fiske Kiruna

Ni som snackar om hur förstört mycket av fjällvärlden är kan ju damma av min gamla tråd som jag skrev för nått år sedan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=27878

Faktum är att fisket där är precis lika bra fortfarande! Och jag har ännu inte sett till en enda människa där vilket är rätt märkligt...
Men det är nog som nån skrev här. Det är för långt och besvärligt att gå och alldeles för kort att åka helikopter.

Jag ville bara helt enkelt säga att man fortfarande kan hitta sitt smultronställe i fjällen! Det är inte kört... ännu.

Får jag 1000:- säger jag vart det är :)
 
Det finns som sagt smultronställen men dessa ska man nog hålla för sig själv. Tyvärr är det ju baksidan med nätet att bra platser sprids som en löpeld och plötsligt ska "alla" dit vilket man ju kan se i fallen med leavas/väli men även pirtimesjokken som man ju fick kvotera. Samma med Råsto/Tavva.
 
Efter att staten tagit av lokalbefolkningen (samerna) andra möjligheter att tjäna sitt eget uppehälle genom bl.a utbyggnaden av vattenkraften, anläggandet av gruvor etc så är det helt rätt att dom äntligen bjuder tillbaks lite. På så sätt kan åtminstone en familj försörja sig själv utan att behöva förlita sig på bidrag och annat. Dessutom finns det tillräckligt med fiskevatten i vårt avlånga land för att var och en ska kunna hitta sitt eget smultronställe. Sportfisketurismen är en väldigt outvecklad näring än så länge och ett sätt att få det att fungera är att staten arrendera ut vissa vatten till privata företagare som på så sätt blir tvungna att värna om "sin egen" resurs.
PS! Jag känner INTE den som fått rätten till fisket, jag är inte heller same.....

Staten, vad är det liksom?

Jo du och jag.
 
Vet inte om jag är sent ute, jag tänkte komma med ett par tips som jag själv har testat och
ett som jag har hört från lokalbefolkningen.

1 Kaitum 2004

Tog bussen till Nikkaluokta och vandrade över fjället till Kaitum. Mycket jobbig vandring i början
då färden går upp för berget. Till råga på allt var det miljarder med myggor (bild) och varje
andetag
fyllde på proteinförrådet. Väl uppe på platån är det lättvandrat, vi hade dock otur att det var
mycket
vatten detta år så brädorna över den "oändliga" sumpmarken/mossen (bild) var 10 cm under ytan.

Trots dåligt väder och mestadels regn var fisket OTROLIGT, nästan som att fiska strömming.
Fisk på i stort sett varje kast och alla var fina bitar (bild). Vi hade med oss tält och tältade på
området (100 kr per person och natt) för att få nyttja faciliteterna så som toa, dusch och bastu.

2 Leavas 2006

Tog en taxi och stannade vid ledens början, kommer tyvärr inte ihåg namnet på platsen men det vet
garanterat chauffören. Även bussen mot Nikka stannar i närheten.

Ganska lätt vandring, något brant i början. Fins även röding i en fjällsjö (bild) på väg mot Leavas.
Tyvärr hade vi dåligt fiske denna gång pga väldigt lågt vatten. Men några öringar landades dock (bild).
Ska försöka åka tillbaks hit igen.

Tips från lokalbefolkningen

En bit in efter vandringsleden mot Kebben finns en Kåta vid foten av sjän som serverar kaffe och bullar.
Älven som rinner från sjön ner mot Nikka ska tydligen innehålla ett hyfsat bestånd av Harr och Öring.
Många går förbi detta ställe i tron om att "alla fiskar här så det är inte lönt att prova". Såg en del fina vak i
älvens början. Ska testa något år.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,655
  • 2.jpg
    2.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,721
  • 3.jpg
    3.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,622
  • 2-1.jpg
    2-1.jpg
    50.4 KB · Visningar: 1,673
  • 2-2.jpg
    2-2.jpg
    130.2 KB · Visningar: 2,352
Senast ändrad:
Staten, vad är det liksom?

Jo du och jag.

Jo, visst är även du och jag staten men eftersom såna här beslut oftast tas över huvudet på den "okunniga" befolkningen så kan jag inte påstå att jag anser mig skyldig till beslutet (i det här fallet var jag inte ens född). Däremot så har vi folkvalda politiker som fattar besluten och där kan vi ju alltid vara med och försöka bestämma vilka politiker vi vill ska bestämma även om det till syvende och sist inte verkar spela någon roll vem man röstar på eftersom Mammon i slutändan bestämmer hur det ska bli.

Just i det här specifika fallet med vattenutbyggnaden av Lule älv vis Stora Sjöfallet så lyckades ju Vattenfall med konststycket att få bygga ut vattenkraft inom en nationalpark, vilket jag trodde borde vara omöjligt. Men än en gång är det Mammon som styr och ställer. Detta var ju ett bra tag sen det hände men frågan är fortfarande aktuell eftersom Vattenfall fortfarande har planer på att göra fler kraftverk i området bl.a i de källflöden som finns nordväst om Ritsem. I senaste numret av Allt om flugfiske skriver Gunnar Westrin om det.

Jag såg även att någon skrev om att vattenkraften inte störde rennäringen men det tror jag inte riktigt är sant; alla förändringar i naturen stör naturligtvis renarnas sätt att leva med vandringsstråk och liknande. Däremot har naturligtvis inte allt varit till nackdel för samerna t.ex vägutbyggnaden eftersom det är lättare att köra bil än gå..........

Angående samen som fått ensamrätten på Voujatätno så stod det om honom i samma nummer av Allt om flugfiske. Mannen heter Toulja i efternamn och då visade det sig åtminstone att jag känner en släkting till honom...... Världen är ändå ganska liten! Angående ensamrätten så förstod jag enligt reportaget att han bara hade ensamrätt på den ena sidan av strömmen men jag kan ju ha förstått fel.
 
Jag såg även att någon skrev om att vattenkraften inte störde rennäringen men det tror jag inte riktigt är sant......
Var har du läst det ?
Jag tror inte heller att det är sant.......

Angående samen som fått ensamrätten...... så förstod jag enligt reportaget att han bara hade ensamrätt på den ena sidan av strömmen men jag kan ju ha förstått fel.

Nej, du har helt rätt. Han har fått den bästa fiskesidan, den andra sidan är dock vackrare att fiska från, eftersom du då har Akka i bakgrunden.

Om vi skall kunna skapa en opinion mot vattenkraftsutbyggnad och annan exploatering av fjällvärlden så bör vi hålla den öppen och fri för alla att använda. Inte bara åt dem som har kontakter hos myndigheter eller har välfylld plånbok. Det är en av anledningarna till att jag vänder mig mot att Toulja har ensamrätten på fisket på bästa sidan. Den andra anledningen är helt egoistisk. Jag vill fiska där, men jag vill inte betala för något jag inte behöver (fiskeguiden).
 
Var har du läst det ?
Jag tror inte heller att det är sant.......
Läste boken "mitt liv som renskötare" i höstas, skriven av Apmut Ivar Kuoljok. Han tyckte givetvis att vattenkraftverken påverkat och skapat lite problem för renskötarna, i detta fall kring Suorvamagasinet, Girjes sameby. Men det positiva var att de fick en bilväg upp närmare sommar-områden i samband med bygget.

Så det finns för och nackdelar med allt. Men jag är iaf mycket glad över att Torne- Muonio-& Kalixälv har blivit skonade från vattenkraften.
 
2 Leavas 2006

Tog en taxi och stannade vid ledens början, kommer tyvärr inte ihåg namnet på platsen men det vet
garanterat chauffören. Även bussen mot Nikka stannar i närheten.

Jag hade inte satsat på Leavas, helikoptern flyger skytteltrafik i området dag in och dag ut. Inte så himla kul att knalla dit och stöta på tiotals med tält och kåtor. I övrigt fint område, ganska platt så hyfsat jobbigt(psykiskt) att gå där.

I övrigt så kan man gå upp till Leavas antingen från Årosjokk eller från Akkar. Årosjokk så hamnar man i övra delen av bäcken, Akkar så hamnar man lite längre ned i bäcken.
 
Om vi skall kunna skapa en opinion mot vattenkraftsutbyggnad och annan exploatering av fjällvärlden så bör vi hålla den öppen och fri för alla att använda. Inte bara åt dem som har kontakter hos myndigheter eller har välfylld plånbok. Det är en av anledningarna till att jag vänder mig mot att Toulja har ensamrätten på fisket på bästa sidan. Den andra anledningen är helt egoistisk. Jag vill fiska där, men jag vill inte betala för något jag inte behöver (fiskeguiden).

Men samtidigt måste man tillåta lokalbefolkning att kunna leva på något annat än bidrag och då anser jag att turism är något vettigt att satsa på. För att man som egenföretagare inom fisketurism ska ha möjligheter att påverka sin situation på bästa sätt krävs det nog att man även styr över resursen (i detta fall fiskevattnet) och då är ensamrätt troligtvis enda sättet. Risken är ju annars att tex skrupellösa fjällflygare etc dumpar alla sina kunder på ett och samma ställe och då förstör för egenföretagaren som är beroende av ett långsiktigt hållbart fiske. Fjällflygaren behöver ju bara byta plats när fisken tar slut på ett ställe.

Jag är faktiskt förvånad att han inte fått total ensamrätt eftersom det innebär stora risker att dela vatten med andra "ickestationära" intressenter. Jag har gått en kurs inom fisketurism och en av de viktigaste punkterna för att det skulle lyckas var att man kunde styra över sin resurs vilket i praktiken betyder ensamrätt. Detta gäller ju naturligtvis bara mindre vatten typ jokkar och mindre sjöar,
 
Men samtidigt måste man tillåta lokalbefolkning att kunna leva på något annat än bidrag och då anser jag att turism är något vettigt att satsa på. För att man som egenföretagare inom fisketurism ska ha möjligheter att påverka sin situation på bästa sätt krävs det nog att man även styr över resursen (i detta fall fiskevattnet) och då är ensamrätt troligtvis enda sättet. Risken är ju annars att tex skrupellösa fjällflygare etc dumpar alla sina kunder på ett och samma ställe och då förstör för egenföretagaren som är beroende av ett långsiktigt hållbart fiske. Fjällflygaren behöver ju bara byta plats när fisken tar slut på ett ställe.

Jag är faktiskt förvånad att han inte fått total ensamrätt eftersom det innebär stora risker att dela vatten med andra "ickestationära" intressenter. Jag har gått en kurs inom fisketurism och en av de viktigaste punkterna för att det skulle lyckas var att man kunde styra över sin resurs vilket i praktiken betyder ensamrätt. Detta gäller ju naturligtvis bara mindre vatten typ jokkar och mindre sjöar,


På mageröya, som jag var uppe på och semestrade för någral år sedan (och flera år bakåt med föräldrarna) hade några samebyar sina sommarbeten, de lät renarna simma ut till ön. Detta att renarna simmade gjorde att ett antal renar drunknade. Då kom erbjudandet vi kan köra renarna på bilfärjan, då kommer alla över levande. ..Samerna apploderade! Sedan var det kom det fram haken, samerna hade bara rätt att ha ett visst antal renar på ön...När renarna skulle färjas över kunde man ju räkna renarna.. Det gjorde att samerna valde att säga att "Vi har alltid låtit renarna simma ut" sedan att de som bodde där ute på ön sade att det var minst dubbelt upp med renar gämfört med vad det fick vara är en annan femma.....
 
Men samtidigt måste man tillåta lokalbefolkning att kunna leva på något annat än bidrag ...............
Det är ingen som tvingar "lokalbefolkningen" att leva på bidrag.
Jag undrar hur din bild av Norra Sverige ser ut. Det är ingen som lever/bor året runt i det området som diskuteras här. Alla bor antingen i små byar eller mindre samhällen. Några städer har vi inte här uppe, förutom Luleå ;-) (förlåt Kiruna bor). I dessa samhällen där "lokalbefolkningen" bor, finns också jobb.
Du får ursäkta om ovan låter lite fientligt, men som Norrlänning blir man lite sne på den romantiserande bilden som oftast medierna presenterar om "lokalbefolkningens" leverne i dag.

Jag är faktiskt förvånad att han inte fått total ensamrätt ...........Jag har gått en kurs inom fisketurism och en av de viktigaste punkterna för att det skulle lyckas var att man kunde styra över sin resurs vilket i praktiken betyder ensamrätt. Detta gäller ju naturligtvis bara mindre vatten typ jokkar och mindre sjöar,
Jag skulle bli förvånad över om du lärt dig något annat på en sådan kurs. Om du frågar Ingemar Kristell kommer också han att hävda att han behöver ensamrätt på sträckorna närmast Tjuonajokk. Sanningen och historien berättar dock en helt annan sak. Dock skall man ge Ingemar kredit för att ha skapat "Tjuonajokks-andan", dvs du behåller inte mer fisk än du orkar eller vill äta upp just den dagen.
Jag hoppas att Toulja lyckas skapa samma anda i Voujatätno.
 
Senast ändrad:
En ursäkt skall även givas till Ölle. Inte meningen att kidnappa tråden på detta vis. Härmed avslutar jag min del av denna diskussion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
jotho Fiske i Kiruna? Fiske 6
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...