Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka?

Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en veckas fjällvandring och fiske?

Frukost, lunch och middag typ.

MVH Patrik
 
Hur mycket du verkligen förbrukar beror på flera variabler, hur snabb i köket är du, hur många tändningar per dag gör du och hur länge brinner det samt hur bra lä fixar du till köket?
Den enda som kan svara på allt detta är du.
Bensin och fotogen ca 40% mindre bränsle per person och vecka.
Gas än mindre.
go tur
 
Det beror på. Efter att ha lyckats tappa 1 av 3 flaskor för en längre tur (16-18 dagar planerat, 2 personer) så fick jag lite motivation att snålelda. Första flaskan räckte för oss då drygt 14 dagar, men då blev det nog bara 2,5 varma mål om dagen i snitt (mest för att det var rätt lockande att ligga kvar i tältet och äta mackor när det regnade och man ändå hade en vilodag, etc, inte för att vi kände drivande bränslebrist).

Riktigt så snålt skulle jag nog inte planera för, framför allt så skulle jag planera för fler varma måltider. Men att träna upp sig på att inte hälla i mer sprit i brännaren än man behöver för att få rätt mängd vatten kokhett kan jag rekommendera för de som kör med spritkök. I det ingår det ju att inte värma mer vatten än man behöver också.

Ska man däremot "småkoka" något i några minuter, steka pannkakor, etc, eller är oförskitig med hur mycket man häller i grytan och brännaren så går det ju betydligt mer bränsle. Samma sak om man ska ha både varm mat och en kopp te samt varmt diskvatten, etc.
 
Ca en liter/pers/vecka ska säkert fungera bra, men typ av matlagning spelar stor roll, ska man koka upp vatten till frystorkat eller koka pasta och steka köttbullar ändrar bränsleåtgången med en faktor på kanske 1:3 eller 1:4.

Där sa du ett sant ord! Jag har alldeles för länge slitit med spritkök, men nu är det nog, gas is the grej, testa ni som tvivlar så blir ni omvända!
Har själv gått bort från gas i fyra fall av fem. Egenhändigt tillverkat spritkök blir så mycket lättare, totalvikt startvikt för en vecka blir under 400 g inklusive bränslet, det fungerar utan hysteriskt väsande och det är enkelt att bara bära med det bränslet som behövs vid kortare turer, utan tung och skrymmande gastub.
Såklart har gas också en mängd fördelar, så ibland passar det mina behov bättre, men som med all utrustning, behov, prioriteringar och preferenser styr vad som är "the grej". :)
 
Det beror på. Efter att ha lyckats tappa 1 av 3 flaskor för en längre tur (16-18 dagar planerat, 2 personer) så fick jag lite motivation att snålelda. Första flaskan räckte för oss då drygt 14 dagar, men då blev det nog bara 2,5 varma mål om dagen i snitt (mest för att det var rätt lockande att ligga kvar i tältet och äta mackor när det regnade och man ändå hade en vilodag, etc, inte för att vi kände drivande bränslebrist).

Riktigt så snålt skulle jag nog inte planera för, framför allt så skulle jag planera för fler varma måltider. Men att träna upp sig på att inte hälla i mer sprit i brännaren än man behöver för att få rätt mängd vatten kokhett kan jag rekommendera för de som kör med spritkök. I det ingår det ju att inte värma mer vatten än man behöver också.

Ska man däremot "småkoka" något i några minuter, steka pannkakor, etc, eller är oförskitig med hur mycket man häller i grytan och brännaren så går det ju betydligt mer bränsle. Samma sak om man ska ha både varm mat och en kopp te samt varmt diskvatten, etc.

Att hälla upp lagom mycket vatten borde man väl kunna måtta antingen med ögat eller med en ev medhavd mugg/kopp/kåsa.
Häller man upp för mycket Tröd så släcker man ju köket då man är klar, låter brännaren svalna och sedan häller man tillbaka Tröd i sin flaska. Lite spill blir det kanske i hällandet men det borde inte bli mycket. Eller så har man tätt skruvlock med gummipackning så man kan ha en slatt sprit kvar i brännaren men då rekommenderas plastpåse omkring brännaren som extra säkerhet (Även små mängder Tröd ger stark otrevlig smak om det hamnar i matgrytan).
Sätt INTE lock med gummipackning på en varm brännare då smälter gummipackningen - dels håller den inte tätt och dels täpper du igen småhålen i brännaren . dvs sämre effekt.
Ska man spara bränsle på bekostnad av vikt finns en ring som täcker småhålen och på nyare modeller även justerbart lock som jag kallar sparlåga som täcker över del av stor hålet i mitten av brännaren.

Gramjägare kan ju roa sig med att räkna på ringens vikt versus bränslebesparingen över turens tid.

/Patrik, som föredrar gas numera, framföra allt pga justerbarheten och inget sot under kastrullerna
 
Ler

Att hälla upp lagom mycket vatten borde man väl kunna måtta antingen med ögat eller med en ev medhavd mugg/kopp/kåsa.
Häller man upp för mycket Tröd så släcker man ju köket då man är klar, låter brännaren svalna och sedan häller man tillbaka Tröd i sin flaska. Lite spill blir det kanske i hällandet men det borde inte bli mycket. Eller så har man tätt skruvlock med gummipackning så man kan ha en slatt sprit kvar i brännaren men då rekommenderas plastpåse omkring brännaren som extra säkerhet (Även små mängder Tröd ger stark otrevlig smak om det hamnar i matgrytan).
Sätt INTE lock med gummipackning på en varm brännare då smälter gummipackningen - dels håller den inte tätt och dels täpper du igen småhålen i brännaren . dvs sämre effekt.
Ska man spara bränsle på bekostnad av vikt finns en ring som täcker småhålen och på nyare modeller även justerbart lock som jag kallar sparlåga som täcker över del av stor hålet i mitten av brännaren.

Gramjägare kan ju roa sig med att räkna på ringens vikt versus bränslebesparingen över turens tid.

/Patrik, som föredrar gas numera, framföra allt pga justerbarheten och inget sot under kastrullerna

Jag har aldrig hällt tillbaka eller använt locket med sprit i bännaren men jag kan heller inte kalla mig lättviktspackare heller.
 
Tog en titt på länken och noterar att sprit klassificeras som "Ett miljövänligare alternativ", stämmer detta? Har nyligen testat att gå över till gas och noterar att vid gynnsamma förhållanden så kommer jag ner lite i vikt, dock beroende på längd kan vikten öka då gas kommer i färdiga tuber.
Nåväl, om sprit är miljövänligare då är jag inte säker på att jag önskar fortsätta med gas så tacksam ifall någon vet fakta runt detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
k_b T-röd i Padjelanta? Fjällvandring 4
T-röd i Skottland ! Fjällvandring 1
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
edgepal Vad skall vi göra med fjällvärld? Fjällvandring 100
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
joa_bj Hur skall man resonera kring strumpor? Fjällvandring 14
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...