Engelsons kläder

Lika högt som Itab? He he. Då beror det nog på hur högt/lågt man rankar Itab. Där finns både toppar och dalar, dvs. både bra prisvärda grejer och rent smäck, och detsamma gäller nog Engelsons. Jag har en fiberpälsjacka från Engelson. Lite styv och plastig insida i början, men den mjukades upp med tiden och är helt ok.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Lika högt som Itab? He he. Då beror det nog på hur högt/lågt man rankar Itab. Där finns både toppar och dalar, dvs. både bra prisvärda grejer och rent smäck, och detsamma gäller nog Engelsons. Jag har en fiberpälsjacka från Engelson. Lite styv och plastig insida i början, men den mjukades upp med tiden och är helt ok.

Raskesven
Dan, jag funderar på deras Alaska skjorta och kopia på Fjällrävens Grönlandsbyxa. Jag vet att varken ITAB eller Engelsons är extremt kvalitetsinriktade men å andra sidan så är priset så pass lågt så man kanske skulle våga ändå?

Hu länge har du haft jackan?

~Paul~
 
Jag kan inte hitta fiberpälsjackan nu. Det är inte den där Porjus med web-tex, utan en mer traditionell fiberpälsjacka/tröja som Fristads, HH:s mfl. utan membran. Använde den kanske 2 år, innan jag istället började använda min Sasta WS-fleece eller Ullfrottés 400 och 600 tröjor.Fiberpälsen var helt ok, men jag tycker kragen ofta är en nackdel, eller rättare sagt avsaknaden av riktig hög krage. Men så värst mycket sämre var inte Engelsons fiberpälsvariant än HH:s som jag också testat, inte lika mjuk och så men inte gjorde det någon större skillnad efter ett tag.

En skjorta skulle jag helt klart våga mig på, men inte grejer i 500-1000 kronors klassen och däröver, varken från Itab eller Engelson, om inte någon pålitlig typ borgar för dem, dvs. om jag inte kan skärskåda dem.

Raskesven
 
Förstår. Jag har en del kläder från ITAB också och hittills har jag haft tur. För sitt pris är produkterna riktigt bra.

Jag kommer med största sannolikhet att köpa de artiklar som jag nämnde.

~Paul~
 
Jag har köpt en del från Engelssons, och det har varit bra och billiga saker. Byxorna deras är på gränsen till för korta för mig (jag är lång och smal, och brukar ha problem med att hitta långa brallor överallt).
Just nu tänker jag beställa sockar från dem.
De säljer en "kepspannlampa", den finns billigare på Clas O.
 
OK, tack för inlägget Mikael. Hitills har jag inte hört annat än gott om företaget. Det blir garanterat en order. Har du kanske ett förslag? Något som du är särskilt nöjd med?

~Paul~
 
Pinewood

Jag kan inte uttala mig generellt om Engelssons kläder. Dock har de märket Pinewood vilket är uppskattat bland bekanta på mina hemtrakter för sina friluftskläder. De (mina bekantingar) använder dem dagligt vid jakt och fiske så slitstarkt är det.

Själv har jag två Pinewood ylleskjortor (65% ull, 35% konststoff) de finns recenserade av mig här på forat. Kort kan jag säga att jag är mycket nöjd med slitstyrka, värme och komfort i övrigt. Nackdelen är just i nackdelen av skjortan, de har nämligen krage med bomullsmanchester på insidan. Det är i.o.f.s. lätt att stå ut med.

Numer för de inte dessa skjortor, sålde fördåligt då de flesta (helt fel val av kunderna tycker jag) väljer quiltade bomullskjortor. Då jag ringde Engelssons och frågade om detta så beklagade de att skjortorna inte lagerfördes p.g.a. den bristande efterfrågan. Men de var inga problem med att ta hem om jag önskade beställa ullskjortor. Detta visar på en god serviceattityd tycker jag.

När jag köpte skjortorna så kostade de 250 SEK stycket och med det priset kan de inte sägas vara annat än ohyggligt prisvärda.
 
Ja, det var onekligen ett väldigt attraktivt pris Mikael. Jag får gå igenom deras sortiment lite mer noggrannt så får man se. Kommer också jämföra med ITAB. Kul att det finns ännu ett lågbudgetalternativ.

~Paul~
 
Ullskjortor

passade jag också på att köpa när Engelssons reade för ett par tre år sedan. 100 kr per skjorta var otroligt prisvärt så det blev två till mig och en till farsan.

Jag har bara handlat i deras butik i Falkenberg och är helt nöjd med mina inköp där. Möjligen kan man tycka att kläderna inte är så speciellt spännande. De har t ex inte några softshellplagg. Skjortorna som heter Eurohunt har en bra modell med bälg vid axlarna och bra fickor.

De har också bra och prisvärda kängor och stövlar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskrospigg Engelsons Kläder Kläder 1
DoktorGlas Engelsons Padjelanta polycotton Kläder 4
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
grodanbolle Engelsons grejer (byxor mm) Kläder 5
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...