Val av sovsäck

Då utbudet på sovsäckar är så pass stort skulle jag uppskatta lite tips vilken sovsäck jag bör välja, får beslutsångest..

Är ute efter en som ska klara fjällmiljö vår/sommar/höst , ska upp till Kebnekaise i början av augusti och vandra Kungsleden.. kan tänka mig att det är hyffsat varmt då, men vill ha en som skulle funka även i september/oktober, kan en sådan bli för varm såhär på just denna resa ?

Det jag tror jag är ute efter är en som har en komfort på någon/några minusgrader..

Äger idag en sovsäck med +7 i komfort, samt en liner som ska ge ytterligare 8 grader (om jag minns rätt), men när jag tog upp dessa två i min packlista förra året vi åkte upp (slutet på aug) så sa alla att det skulle bli för kallt så jag lånade en då, denna klarade minus 5 och var perfekt komfortmässigt, var kyligt på nätterna, ej frost.. skulle tippa på någon plusgrad.. dock för stor och tung att bära runt på.

Som sagt bjud på tips! Vill helst inte gå över 1500, såvida det inte är MKT välmotiverat :)
 
Du har bestämt dig för ett ekonomiskt tak som inte rimmar med dina sovsäcksdrömmar.

Men säck som klarar -5-7 i din storlek, dun för att det isolerar lättare än syntetfiber.

Spara ett tag till och köp rätt nästa gång.

go tur
 
Jag har en -2 säck av trendigt märke, syntet, kostar 1500.

Om jag kunde resa bakåt i tiden skulle jag köpt en -7 av dun för dubbla priset men halva vikten. Utan att tveka.

En +7 med en magiskt 8 graders liner kommer förstöra hela din resa, även i Augusti kan nätterna gå ner till nollan.

Om -2an var för tung så var det en syntet, och om du vill ha en lättare så får du spränga din budget.
 
Flera av min bekanta har köpt begagnad dunsäck, tvättat/låtit tvätta och har en lätt, varm o go sovsäck.

De flesta jag köpt har varit på rea.

Det mesta går om man inte sätter fel spärrar för sig själv.

go tur
 

Ingen sovsäck jag som i-sovare skulle välja. Verkar allt för snävt skuren för min smak.

I övrigt kan jag instämma i de svar du redan fått, en bra dunsovsäck är en investering du kommer ha kvar i 20 kanske 30 år om du sköter den bra mellan turerna (använd liner eller underställ så du slipper tvätta den i onödan, förvaras okomprimerad i torrt utrymme etc) så att lägga lite mer pengar på sovsäcken och köpa en som motsvarar ditt långsiktiga behov kan vara ett klokt beslut. Min rekommendation är att titta på en sovsäck med Tlimit runt -5C ev någon grad mer som lämplig för ditt behov. Beakta att metabolismen sjunker med din ålder likaså kan loftet på sovsäcken tappa lite spänst, så välj hellre en sovsäck åt det varmare hållet nu än för kall.
De nätter det är för varmt, öppnar du bara dragkedjan i sovsäcken och reglerar värmen på det sättet (ex öppna 50cm i fotändan påverkar värmen mycket pga "skortsenseffekten".
Är du i-vändare, välj en sovsäck med mått som medger att du kan vända dig bekvämt inuti sovsäcken.

Priset sätts mycket till dunkvaliteten så där kan din budget avgöra, en relativt prisvärd sovsäck i 650 CUIN ankdun eller en betydligt dyrare i 800 CUIN vitt gåsdun (den senare är givetvis även både lättare och mer komprimerbar).
 
Du har bestämt dig för ett ekonomiskt tak som inte rimmar med dina sovsäcksdrömmar.

Men säck som klarar -5-7 i din storlek, dun för att det isolerar lättare än syntetfiber.

Spara ett tag till och köp rätt nästa gång.

go tur

Jag har en -2 säck av trendigt märke, syntet, kostar 1500.

Om jag kunde resa bakåt i tiden skulle jag köpt en -7 av dun för dubbla priset men halva vikten. Utan att tveka.

En +7 med en magiskt 8 graders liner kommer förstöra hela din resa, även i Augusti kan nätterna gå ner till nollan.

Om -2an var för tung så var det en syntet, och om du vill ha en lättare så får du spränga din budget.

...eller köpa begagnat...
Lägg in en annons här på Utsidan, vetja.

/HåkanF

Flera av min bekanta har köpt begagnad dunsäck, tvättat/låtit tvätta och har en lätt, varm o go sovsäck.

De flesta jag köpt har varit på rea.

Det mesta går om man inte sätter fel spärrar för sig själv.

go tur


Ingen sovsäck jag som i-sovare skulle välja. Verkar allt för snävt skuren för min smak.

I övrigt kan jag instämma i de svar du redan fått, en bra dunsovsäck är en investering du kommer ha kvar i 20 kanske 30 år om du sköter den bra mellan turerna (använd liner eller underställ så du slipper tvätta den i onödan, förvaras okomprimerad i torrt utrymme etc) så att lägga lite mer pengar på sovsäcken och köpa en som motsvarar ditt långsiktiga behov kan vara ett klokt beslut. Min rekommendation är att titta på en sovsäck med Tlimit runt -5C ev någon grad mer som lämplig för ditt behov. Beakta att metabolismen sjunker med din ålder likaså kan loftet på sovsäcken tappa lite spänst, så välj hellre en sovsäck åt det varmare hållet nu än för kall.
De nätter det är för varmt, öppnar du bara dragkedjan i sovsäcken och reglerar värmen på det sättet (ex öppna 50cm i fotändan påverkar värmen mycket pga "skortsenseffekten".
Är du i-vändare, välj en sovsäck med mått som medger att du kan vända dig bekvämt inuti sovsäcken.

Priset sätts mycket till dunkvaliteten så där kan din budget avgöra, en relativt prisvärd sovsäck i 650 CUIN ankdun eller en betydligt dyrare i 800 CUIN vitt gåsdun (den senare är givetvis även både lättare och mer komprimerbar).

Tack för alla tips, verkar som det är dun jag ska sikta på. Är nog en s.k i-vändare.
Men satan vad dyra dom är, blir nog att sikta på en begagnad, även om det tar emot lite att köpa just sovsäck begagnad, men finns ju tvättmaskin som sagt..

Kollade av blocket , och inte en dunsovsäck till salu i hela landet, ska testa lägga upp annons på utsidan och se om jag gör något fynd.. om inte så hittade jag denna, hyfsat pris, om än mkt pengar för mig;

https://www.addnature.com/marmot-pa...e-greendeep-forest-744099.html#productDetails , synd att de inte skriver ut packvolym och om den passar för en "i-vändare", får ringa dom imorgon.. vet att den ligger några grader under den T-limit (samma sak som komforttemp?) som smux rekommenderade, men att jag skulle åka upp till fjällen i oktober som jag skrev i trådstarten var nog mest en gardering utifall att det skulle hända någon gång i framtiden, men realistiskt lär det inte ske.. men med liner+underställ+mössa man väl sova gott även i ytterligare några minus under komforten? även om det såklart är individuellt..


några övriga åsikter om marmoten ?
 
Kanske en quilt skulle funka? Om du kan tänka dig att gå upp en tusing kanske den här kunde vara något?
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450-475153?gid=53&vid=7

Eller t.o.m. detta "täcke" (som jag är sugen på själv). Du klarar dig med den billigare M-modellen om du är max 1.80.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Eller en vanlig sovsäck för några hundra till. Frakt tillkommer väl också.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/panyam-450-457816?gid=59&vid=6
 
https://www.addnature.com/marmot-pa...e-greendeep-forest-744099.html#productDetails , synd att de inte skriver ut packvolym och om den passar för en "i-vändare", får ringa dom imorgon.. vet att den ligger några grader under den T-limit (samma sak som komforttemp?) som smux rekommenderade, men att jag skulle åka upp till fjällen i oktober som jag skrev i trådstarten var nog mest en gardering utifall att det skulle hända någon gång i framtiden, men realistiskt lär det inte ske.. men med liner+underställ+mössa man väl sova gott även i ytterligare några minus under komforten? även om det såklart är individuellt..


några övriga åsikter om marmoten ?

Jag tycker att Marmot Sawtooth bättre passar beskrivningen av ditt behov. Bara 150-200kr dyrare än Palsade:
https://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-long-67286#SurfArcticNavy
https://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-67285#SurfArcticNavy
Din kropslängd avgör om du kan använda regular (ligglängd max 183cm) long (upp till 198cm). Marmots sovsäckar är normalt bra skurna för oss i-vändare (jag är nöjd med mina Marmot säckar som i-vändare, kör long då jag är 193cm). Finns även i modell x-wide.
Är du högerhänt väljer du med fördel Left Zip.
 
Är priset viktigt så ha lite is i magen. Brukar alltid vara kampanjer på de stora outdoorsiterna. XXL har 25% med jämna mellanrum och de andra brukar också sälja ut lite då och då.
Ett alternativ är också att försöka låna en säck till nästa tur så får du längre tid till att spara ihop till något dyrare eller hitta något bra erbjudande.
 
Kanske en quilt skulle funka? Om du kan tänka dig att gå upp en tusing kanske den här kunde vara något?
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450-475153?gid=53&vid=7

Eller t.o.m. detta "täcke" (som jag är sugen på själv). Du klarar dig med den billigare M-modellen om du är max 1.80.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Eller en vanlig sovsäck för några hundra till. Frakt tillkommer väl också.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/panyam-450-457816?gid=59&vid=6

Rekommenderar också cumulus!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...