Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

En fråga och ett tips

Hej alla, efter ännu en helg på gräsmattan börjar det lossna ordentligt. Klatchet nästan borta, berodde till stor del på för mycket kraft i framkasten. Härlig känsla att fluglinans acceleration känns i handen och att slippa titta på linan hela tiden. Att det helt enkelt börjar byggas en liten erfarenhetsbank i huvudet.

Nu till frågan. Efter klatchandet har det visat sig att min fluglina har tendens till att tvinna sig. Ungefär som om man allt för länge fiskar med spinnare utan att ha kulagerlekande mellan linan och draget. Detta i sin tur gör att linan ofta tvinnar ihop sig i vänsterhanden och det går inte att använda accelerationen i linan fullt ut. Vad beror detta på? Är det jag som gör något fel eller beror det i grunden på att min lina har allt för stort minne?

Och så till ett tips. Om du fiskar med skor som har hakar för att knyta skorna med, hitta något som döljer hakarna. De sitter helt enkelt på fel ställe, fluglinan hakar fast i dem allt för ofta!

Med vänliga hälsningar

Kålle
 
Kanske svar på frågan

Om du får krull på linan efter att ha kastat ett tag så kanske det kan bero på att du inte kastar i "ett plan" utan att du gör en elliptisk rörelse med spötoppen. Dvs fram- och bakkastet går inte i linje med varann. Linan kan då tvinnas när du gör många luftkast.

Om du inte har problem med detta är det väl linans rullminne som spökar, tror jag. Men då borde du haft problemet redan vid första kastet.

/Uffe
 
Tips

Spola ut hela linan i väldigt långa slingor. Ta och noga rengör den först med en fuktig trasa och sedan med något lämpligt linmedel som du hittar hos fiskehandlarn (använd samma märke som du har på linan). Spola sedan upp linan i väldigt lösa slingor på rullen.

Ditt problem kan vara att du rullar upp linan alldeles för hårt på rullen och får "telefonsladd" på köpet. Mellan säsongen är det också viktigt att du spolar upp linan för vinterförvaring. T.ex på en kabeltrumma i plast med 30-40 cm i diameter.

Men lite "krull" får man alltid räkna med, linan lägger sig aldrig i perfekta slingor vid fötterna...

//Josef
 
Tack för det

Jag ska följa era råd och testa mig fram. Linan som från början var klart gul har faktiskt blivit lite gröngul under de senaste helgerna. En rejäl rengöring kanske är vad som behövs. Jag ska också försöka undvika att röra på spötoppen under kasten för att undvika mer tvinn på linan.

Är det någon som har några tips på havsöringflugor till vinterhavsöringarna? Jag förstår att det inte ska vara torrflugor, ingenting kläcks ju i februari. Vilka havsöringsflugor använder ni under vintermånaderna?

Nu är det dags!!!

Kålle
 
Är rädd för att...

det nog är så att, diskutera lax- och havsöringflugfiske i detta forum, är som att prata älgjakt med fågeljägare.;)

Jag ska ta med min streamerask till närmsta handlare för en dechiffrering av dessa.
Så återkommer jag om detta.

/Björn
 
Då får vi väl plåta våra framgångar

Aha, då får vi väl plåta vår framgång och ge alla rejäl ångest!

Själv är jag glad om jag lyckas fånga en mört!

Kålle
 
tjena,,,tio i topp,gädda

Jag har bara nån liten invändning mot kålles tio i topp,,,alltså ingen kritik men bara nåt jag tänker på..Att fiska gädda med ul utrustning är riktigt kul.. men har man tänkt att sätta tillbaka fisken så är ul inte världens snällaste ,,,en stor gädda kör i princip slut på sig själv om man har ul utrustning, och den kan ha väldigt svårt att återhämta sig ,,speciellt om det är varmt i vattnet. Bara nåt att tänka på.
Sedan så tycker jag tvärtemot vad du säger om att folk i allmänhet använder för små beten när de fiskar gädda.
Jag upplever att folk ofta kör med absurt stora beten ibland,,okej,,stora gäddor fixar stora wobblers, men är oftare grymt sugna på små ettriga shad jiggar(min uppfattning).
speciellt efter leken kan man ha ett underbart fiske med jigg och ganska lätt utrustning,,dock kanske inte då ul.Använd ett spö och en lina som gör att du kan sätta hårdare press på fisken under hela drillen och få in den till båten lite snabbare,,på så sätt har jag märkt att gäddan återhämtar sig bättre...tack och hej,,skitfiske!
 
Hmmm...

ett litet påpekande gällande Lax och Havsöringsflugor, dessa flugor imiterar väldigt sällan, för att inte säga aldrig, naturligt förekommande insekter.

Dessa flugor är mer att likna vid spinnare som skall irritera fram ett hugg, där en wobbler är mer utav en naturlig förebild och därmed kanske möjlig att likna vid "vanliga" flugor (Torrflugor, Nymfer osv använda vid Öring och Harrfiske), med andra ord så spelar det ingen roll att det inte kläcks någonting i februari.

Hoppas att ni förstår liknelsen med Spinnare och Wobbler...

/Anders B
 
Tja..

skulle nog vilja hävda att en del av mina streamers imiterar små livliga fiskar (små livliga vobblers).
Även om det inte finns någon likhet när de är torra, så byter de skepnad när man ser dem i sitt rätta element (när man jobbar in dem).
Men i övrigt är det tveklöst som brook säger.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...