: "De flesta andra...hm...vad är det egentligen?" :)
 
carl_; sa:
lapetter; sa:
'Ultralätt' är ett icke-definerat begrepp, i motsats till t.ex. boxningens viktklasser, så det går väl bra :)

Hahaha.. :)

Ja, det är väl ungefär på samma sätt som att man i kontrakt "aldrig" skriver; omgående, omedelbart, snarast - utan hellre inom 48 timmar, senast inom 14 dgr, utan skäligt dröjsmål (med en klausul om skäligt dröjsmål).

Omedelbart kan ju betyda på ett par sekunder eller efter 1 år, lite beroende på sammahang och vem man frågar...

Det är tydligen lika med ultralätt. Fjällräven jämför väl med sina egna övriga produkter kan man tänka. Kanske stämmer då benämningen. Däremot är kanske Fjällräven ett dåligt val om man väljer bland olika leverantörer. Jag vet inte. (Och sen blev allt svart, eller hur var det?)
 
450 kg

lapetter; sa:
'Ultralätt' är ett icke-definerat begrepp, i motsats till t.ex. boxningens viktklasser, så det går väl bra :)

Jag Googlade på "ultralätt" och "definition" och kom fram till att 450 kg är en magisk gräns för ultralätt (flygplan). :cool:

Per Brune
 
OK, då kanske det finns en uttrycklig definition som berättigar till benämningen ultralätt i det här fallet.
En sak bara, hur var definitionen på flygplan?
 
Jag har själv (idag) en jacka som väger 705g. Det var ca 2 år sedan jag insåg att det finns lättare alternativ, trots att den är både vind och vattentät och jag är väldigt nöjd med den.
Av ekonomiska skäl så har jag hållit kvar vid min jacka, men det innebär INTE att jag inte har letat efter lättare alternativ.
Jag tror inte att jag ljuger om jag säger att jag hittat säkert 100st alternativ som väger mindre än 700g och fyller samma funktion. Varav den lättaste väger ca 200-250g. Det är 500g lägre!!!
Måhända att vissa personer tycker att 700g är lätt (om man jämför) men Ultralätt är det definitivt inte och det är en fruktansvärt felaktig reklamföring att hävda att det är det.
//Peter
 
Äh, vaddå? Som mest har jag på överkroppen
en t-shirt, en skjorta, en dunjacka och ett regnskal,
tillsammans c:a 850 gram. 700 gram är väl inte så mycket då!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...