3 för 3 - för lyxboende

Delad börda är halv börda

Jag uppskattar att "lättviktsmaffian" är såpass hederlig att man börjat räkna vikten per person för de mer traditionella tälten.

Det har ju varit lite si och så med den saken tidigare när man jämfört 3 personerstält rakt av med 1 personers tarptent...

Uffe
 
Snart kanske där...

Sitter och tittar i mitt Excel blad för packning.. Den gamla packningen hade en "3:a" på 8,7kg :-( och lägger jag då till köket så hamnade jag på 9.9kg...huga!!!

Nu är min "3:a" på 3,7kg...det går åt rätt håll och lägger jag till köket så hamnar jag på 3,9kg :), och jag skulle kunna kapa ytterligare 500-700g på tält och liggunderlag...men upplever den här vikten relativt låg med Hög komfort!

//A

Ps: när ska du trycka upp märket :)?
 
Re: Delad börda är halv börda

Schneeberger; sa:
Jag uppskattar att "lättviktsmaffian" är såpass hederlig att man börjat räkna vikten per person för de mer traditionella tälten.

Det har ju varit lite si och så med den saken tidigare när man jämfört 3 personerstält rakt av med 1 personers tarptent...

Tack, men jag har alltid räknat per person, oavsett om det rört sig om tält eller tarptält. Eller har jag glömt nåt?

Däremot minns jag en "traditionalist" som nyligen räknade per person på tremanstält för att sen jämföra med hela vikten på tvåmans-tarptält. ;)

andy69; sa:
Ps: när ska du trycka upp märket :)?

När fler tjatar, och vi hittar ett märke som inte väger så mycket :)
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-30 kl 18:20]
 
Har du provat ett Helsport Fjellheimen 2 camp nån gång? Ett tält i nästan samma storlek som Nallo GT2 och till en vikt på 2,3 kg. Vilket blir 1,15 p/p. Har nyss köpt ett och är kanonnöjd ;)
 
Re: Re: Delad börda är halv börda

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Däremot minns jag en "traditionalist" som nyligen räknade per person på tremanstält för att sen jämföra med hela vikten på tvåmans-tarptält. ;)

Men jag tyckte det ju lät så bra för min tes! :)
 
Re: Delad börda är halv börda

Schneeberger; sa:
Jag uppskattar att "lättviktsmaffian" är såpass hederlig att man börjat räkna vikten per person för de mer traditionella tälten.

Det har ju varit lite si och så med den saken tidigare när man jämfört 3 personerstält rakt av med 1 personers tarptent...

Uffe

Ja men vad nu då?! Förhållandevis många inlägg handlar om att "sätta dit" Fjaderlatt.se för fusk. Det är ju inte det som är poängen! Vad tror man att de försöker lura i en?

Jag tycker det är fruktansvärt bra att nån samlar ihop informationen om lättpackning på en hemsida, sen skiter jag faktiskt blankt i om informationen går att vantolka genom att man slutar tänka.

(För övrigt så är bytet från ett flerpersonstält till 1-personstarptent inte så osannolikt. För mig t ex är det exakt vad hela strategin handlar om.)
 
Re: Re: Delad börda är halv börda

Tråkigt att du såg det som ett påhopp,det var jau faktiskt uppskattande, om möjligen något syrligt, skrivet...

Men i en hel del diskussioner på utsidan behängs konventiontell utrustning med en massa epitet (monsterkänga, pansarjacka, atombombssäkra polartält) och egenskaper (extremt tunga, överdimensionerade etc)
som jag inte utan vidare håller med om.

Det gäller inte minst tält där man ibland i sin iver att visa upp sin fantastiska viktminskning jämför äpplen (tunga flerpersoners tält) med päron (en personers tarptält) och sedan går ut med att man sänkt sin packningsvikt med 3-4 kg på tältet.

Så länge man ser till sin egen situation så kan det säkert stämma (även om det är nästintill ödsligt att sova ensam inuti ett trepersonertält *ler*) men när man extrapolerar detta till alla andra vandrare är man ute på hal is.

Att du uplever att man försöker "sätta dit" fjäderlättarna tycker jag inte är mer än naturligt. Dom driver sin sak rätt hårt och då får man tåla att folk vill veta vad man egentligen har på fötterna
(och svaret på den frågan är som vi alla vet gymnastikskor *ler*)och om deras ideer är relevanta för dom själva.

Uffe




millimeter; sa:

Ja men vad nu då?! Förhållandevis många inlägg handlar om att "sätta dit" Fjaderlatt.se för fusk. Det är ju inte det som är poängen! Vad tror man att de försöker lura i en?

Jag tycker det är fruktansvärt bra att nån samlar ihop informationen om lättpackning på en hemsida, sen skiter jag faktiskt blankt i om informationen går att vantolka genom att man slutar tänka.

(För övrigt så är bytet från ett flerpersonstält till 1-personstarptent inte så osannolikt. För mig t ex är det exakt vad hela strategin handlar om.) [/QUOTE]
 
Jag har alltid, i alla diskussioner, räknat vikten per person. Normalt är det dock främst tält och kök som man kan dela vettigt på. Men även sjukvårdsutrustning och liknande går väl till viss del att dela på.

Men när man delar per person så måste man ju dela med antalet DELTAGANDE personer, inte antalet MÖJLIGA personer.

Om jag går ut ensam med ett 3-mannatält så kan jag ju inte dela vikten på tre.
 
nermander; sa:
Men när man delar per person så måste man ju dela med antalet DELTAGANDE personer, inte antalet MÖJLIGA personer.

Om jag går ut ensam med ett 3-mannatält så kan jag ju inte dela vikten på tre.

Jag skulle dessutom vilja lägga till (om man skall vara riktigt korrekt) att man bör dela upp tältet i de delar som går att dela.
Har man ett 3-mannatält på 3 deltagande personer så är det sällan detta är jämt delbart med 3.
Innertält har en tendens, i vissa fall, att väga mer än yttertält och pinnar.

Någon kommer att få ta på sig en tyngre börda!
Men den blir naturligtvis lägre än om du burit hela tältet själv :)
//Peter
 
PetNor; sa:
nermander; sa:
Men när man delar per person så måste man ju dela med antalet DELTAGANDE personer, inte antalet MÖJLIGA personer.

Om jag går ut ensam med ett 3-mannatält så kan jag ju inte dela vikten på tre.

Jag skulle dessutom vilja lägga till (om man skall vara riktigt korrekt) att man bör dela upp tältet i de delar som går att dela.
Har man ett 3-mannatält på 3 deltagande personer så är det sällan detta är jämt delbart med 3.
Innertält har en tendens, i vissa fall, att väga mer än yttertält och pinnar.

Någon kommer att få ta på sig en tyngre börda!
Men den blir naturligtvis lägre än om du burit hela tältet själv :)
//Peter

Men då man vandrar så så kan man ju a allt det gemensamma (för man delar ju antagligen även kök och mat, apotek och vård/reparation samt navigation med de andra) och helt sonika splita de i tre så lika delar som möjligt (eller dela olika om det är någon som är större/starkare än någon annan).
Att få millimeterrättvisa går inte men man kan komma någ så nära genom att växla vem som bär vilkendel av det gemensamma...om man är sådan att man behöver den typen av rättvisa.
 
Jaha, skulle detta handla om tält kanske? Är det någon som har provat en Helsport Ringstind 2
eller en Terra Nova Laser?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...