Visa ett inlägg
Gammal 2020-01-13, 21:45
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Granitbitarn Visa inlägg
Kanske bäst att förtydliga, för du verkar ta det med en klackspark och tro att detta är något man går en kurs en helg för att lära sig.

Klättring är livsfarligt.
Alpin klättring (vilket inkluderar Glaciärer) är bland den farligaste typen av klättring för att det är så mycket som kan gå fel som du inte har någon kontroll över.

Den kursen som länkades förutsätter alltså att du ska ha grönt kort för klättring, rött kort för sportklättring, tagit fortsättningskurs i klippklättring (vilket även förutsätter grundkurs i klippklättring) samt grundkurs i alpin klättring.

Du kan hinna med allt det på ett år, för du ska hinna klättra själv mellan varje kurs. Men då får du ligga i.

Kom ihåg att du ansvarar för dina medklättrares liv och dem för ditt. Tror inte så många skulle vilja lägga sitt liv i händerna på en medklättrare som gick en helgkurs om glaciärer i sthlm men knappt vet hur man får på sig en sele.
Här är en ny länk:
https://bergsport.se/2020/08/0 ... tarfala-4-2/

Det är grundkursen i alpin klättring. Jag gick den för två år sedan och tyckte den var otroligt bra. Efter den kursen knallar jag absolut inte ut på en snötäckt glaciär ensam. Enda snötäckta glaciären jag går på själv är sydtoppen på Kebnekaise.

Förkunskaper: Viss klippklättervana (gärna motsvarande SKF:s Grundkurs klippklättring). Viss fjällvana. God kondition.

I år blir det fortsättningskursen.
Svara med citat