Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt

Jag funderar på att skaffa en precisions träningsgevär i .223 enbart för träning och målskytte på över 100m. Jag försöker bestämma mellan att skaffa en färdigbyggt produktionsgevär eller att få en gevär byggt av en vapensmed. Jag har inte en förmögenhet att spendera men inser att, för precision, får jag det jag betalar för. Kan någon rekommendera en produktionsgevär eller en bra tillverkare? När det gäller specialbyggda gevär, känner någon till en bra vapensmed i Sverige, helst i Stockholmsområdet? Har någon erfarenhet av att beställa en gevär internationellt? Jag känner till många bra vapendelar som tillverkas i USA och mycket bra vapensmeder där. Eftersom jag åker ditt ett par gånger om året går det för mig att få en gevär byggd där. Vad tycker ni? All hjälp och information är välkommen. Tack
 
Tänkte du på jaktlicens eller tävlingslicens?
En Tikka T3 Super Varmint eller TAC kanske är något för dig finns möjlighet att bl.a. uppgradera kolven. Remington 700 mekanismen finns både som färdigt varmintvapen och är en bra bas för ett bygge med mängder av delar.

Kanske Jon Persson inte så nära Stockholm
https://jpvapen.se/


Bössmakar gillet

http://www.bossmakargillet.se/
 
Speciella motiv till .223? För målskytte finns ju bättre kalibrar med mindre känsliga kulor. Men du har kanske dina orsaker.
Har man skjutit till måls med .223 i några år brukar man vilja ha något bättre och de saknas inte.

go tur
 
Tack för era svar.

KimE- Jag har märkt att det är många som föreslår en Tikka och vet att det finns många Remington 700 delar att få tag på. Jag har dock hört att det kan finnas stora variationer bland olika Remington gevär, att vissa är extremt bra och att andra inte kan träffa en stor måltavla på fem meter (lite överdrivet kanske…). Vad har ni haft för erfarenheter med Remington? Angående din fråga, jag har redan jaktlicens så geväret kommer att användas till träning på måltavla ifrån en bänk eller liggande skytt. Jag vill ha ett bra gevär till att öva och träna med för att bli en bättre skytt, och för att kunna växa med i sporten (som en hobby).

Seobserver- Anledningen till att jag har valt .223 är att det finns gott om ammunition att få tag plus att det är billigt att skjuta. Jag tänkte också, eftersom jag är relativt ny på att skjuta, jag vill inte ha en gevär med för stark rekyl (jag vill inte bli överkänslig mot rekyl om jag börjar med ett för starkt gevär). Om du ändå föreslår en annan kaliber vill jag gärna höra dina åsikter.
 
.223s problem med vind och regn är välkända. Uppenbart är att du tror och förefaller inte veta.
Problemen bottnar i att kulan är kort och lätt. 6 Creedmore samt 6,5x55 är vida bättre. Prisfrågan, de flesta som skjuter till måls laddar själva, förutom att det blir billigare kan man avstämma ammunitionen med vapnet.
Men har du bestämt dig så lycka till.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...