Påkalla hjälp i nöd!!!

Det gör man inte, varken i handbagage eller incheckat... Men - om lämplig myndighet godkänner det OCH flygkaptenen är informerad kan det gå ändå. Titta i "COMMISSION REGULATION (EC) No 820/2008". Däremot får du ha med dig knivar med bladlängd under 6 cm...

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:221:0008:0022:EN:PDF

Ok. Och vad gör man då om man t.ex. ska korsa Grönland och vill ha med sig någon form av signalskott/ljus? Skaffar man det på plats eller får man helt enkelt klara sig utan? Man kan ju ta med jaktgevär på flyget. Jag kan inte se att en signalpistol skulle vara värre.

Kan förresten se på Luftfartsverkets sida att tändhattar inte får åka med i det inchekade bagaget. Nu har ju dock t.ex. Rök 4 inte en tändhatt av den typen som man använder till sprängdeg eller spränggranater.
 
Senast ändrad:
Det intressanta i sammanhanget är att "COMMISSION REGULATION (EC) No 820/2008" är en EU-förordning och inte ett direktiv, det är alltså inte upp till respektive land att besluta om reglerna skall följas utan de är tvingande och skall införas i nationell lag... Både fd. Luftis och skitbolaget Ryanair bryter alltså mot gällande svensk lagstiftning om de förbjuder dig att ta med din pyttekniv...

Vad de internationella reglerna säger är att du inte får ta med än kniv större än 6 cm. Detta uppfyller tex Ryan Air genom att helt förbjuda knivar.

Reglerna nämner inget om någon rätt att ta med med knivar mindre än 6 cm. Detta är upp till flygbolaget att bestämma. Ryan Air har således rätten att helt förbjuda knivar.

Är du osäker vad som gäller för just din resa är tipset att i förväg få ett skriftligt svar från flygbolaget.
 
Vad de internationella reglerna säger är att du inte får ta med än kniv större än 6 cm. Detta uppfyller tex Ryan Air genom att helt förbjuda knivar.

Reglerna nämner inget om någon rätt att ta med med knivar mindre än 6 cm. Detta är upp till flygbolaget att bestämma. Ryan Air har således rätten att helt förbjuda knivar.

Är du osäker vad som gäller för just din resa är tipset att i förväg få ett skriftligt svar från flygbolaget.

Nu är ju EU-direktiv till för att harmonisera regelverket just för att man inte ska kunna ha olika regler i olika länder. Dessutom genomförs ingen kontroll när du kliver ombord på flygplanet så det spelar ingen roll vad Ryan Air tycker. Det är flygplatsen som genomför kontrollen och den sker på samma sätt oavsett vilket skitbolag du väljer att flyga med... Ryan Air kan förbjuda vad de vill, men de har i praktiken ingen som helst möjlighet att kontrollera att förbudet åtföljs.
 
Ja, den test jag skrev om tidigare gjorde vi väldigt enkelt och vi var tre st som var överens om att den nästan självlysande gula färgen syntes bäst men den röda (lysande) färgen var nästan "lika
bra".
Piloten på polishkp menade att den gula var lättare att upptäcka på håll, men att den röda kanske skulle passa bättre som nödsignal, Vitsen är ju att ALLA skall veta vad det kan innebära om man ser en person på fjället iklädd en gul väst...... den personen påkallar hjälp av något slag
...
Har orange väst i flera olika sammanhang - och syns det vet jag.
Men en sak jag funderat på - har polisens hkp ingen kommunikationsradio som allmänheten kan göra sig hörd på? det finns ju massor av komradio ute i många olika sammanhang, t.ex. VHF kanal 16?
 
Väcker till liv en gammal tråd

Jag har en orange sydväst som jag använder när jag paddlar dels som regnmössa den kalla årstiden när jag paddlar i torrdräkt men också som för att synas bra för motorbåtarna när jag går över en farled. Den borde ju funka riktigt bra om jag behöver hjälp från flygräddningen, borde ju synas bra i den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...