Att vada över skithala bumlingar: Dubbar i sulan?

Hej!

Ärendet står i princip redan uppe i rubriken. Ett vadningscenario, vattnet är inte särskilt djupt (~knä) och inte heller extremt strömt men grunden består av riktigt hala bumlingar. Det som inte får hända är att glida ner mellan bumlingarna och skada foten eller fotleden resp. att fastna där nere mitt i strömmen.

Har ni testat dubbar i sådana sammanhang?

Dubbar finns ju egentligen till för is och snö där de borrar sig ner i marken.
Dubbar kan inte borra sig ner i stenbumlingar, men tanken är att de tränger genom algfilmen och håller mig stadigare än en dubblös gummisula.

Tänker jag rätt? :)

Får nog tillägga att jag är en rätt erfaren fjällvandrare och -vadare men just dessa hala stenbumlingar fick mig att vända när jag var där förra året. Risken att skada sig allvarligt var onödigt stor enligt min bedömning. Men det är vadställen och jag vet att lokala jägare och fiskare tar sig över. Inte ofta, men det händer. Missade tyvärr tillfället att fråga en av dem efter deras metod, därför frågar jag här lite mer allmänt.

Det här är ställena, utifall att någon undrar:
66.515442, 18.319168
66.51521, 18.328339
66.509258, 18.349314
 
Jag springer med (metall)dubbade löparskor på vintern. Ofta på barmark. Jag tycker det ökar greppet på alla underlag men på sten blir det väldigt hårt.

Har inte burit med dem på fjällvandring även om jag faktiskt funderade på det innan jag gick över från kängor till löparskor i fjällen.
 
Har också löparskor med dubb, de fäster bra på lite skrovlig sten som exempelvis hällar och påverkas då inte alls av om det är blött eller inte. Däremot såphalt på marmor och liknande underlag.

Bumlingar brukar ju vara hala pga alger så de kan nog fungera, däremot inte om de är väldigt jämna. Vadarskor för fiskare har som nämnts filtsula även om det finns de som har ståldubb också.

Jag tror en filtsocka som man drar över skon kan fungera, givet att man får det någorlunda tajt. Lite som raggsockor på is. Eller kanske en inner-filtsula som man remmar fast, men det kan nog vara knepigt.

Dubbskor väger mer än vanliga skor och då de normalt är anpassade för vinterklimat så är de tänkta att vara "täta". Det gör att när de väl tagit in vatten åker det inte ut igen. Andra alternativ finns säkert.
 
Orienterngskor

Hej!

Ärendet står i princip redan uppe i rubriken. Ett vadningscenario, vattnet är inte särskilt djupt (~knä) och inte heller extremt strömt men grunden består av riktigt hala bumlingar. Det som inte får hända är att glida ner mellan bumlingarna och skada foten eller fotleden resp. att fastna där nere mitt i strömmen.

Har ni testat dubbar i sådana sammanhang?

Dubbar finns ju egentligen till för is och snö där de borrar sig ner i marken.
Dubbar kan inte borra sig ner i stenbumlingar, men tanken är att de tränger genom algfilmen och håller mig stadigare än en dubblös gummisula.

Tänker jag rätt? :)

Får nog tillägga att jag är en rätt erfaren fjällvandrare och -vadare men just dessa hala stenbumlingar fick mig att vända när jag var där förra året. Risken att skada sig allvarligt var onödigt stor enligt min bedömning. Men det är vadställen och jag vet att lokala jägare och fiskare tar sig över. Inte ofta, men det händer. Missade tyvärr tillfället att fråga en av dem efter deras metod, därför frågar jag här lite mer allmänt.

Det här är ställena, utifall att någon undrar:
66.515442, 18.319168
66.51521, 18.328339
66.509258, 18.349314

Haft Orienteringsskor som läger och vadarskor. Ska inte säga jag gjort så tuffa vad men badat med skorna flertal gånger och det känns mycket tryggt med greppet där jag annars skulle legat på knäna för att bada. Så kan man tänka sig den extravikten så är de härliga på klipphällar och vad. Tråkigt är att man inte kan ha dem som pinketofflor på tåget. Torkar snabbt.
 
Hej!

Ärendet står i princip redan uppe i rubriken. Ett vadningscenario, vattnet är inte särskilt djupt (~knä) och inte heller extremt strömt men grunden består av riktigt hala bumlingar. Det som inte får hända är att glida ner mellan bumlingarna och skada foten eller fotleden resp. att fastna där nere mitt i strömmen.

Har ni testat dubbar i sådana sammanhang?

Dubbar finns ju egentligen till för is och snö där de borrar sig ner i marken.
Dubbar kan inte borra sig ner i stenbumlingar, men tanken är att de tränger genom algfilmen och håller mig stadigare än en dubblös gummisula.

Tänker jag rätt? :)

Får nog tillägga att jag är en rätt erfaren fjällvandrare och -vadare men just dessa hala stenbumlingar fick mig att vända när jag var där förra året. Risken att skada sig allvarligt var onödigt stor enligt min bedömning. Men det är vadställen och jag vet att lokala jägare och fiskare tar sig över. Inte ofta, men det händer. Missade tyvärr tillfället att fråga en av dem efter deras metod, därför frågar jag här lite mer allmänt.

Det här är ställena, utifall att någon undrar:
66.515442, 18.319168
66.51521, 18.328339
66.509258, 18.349314

Jag vadar ofta vid flugfiske. På vadarkängorna har man antingen en filtsula eller dubbar av hårdmetall. Inget av dessa ger något "supergrepp" på stora stenbumlingar, men gör att man får betydligt bättre fotfäste. Filtsulor ger bra grepp under vissa omständigheter, men om det kommer lera under dem, eller om det växer grönslick/alger på stenarna kan det plötsligt bli såphalt. Dubbar ger bra grepp om man kombinerar dem med en vadarstav att luta sig mot. Det finns dubbar av olika typer, men de flesta skruvarna man in i gummisulan med en liten nyckel. Det kräver dock en tillräcklig tjocklek på sulan, annars går de igenom. Här finns en typ av dubbar, som jag själv använder numera (men det finns som sagt olika sorter). Med stöd av vadarstav har jag vadat ganska djupt i strid ström med dessa under skorna:

http://bogdangawlik.com/product-eng-12343-Vision-Tungsten-Studs-Tool.html
 
Resa

Jag vadar ofta vid flugfiske. På vadarkängorna har man antingen en filtsula eller dubbar av hårdmetall. Inget av dessa ger något "supergrepp" på stora stenbumlingar, men gör att man får betydligt bättre fotfäste. Filtsulor ger bra grepp under vissa omständigheter, men om det kommer lera under dem, eller om det växer grönslick/alger på stenarna kan det plötsligt bli såphalt. Dubbar ger bra grepp om man kombinerar dem med en vadarstav att luta sig mot. Det finns dubbar av olika typer, men de flesta skruvarna man in i gummisulan med en liten nyckel. Det kräver dock en tillräcklig tjocklek på sulan, annars går de igenom. Här finns en typ av dubbar, som jag själv använder numera (men det finns som sagt olika sorter). Med stöd av vadarstav har jag vadat ganska djupt i strid ström med dessa under skorna:

http://bogdangawlik.com/product-eng-12343-Vision-Tungsten-Studs-Tool.html

Haft dubbar på långfärdskridskkängor och det var bra men inte så bra när man skall gå in på fiket med trägolv. Så tänk på resan osv.
 
Kanske kan broddar funka? Sådana där som mer försiktiga trär över skorna på vintern. Då slipper du släpa på extra skor, kan bara trä det utanpå det par du har på dig. Borde inte väga så fasligt mycket heller...

Typ sådana här https://www.apotekhjartat.se/produk...aktivitet/broddar/hjartats-halkskydd-lopning/

Jag tror inte att de är tillräckligt vassa och hårda. Risken är att det nästan blir halare än utan broddar. Men i princip borde man kunna bygga något liknande , men som använder dubbar av den typ jag länkade till i inlägget ovanför.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...