Val av flugspö

hejsan och välkommen till flugfiskets värld..:cool:
det viktigaste är att spöts aktion passar din kaststil, att linan är anpassad till spöt och till den typ av fiske du tänker utföra samt att din tafs är anpassad för din fluga och fiskesituation.
ALLTSÅ:
över eller underhandskast? kort eller långhållsfiske? stilla eller strömmande vatten? små eller stora flugor?
allt är en kompromiss.
men ett mkt bra spö för pengarna verkar vara guideline exp4.
ett flugfiskeforum att rekommendera är edgeflyfishing.com

när det gäller prislappen på spön så är naturligtvis ett spö för 10000kr bättre än ett för 500kr
-vi pratar nu kork, ringar, klingan, kastegenskaperna, balans, eftervibrationerna etc.
men det går att hitta ett helt dugligt och alltså prisvärt spö för nån tusing. det viktigaste här är klingan och hur ringarna sitter mot ryggraden.

viktigast är att grejjorna harmoniserar med varandra och att DU känner dej nöjd.
vänligen nils
ps köp ett fyrdelat, lättransporterat (i tub) spö ds
 
Senast ändrad:
men ett mkt bra spö för pengarna verkar vara guideline exp4.

Jag håller med. Ett riktigt bra spö för under tusenlappen. Finns tex här:

http://www.wittlock.se/sv/utrustning/flugspo/guideline/guideline-exp4-flugspo.html

Jag skulle rekommendera 9 fot klass 5 som lämpligt för fjällfisket. Nackdelen med en allt för lätt klass är att man kan få svårt att drilla större fisk snabbt och effektivt. Det kan innebära att fisken är i sämre kondition när man återsätter den och alltså har sämre chans att överleva. Därför ska man försöka hålla sig med minst klass 5, åtminstone innan man har fått rejäl rutin på att drilla fisk på flugspö.
 
Man brukar få det man betalar för.
mvh Dan

Känner mig som en trådkapare igen:(, men jag tenderar att hålla med Mats. Som vanligt betalar man för marknadsföring, reklam och varumärkesbyggande plus återförsäljarmarginaler. Att designa och tillverka en spöklinga i kolfiber är inga stora pengar och komponenterna på även mycket dyra spön får inte kosta mer någon någon hundring totalt per spö för att affären skall gå runt, ex snakeringar för något öre/st i detta led. Kolla även på korkhandtagen på exklusiva spön för många 1000-tals kronor, ofta är de av riktigt billig kvalitet med spackelfyllningar som gör att de ser snygga ut i butik (utom för ett tränat öga), och ser ut som en schweizerost efter en dags fiske i regn.
Det är inte många tillverkare som fortfarande rullar sina klingor i ex USA, utan merparten av tillverkningen ligger i lågprisländer ihop med monteringen (så kolla gärna finishen och att klingan är rak lite extra noga innan ni köper ett spö). Räkna inte heller med att fabriken tar ut ryggraden på klingan innan de börjar montera, det tar för lång tid.
 
Nu säger du emot dig själv Smux. :)
Ett spö där man tagit ut ryggraden och ett rakt spö är inte nödvändigtvis samma sak.
Men i det här läget är det oväsentligt.
Det är mest intressant när man ska bygga eget.

Köper du ett Guideline exp4 som set med lina (brukar kunna vara Force) och rulle så får du bra prylar som funkat fint ihop. Är du nybörjare så skulle jag köpa utan att prova först för du kommer ändå utvecklas kasttekniskt från där du är nu.
Exp4 är väldigt allround tycker jag.
Utrustningen är egentligen sekundär. Kastträning och teknik är fundamentalt för att kunna flugfiska. Det är där du vill lägga krutet.
 
hejsan och välkommen till flugfiskets värld..:cool:
det viktigaste är att spöts aktion passar din kaststil, att linan är anpassad till spöt och till den typ av fiske du tänker utföra samt att din tafs är anpassad för din fluga och fiskesituation.
ALLTSÅ:
över eller underhandskast? kort eller långhållsfiske? stilla eller strömmande vatten? små eller stora

En nybörjare har rätt svårt att veta vad som passar sin kaststil o än mindre vikla typ av kast han ska klara av me spöt..

Oftast väler en nybörjare ett snabbt spö för att kunna slita ut linan längre men jag rycker att de är fel väg att gå om man ska lära sig rätt kastteknik..
Bättre att välja ett mjukare spö och komma underfund me att de ska va spöt som jobbar o ändå komma långt utan större ansträngning o kaströrelse...
 
Nu säger du emot dig själv Smux. :)
Ett spö där man tagit ut ryggraden och ett rakt spö är inte nödvändigtvis samma sak.
Men i det här läget är det oväsentligt.
Det är mest intressant när man ska bygga eget.

En helt korrekt observation:), är klingan rak bygger man på ryggraden. Är klingan däremot lite krökt bygger man på den "krökta linjen", allt för att få resultatet så bra som möjligt. Ett fabriksbyggt spö som krökt i horisontallled (hur man nu beskriver det i ord?) när man tittar efter klingan (för ett flugspö med ringarna på undersidan) skulle i varje fall jag rata som defekt.
 
En helt korrekt observation:), är klingan rak bygger man på ryggraden. Är klingan däremot lite krökt bygger man på den "krökta linjen", allt för att få resultatet så bra som möjligt. Ett fabriksbyggt spö som krökt i horisontallled (hur man nu beskriver det i ord?) när man tittar efter klingan (för ett flugspö med ringarna på undersidan) skulle i varje fall jag rata som defekt.

Jag bygger alltid spöna på ryggradssidan även om toppen är krokig o lägger ringarna på den mjukaste sidan av ryggraden..

Även om spöt är krokigt så kommer böjkurvan följa ryggraden iaf.. alla köpta spön jag har/haft som kastat ovanligt bra så har ringarna vart på ryggradsidan..
 
Jag bygger också mina flugspön med ringarna på ryggradens insida.
Just för att då sitter ringarna på klingans naturliga böjkurva.
Vet att det finns de som gör precis tvärtom och även de som gör som Smux.
Alla hävdar att just deras sätt är rätt. :)

Jag har förstått det så att många tillverkare hellre sätter ringarna så klingan ser rak ut än följer ryggraden för att de är rädda att kunderna ska tro att det är fel på spöt om ringarna sitter efter ryggraden och spöt därmed ser krokigt eller böjt ut.

Jag tror den praktiska skillnaden upplevs minimal.
 
Jag bygger alltid spöna på ryggradssidan även om toppen är krokig o lägger ringarna på den mjukaste sidan av ryggraden..

Även om spöt är krokigt så kommer böjkurvan följa ryggraden iaf.. alla köpta spön jag har/haft som kastat ovanligt bra så har ringarna vart på ryggradsidan..

Kul att träffa fler med samma intresse:)
Man kan bygga både med ringarna på mjuka eller hårda sidan av ryggraden då det ger lite olika egenskaper (ringarna på mjuka sidan ger lite bättre egenskaper i framåtkastet, ringarna på hårda sidan ger lite bättre egenskaper för att lyfta linan). Själv gör jag som du och DanneW dvs ringarna på den mjuka sidan. Däremot vad gäller ringplacering på krökta klingor finns det olika skolor, och jag väljer oftast att bygga bygga på den krokiga sidan (är den bara lite krökt kör jag givetvis på ryggraden) för att slutresultatet skall bli så rakt som möjligt (vilket även är samma modell som fabrikstillverkarna använder i fallet en klinga inte är rak). Ingen fabrikstillverkare sitter och tar ut ryggraden på en spöklinga, det tar för lång tid. Vill man optimera detta blir man hänvisad till ett hantverksbyggt spö.
Nu skall det sägas att jag inte fått en krokig klinga de senaste 8 åren då min leverantör i USA handplockar dessa till mig, alla är spikraka:)
 
hejsan
jag tycker att det viktigaste med ringarnas placering är att spöts rörelse förblir rakt i kastet och inte vobbla omkring liksom...
när det gäller linklass så ta inte nåt "gäddspö" till småharr - är spöt och mothugget för kraftigt så kan du knäcka du käken på firren.
lär du dej att kasta enligt göran anderssons teknik så skall spöt vara snabbt men ändå böja sig djupt.
go fisketur
vänligen nils
 
Han ska köpa sitt första flugspö,inte bygga en.
Köp en begagnat, finns massa bra spön till salu på Edge Flyfishing, logga in men var inte förhastat
Jag köpte en spö när jag börja flugfiska en Bruce &Walker sexkantig Grafit spö klass 4
Kostade multum för mig vid den tiden.
Ett helt underbar spö men den knäcktes i min Norge resa rätt av första dan i bergen när jag ramlade över den so shit happen.
Så min tips köp två spön begagnade med engång ,lite olika aktion mjuk o snabb.
Klass 3 Mjuk(helaktion) o snabb 5 (toppaktion)
 
Hej!
jag funderar på att köpa mitt första flugspö och lär anses som nybörjare, jag vill främst fiska i fjällmiljö. jag tänkte göra det enkelt för mig och köpa ett set då jag inte har några kunskaper på området, tänker jag fel?
vilken längd på spö skall jag ha när jag som sagt vill fiska i lite mindre vatten?
jag har kollat på lite olika set och läst i lite andra trådar men min budget ligger runt 3000kr (gärna under) och dessa är jag lite nyfiken på men vad tros?:

vision atom combo, har jag sätt i min lokala fiskeshop minns inte priset men Naturkompaniet säljer dem för avrundad 2600kr

TFO BVK spöset läste jag om i en annan tråd men kanske är lite i överkant av min budget.
http://www.capricorn.se/sv/utrustning/spopaket/flugspopaket-tfo-bvk.html

något set på blocket som har kostat lite mer men är på kampanj, vad får man? dåligt, okej eller bra?
http://www.blocket.se/stockholm/Flugfiskeset_Multifly_Exodus_LW6_65__REA_40528022.htm?ca=1_9&w=3

förslag på annat prisvärt?

MVH erske

Om du inte är någon extrem person gällande prylar så ska du inte kolla efter de dyrare spöna.
Skillnaden mellan ett spö för 1000kr och 5000kr är inte märkbart för någon som oss vanliga fiskare. Den primära skillnaden är att det ligger mer utveckling bakom spöt och den har bättre grafit och är kanske 20gram lättare än de lite billigare spöna.

Jag skulle satsa på ett spö med Medium/fast action t.ex Guideline EXP4 #5 med en WF5F lina som har en klumplängd på ca 8-10meter. Då en kortare klump är lättare att hantera för nybörjare och det laddar upp spöt snabbare/lättare än en lina med längre klump.
Lina skulle vara t. ex en Vision Vibe WF #5 flyt ca 800-900kr eller en Barrio SLX för ca 350 från UK. Loop Optistream 800kr eller Loop evotec 85 700kr nå väl listan går att göra lång. Rullen har ingen stor funktion i flugfiske så släng inte en massa onödiga pengar på den.
Den har mer status än funktion, den ska hålla linan och ha slirspärr thats it. att föredra är en rulle med bred och lite större spole såklart .

här har du några prisvärda kombos
http://www.dan-tackel.com/6857/exp4-combo-spo-rulle-och-lina
http://www.dan-tackel.com/1336/keeper-outfit

byt ev. ut linan som jag sa tidigare för att göra livet som flugfiskare lite lättare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...