Parkering i Gjendesheim

Hej. Vi skall snart upp till Jotunheimen för en veckas vandring. Start och mål i Gjendesheim. Hur är det med parkering i Gjendesheim? Efter att ha googlat så hamnar jag på en sida där det framgår att det nu är slut på Gjendeoset kiosk och parkering. Någon som varit där i år och vet var/hur man parkerar?
 
Cirka en kilometer före båtkajen finns (fanns) en stor gratisparkering. Det kan ju bli större tryck på den nu när kioskparkeringen har stängt.
 
Precis som tore47 skriver så finns det en parkering nån kilometer innan Gjendesheim. Det går buss mellan parkeringen och Gjendesheim om man inte orkar gå ca 1 km ;). Alternativt om ni ska vandra till Glitterheim - då kan ni börja vandra direkt från parkeringen. Men jag förstår om man vill börja vid själva stationen Gjendesheim (för proviantering, orientering och allmänt fin upplevelse intill Besseggen). Rekommenderar er att ta er till Gjendesheim först även om ni ska traska till Glitterheim.

Ni kan ju även dumpa packningen vid Gjendesheim, köra tillbaka bilen till parkeringen och traska utan packning tillbaka till Gjendesheim.

Parkeringen är avgiftsbelagd. Iaf så var den det förra året när jag var där.

Ha en go tur, underbar miljö att vandra i och uppleva.
 
Cirka en kilometer före båtkajen finns (fanns) en stor gratisparkering. Det kan ju bli större tryck på den nu när kioskparkeringen har stängt.

När jag var i Jotunheimen och vandrade 2013 så ställde jag bilen på den stora parkeringen. Från den var det 1-2 km att gå till båten. Då kostade det 100 NOK per dag att parkera, jag vet inte om priset ändrats sedan dess.
 

Bilagor

  • IMG_8230.jpg
    IMG_8230.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,001
När jag var i Jotunheimen och vandrade 2013 så ställde jag bilen på den stora parkeringen. Från den var det 1-2 km att gå till båten. Då kostade det 100 NOK per dag att parkera, jag vet inte om priset ändrats sedan dess.

2017 var den parkeringen gratis.
Hur det är i år vet vi fortfarande inte. Men man kan lugnt förutsätta att det finns en eller två parkeringar att tillgå inom gångavstånd.
 
2017 var den parkeringen gratis.
Hur det är i år vet vi fortfarande inte. Men man kan lugnt förutsätta att det finns en eller två parkeringar att tillgå inom gångavstånd.

När jag var där förra året (2017) kostade det pengar att stå på den parkeringen, men minibussen till båten var gratis.
 
När jag var där förra året (2017) kostade det pengar att stå på den parkeringen, men minibussen till båten var gratis.

Jag var också där 2017.
Anmälde vår ankomst i "kiosken" och tog bilen till parkeringen så kom taxibussen och körde oss tillbaka till kiosken.
Kommer inte ihåg vad det kostade men omkring 100-120 NOK per dag har jag för mig.
 
Jag parkerade på nedre parkeringen i början av oktober 2017, då fick man lägga kontanter i ett kuvert med bilens regnr på och stoppa i en låda, förmodligen för att det var sent på säsongen.

Har för mig att 600NOK för en vecka var enda alternativet...
 
Någon som varit uppe vid Gjendesheim den senaste tiden sedan de stängt parkeringen vid Gjendeosen/kiosken? Är det svårt att få plats vid den stora parkeringen nu därifrån bussen går upp till kiosken?

Jag ska eventuellt köra upp dit från gbg imorgon och det vore ju fint om man kunde få plats med bilen där, annars vet jag inte var jag ska ställa den :)
 
Tillbaks från Jotunheimen nu och Gjendesheim.

Ville bara komplettera med lite information ifall någon fortfarande funderar på parkeringsplatser och kiosk. Den stora långtidsparkeringen samt korttidsparkeringen vid kiosken är fortfarande kvar, precis som innan.

Vid långtidsparkeringen innan kiosken finns nu gula betalautomater där man enkelt betalar med kort. kontanter såg jag inte att man kunde betala med någonstans, men jag kanske missade det.
Det stod en skylt vid ingången till långtidsparkeringen där det stod att parkeringen var stängd, men när jag frågade personalen vid kiosken så sa de att jag kunde köra in dit ändå. Konstigt men det kan vara bra att veta.

Det kostade 100NOK om dagen att parkera.

Det som hänt är att kiosken bytt ägare och det planeras nu utbyggnad och förbättring på olika områden runt kiosken där uppe. Kiosken är öppen som vanligt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmanq Parkering vid Leirungsbuin (nära Gjendesheim)? Fjällvandring 1
petratetra Parkering Gjendesheim Fjällvandring 7
Newlin Öppet för parkering i kärringsjön? Fjällvandring 8
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
Skägg1 Parkering Tossåsen Fjällvandring 7
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
Vintergäcken Vålåstugan till Kläppens parkering Fjällvandring 3
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
81nahoj Parkering Hardangervidda Fjällvandring 0
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
hbgsnix Vadvetjåkka parkering Fjällvandring 5
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
John_T Parkering i Tossåsen? Fjällvandring 8
oscar-ja Parkering Rönäs, Artfjället? Fjällvandring 2
jonahsenften Parkering i Sultielma Fjällvandring 2
tomhylsan Parkering Kiruna/Abisko? Fjällvandring 10
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
Nettan A Parkering vid Kebnats Fjällvandring 2
Vonsan Parkering Kvikkjokk Fjällvandring 12
micke_h Jotunheimen, parkering? Fjällvandring 5
Sofino Parkering Ljungdalen (Ljungris) Fjällvandring 10
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
Stax8912 Gjendesheim-Memurubu-Besseggen-Gjendesheim på en dag. Fjällvandring 5
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
manke Buss Oslo-Gjendesheim, kostad?? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...