Kebnekaises nordtopp?

Är det någon som har erfarenheter om hurpass svårt det är att vandra kammen från sydtoppen till nordtoppen?
Särskilt intresserade är jag över förhållanden i år?
Vilken utrustning och varan rekomenderas?

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Luftig kamvandring m.m.

Hej,
Jag gjorde en kamvandring från nordtoppen till sydtoppen för ett antal år sedan och om man har rätt utrustning kan jag varmt rekommendera den turen. Luftigt är en den bästa beskrivningen på Sveriges högst belägna takås. Den gången gick vi upp Halspasset vilket är ett enklare sätt att komma upp på nordtoppen än vad Nygrens led är. Det enklaste sättet är dock att gå från sydtoppen till nordtoppen och sedan samma väg tillbaka. Även om jag vet att det vissa år funnits personer som har genomfört en kamvandring utan någon speciell utrustning tycker jag dock att man åtminstonde ska ha både stegjärn och isyxa. Dessutom bör man helst vara inknuten i ett replag med minst två till personer samt ha en viss erfarenhet av hur man beter sig när man knyter in sig vid kamvandringar eller glaciärvandring.
Jag besökte Keb även i år men vet inte något om hur kammen ser ut. Den ändrar sig relativt mycket från år till år och ibland kan det bli relativt kraftiga överhäng vilket man givetvis bör vara försiktig med. Om vädret är bra brukar det alltid vara en del grupper som går över kammen och även från fjällstationen genomförs ofta den turen. Under de senaste veckorna har det dock inte varit särskilt många dagar som det överhuvud taget har gått att komma upp på sydtoppen. Det vore faktiskt roligt att ha lite statistik över hur många dagar som gruppen från fjällstationen har kunnat genomföra sin tur via Östra leden. Jag vet att de fick vända bl.a både 25/7 och 8/8 och att 24/7 och 9/8 är två av de relativt få dagar som det gick att komma upp med den gruppen. Under perioden mellan 25/7 och 8/8 tror jag inte det var särskilt många turer som genomfördes men där kanske någon annan kan komplettera.

Lycka till med kamvandringen.
/Magnus
 
Lyfter denna fråga igen då det är svårt att hitta bra fakta på andra ställen, samt ta del av flera vandrares samlade kompetens.
Hur svårt är det att gå mellan nord- och sydtoppen under ett normalår? Krävs särskild utrustning? Finns det behov av guide för en "normal" fjällvandrare och alpinskidåkare utan spetskompetens på bergsklättring eller dylikt?
 
Det finns ju guidade turer från fjällstationen, så det är väl enklast om man inte har egen utrustning i form av rep, sele och yxa. Nackdelen med att delta i deras arrangemang är ju att man inte vet vad det är för personer som man är inknuten i repet med. Olämpligt att gå utan sådan utrustning. Det är värre under sommarförhållanden (midsommar-augusti) än vinter eftersom det på vintern blir en djupare stig i snön vilket känns tryggare. På sommaren kan det ibland vara bra med stegjärn också. Men oavsett årstid är det brant på båda sidor och lätt att komma i rullning.
 
Vi har provat gå kammen i riktigt usla förhållanden med dimma, rutten snö utan fäste och helt ospårat. Den gången vände vi och gick tillbaka till sydtoppen.

Året efter klättrade vi nygrens led till nordtoppen och gick kammen i underbara förhållanden. Sol, bra snö och fäste samt en upptrampad stig att följa.

En film på den turen finns nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=BHbZnXA4qdk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...