1 år i Norsk Vildmark "En vill mann"

Ett annat problem att göra det under en längre tid är återväxten. Bosätter man sig på en ö och lever på vassrötter så funkar det kanske ett år eller två,men sen har man nog rätt kraftigt decimerat mängden vass så man inte får ut så mycket längre...

Som sagt var, det var nog ingen slump att våra förfäder började bruka jorden och skaffa tamdjur. Och det är knappast en slump att människor började utöva byteshandel med varandra. Det är helt enkelt väldigt ineffektivt att leva enbart på vilda växter och djur som man samlar/jagar själv.
 
Ett annat problem att göra det under en längre tid är återväxten. Bosätter man sig på en ö och lever på vassrötter så funkar det kanske ett år eller två,men sen har man nog rätt kraftigt decimerat mängden vass så man inte får ut så mycket längre...

Som sagt var, det var nog ingen slump att våra förfäder började bruka jorden och skaffa tamdjur. Och det är knappast en slump att människor började utöva byteshandel med varandra. Det är helt enkelt väldigt ineffektivt att leva enbart på vilda växter och djur som man samlar/jagar själv.

Beror väl på? Man menar ju att vi utvecklades tack vare den ganska enkla livsstil det innebär att bo vid ett hav - arbetet för att få föda är väldigt liten. Just vår förmåga att äta ostron (till skillnad från andra primater) anses väl vara en anledning till hjärnans utveckling(?).

Kort sagt - det ultimata sättet för oss att leva är vid ett hav, men kanske inte främst vid vårat nordiska klimat...


...tror själv att jordbrukets explosiva utveckling även måste fokuseras på att det möjliggjorde stor profit.
 
Människan påverkar snabbt sin omgivning om man skall leva på vad naturen ger. Jag kan bara åter rekommendera boken "Nybyggares dagliga leverne"


Nybyggares dagliga leverne är skildringen av en nybyggarefamilj som kommer till foten av Tvärberget i västra delen av Vilhelmina socken på 1830-talet. Boken dokumenterades och skrevs ursprungligen av Olof Petter Pettersson på 1930-talet, men låg sedan opublicerad till slutet av 1990-talet.

De levde de första åren nära nog uteslutande på jakt och fiske, med lite tillskott av mjölk sommartid. Då fanns det uppenbarligen enorma mängder vilt och fisk, men det minskar fort.

http://www.alternativ.nu/index.php?...091a003b87b64a44&topic=8178.msg39846#msg39846
 
Beror väl på? Man menar ju att vi utvecklades tack vare den ganska enkla livsstil det innebär att bo vid ett hav - arbetet för att få föda är väldigt liten. Just vår förmåga att äta ostron (till skillnad från andra primater) anses väl vara en anledning till hjärnans utveckling(?).

Jag undrar lite vilket tidsperspektiv du pratar om? Såvitt jag vet så har människan under miljoner år varit ett nomadfolk, och anledningen är väl just den att en enda plats inte räckte utan man behövde en mycket större yta.

Sen när människan lärde sig bruka jorden och ha tamdjur så slapp man det där flängandet fram och tillbaka och då fick man också tid att ägna sig åt funderingar, historieberättande, uppfinningar etc.

Du verkar prata om tiden ännu längre tillbaka? Och det är väl inte riktigt intressant eftersom i det läget fanns ju inte människan.

Ostron är ju inte direkt nåt som man kan livnära sig helt på Östersjön direkt?
 
Jag undrar lite vilket tidsperspektiv du pratar om? Såvitt jag vet så har människan under miljoner år varit ett nomadfolk, och anledningen är väl just den att en enda plats inte räckte utan man behövde en mycket större yta.

Sen när människan lärde sig bruka jorden och ha tamdjur så slapp man det där flängandet fram och tillbaka och då fick man också tid att ägna sig åt funderingar, historieberättande, uppfinningar etc.

Du verkar prata om tiden ännu längre tillbaka? Och det är väl inte riktigt intressant eftersom i det läget fanns ju inte människan.

Ostron är ju inte direkt nåt som man kan livnära sig helt på Östersjön direkt?

Helt riktigt. Jag pratar om länge sedan... och inte - i Afrika har folk levt på detta sätt snudd på fram till dags datum. Men, visst är det ickeapplicerbart på våra breddgrader, antar jag.

Problemet är befolkningsökningen. Jordbruket är ett tveeggat svärd. Lite för effektivt kanske?
 
Människan påverkar snabbt sin omgivning om man skall leva på vad naturen ger. Jag kan bara åter rekommendera boken "Nybyggares dagliga leverne"


Nybyggares dagliga leverne är skildringen av en nybyggarefamilj som kommer till foten av Tvärberget i västra delen av Vilhelmina socken på 1830-talet. Boken dokumenterades och skrevs ursprungligen av Olof Petter Pettersson på 1930-talet, men låg sedan opublicerad till slutet av 1990-talet.

De levde de första åren nära nog uteslutande på jakt och fiske, med lite tillskott av mjölk sommartid. Då fanns det uppenbarligen enorma mängder vilt och fisk, men det minskar fort.

http://www.alternativ.nu/index.php?...091a003b87b64a44&topic=8178.msg39846#msg39846

Verkar intressant, skall beställas!
( Har sett den där bilden på grankojan förut... Kanske kan den ha varit med i boken om Idre, och då om de första boende i Grövelsjön.)
 
i Afrika har folk levt på detta sätt snudd på fram till dags datum. Men, visst är det ickeapplicerbart på våra breddgrader, antar jag.

Men så kan man ju titta på hur deras civilisation ser ut. Jag tror ju inte att anledningen till att de mer eller mindre "lever på stenåldern" skulle ha något med deras hjärna att göra, det handlar helt enkelt om det jag skrev. När man lever nomadliv och skaffar sin egen föda så går det åt så mycket tid till det att man inte har tid med annat.

Jordbruket gjorde att man blev effektivare och fick tid över till att fundera över hur saker och ting hänger ihop och hitta på nya uppfinningar.
 
Men så kan man ju titta på hur deras civilisation ser ut. Jag tror ju inte att anledningen till att de mer eller mindre "lever på stenåldern" skulle ha något med deras hjärna att göra, det handlar helt enkelt om det jag skrev. När man lever nomadliv och skaffar sin egen föda så går det åt så mycket tid till det att man inte har tid med annat.

Jordbruket gjorde att man blev effektivare och fick tid över till att fundera över hur saker och ting hänger ihop och hitta på nya uppfinningar.

...och jag vill hävda att detta är fel ;)
Men vi kanske pratar om olika saker? När du säger uppfinningar, menar du industrialiseringen då?
Man ser i Europa, särskilt norden, att jorbruket tog lång tid att etablera - det fanns kulturer som inte ville "koloniseras". Jag vill bestämt hävda att deras livsstil kan ha varit mycket enklare och mindre arbetskrävande än jordbrukarnas.
Detta, att det lång tid för jordbrukskulturen att etablera sig i norden jämfört med Europa, påvisar ju att folket här antagligen ansåg att de hade ett tillräckligt bra liv i sin jakt.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/12/101203081642.htm


Sålunda hävdar jag att jordbruket främst blev ett verktyg för att få makt. Fler människor gjorde att man kunde (och måste!) erövra mer områden - inte att man fick fler helgdagar ;)
 
Nej, jag pratar om stenåldern, det var då människorna övergick från att vara jägare/samlare till jordbruk.

Det kallas tydligen den neolitiska revolutionen.

http://www.ne.se/neolitiska-revolutionen

Då är vi på samma spår. Den evolutionen finns det olika synsätt på och man kan kanske främst här i norden se att denna tog tid, samt att den (trattbägarkulturen) samexisterade väldigt länge med jägarsamhället.

Sen har du nog rätt i sak, att tankar och ideér utvecklades snabbt - även om vi ofta underskattar vad människor tidigare kunde. Man har fått ändra uppfattningar i stort sett årligen om dessa kunskaper.

Det finns generellt två, konstiga men rätt vanliga, uppfattningar som ofta styr synen på denna jordbruksrevolution.
1. den är av ondo och orsakar befolkningsökning, krig och sjukdomar samt har en romantisk bild av jägarsamhället som "det riktiga sättet att leva" där det inte fanns krig eller andra liknande problem.

2. Jordbruket är grunden till all mänsklig lycka, alla framsteg osv. Jägarsamhället var enbart barbari och elände.

Båda är givetvis, mer eller mindre, lika felaktiga.


Detta var OT på riktigt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Norsk familj tillbringar 1 år på Svalbard Expeditioner 8
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
collesandare Ett år i vildmark Expeditioner 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.