Höktopparna

Tack! Nu hittade jag ju namnet på kartan också. (rodnar)
Det är ju ett av de ställen jag funderat på att passera denna sommar. (rodnar ännu mer)

Förlåt en trådkapning, men:
Om man kommer från Vistasvaggi, är det då möjligt att ta sig upp på Vassacohkka, vidare passera 1938, 1888, 1821, 1686 och 1892 med full packning för 56-årig yngling och hans 25-åriga packåsna? Skulle bra gärna vilja försöka om inte 3-passleden tagit knäcken på mig innan...
 
Tack! Nu hittade jag ju namnet på kartan också. (rodnar)
Det är ju ett av de ställen jag funderat på att passera denna sommar. (rodnar ännu mer)

Förlåt en trådkapning, men:
Om man kommer från Vistasvaggi, är det då möjligt att ta sig upp på Vassacohkka, vidare passera 1938, 1888, 1821, 1686 och 1892 med full packning för 56-årig yngling och hans 25-åriga packåsna? Skulle bra gärna vilja försöka om inte 3-passleden tagit knäcken på mig innan...

Mårmapakte/Moarhmmábákti Sydtoppen 1938
Mårmapakte/Moarhmmábákti Mellantoppen 1888
Mårmapakte/Moarhmmábákti Nordtoppen 1821
Mårmatjåkka/Moarhmmáčohkka Mårmatjatjatjåkkå 1686
(Mårmatjåkka/Moarhmmáčohkka Centraltoppen 1868) mellan topparna 1892 och 1686
Mårmatjåkka/Moarhmmáčohkka Nordtoppen 1892

Det borde väl gå men det lär ju inte vara särskilt enkelt.
 
Tack! Nu hittade jag ju namnet på kartan också. (rodnar)
Det är ju ett av de ställen jag funderat på att passera denna sommar. (rodnar ännu mer)

Förlåt en trådkapning, men:
Om man kommer från Vistasvaggi, är det då möjligt att ta sig upp på Vassacohkka, vidare passera 1938, 1888, 1821, 1686 och 1892 med full packning för 56-årig yngling och hans 25-åriga packåsna? Skulle bra gärna vilja försöka om inte 3-passleden tagit knäcken på mig innan...

Ingen orsak majjen. Låter som en helvettesvandring om jag får säga det själv =) Hoppas din packåsna är värd namnet =)

Verkar ju finnas flera möjligtheter till en trevlig dagstur i området utan att släpa på hela packningen.

Lutar åt att ta sig upp på 1810 innan höktopparna, eller 1938 som verkar vara vandringsbar om man går från själva passet som jag förstått det.
Får avgöra på plats beroende på om man slår läger vid stugan eller vássájavri och om vädret tillåter naturligtvis.

Tror att 1938 toppen kan vara riktigt fin. Några erfarenheter någon?

Förövrigt kan jag meddela att sjöarna i Kiruna börjar bli helt isfria nu (iaf lågterräng). Dagens 20 grader i skuggan har tärt ganska hårt på luossajärvi som ligger i stan för er som tycker sånt är intressant =)
 
Tack! Nu hittade jag ju namnet på kartan också. (rodnar)
Det är ju ett av de ställen jag funderat på att passera denna sommar. (rodnar ännu mer)

Förlåt en trådkapning, men:
Om man kommer från Vistasvaggi, är det då möjligt att ta sig upp på Vassacohkka, vidare passera 1938, 1888, 1821, 1686 och 1892 med full packning för 56-årig yngling och hans 25-åriga packåsna? Skulle bra gärna vilja försöka om inte 3-passleden tagit knäcken på mig innan...

Jamen var det inte någon som startade en tråd om just det här i höstas? ;)

Jag måste dock hålla med om att den tänkta vägen över topparna ser lockande ut om det är bra väder. Höjdskillnader och branthet går ju att uppskatta från kartan så frågan är väl egentligen hur storblockig terrängen är däruppe.
 
Höktopparna i påsk

Ska bestiga 1888 toppen nu någongång under påsk med försök på en nytur. Ska ta så mycket foton som möjligt med vägbeskrivning m.m. Men tips och beskrivningar av leder redan gjorda skulle vara kul att ha i bakfickan! Någon här som gett sig på berget som vill avara lite information?
 
Jag håller på att bli galen! Nu tror jag snart att jag läst alla trådar som finns som nämner Mårmas och höktopparna, men ingen som beskriver vilka toppar det är SOM ÄR höktopparna. De har nämnts och beskrivits tidigare i denna tråd, men då med höjdangivelser som inte stämmer med aktuellt kartunderlag.
Just nu lyder min hypotes att 1888 är stora hök och 1686 lilla hök, kan någon bekräfta eller korrigera detta?
 
Höktopparna är de två mycket spetsiga formationer som reser sig från kammen mellan topp 1888 och topp 1810. Här är en bild på dem från 1810, med 1888 längst bak och Moarhmmábáktiglaciären nedanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Runt höktopparna... Fjällvandring 4
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...