Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

Re: Lek inte med maten!

pery; sa:
Släpp tillbaka de som inte håller måttet.

Sluta när du fått upp middagen!
Det var väl inte detta som var frågan? eller hur.

Och tror du inte vi sportfiskare som är för Catch and relise givetvis släpper tillbaka all fisk som inte håller minimåttet, för det första så är det olagligt att ta upp en sådan fisk och dessutom helt oetiskt.
 
Rungá; sa:
Jag fiskar inte för att roa mig, det kan jag göra utan att skada andra.
De gånger jag fiskar vill jag ha fisk som jag kan äta. Allt som inte håller måttet åker tillbaka men det är inte roligt att se dessa fiskar lida i onödan.
Det sämsta läget är när det bara är småfisk som tar på flugan, då tappar jag lusten för att fiska. Jag tror jag går över till nätfiske.
Man behöver inte dra upp jätte många fiskar för att stilla fiske ivern utan kanske bara fiska på vissa fiskar som visar sig (vakande fisk). Jag tycker det är en utmaning att försöka på enstaka fiskar som kanske vakar stadigt på ett och samma ställe. Annars håller jag helt med er andra här, man tar bara upp den fisk som skall ätas vid stranden.
 
holk36; sa:
Man behöver inte dra upp jätte många fiskar för att stilla fiske ivern utan kanske bara fiska på vissa fiskar som visar sig (vakande fisk). Jag tycker det är en utmaning att försöka på enstaka fiskar som kanske vakar stadigt på ett och samma ställe. Annars håller jag helt med er andra här, man tar bara upp den fisk som skall ätas vid stranden.
Vad flugfiske "Is all about"
 
Jag tycker man ska vara restriktiv med användandet av catch and release. Det får inte bli en ursäkt för att man, under tjo och tjim, ska fortsätta drilla fisk efter fisk utan endast användas som en populationsbefrämjande metod. I dag verkar t.o.m. gamla sportfiskartabun som att aldrig återutsätta utsatt fisk upphört att gälla och sådana som kallar sig flugfiskare och anser sig värna om fisken kan stå och drilla övergödda bågar i sommarvarma put and take vatten och sen sätta ut dom igen med en mycket hög dödlighet som följd. Då måste jag säga att man inte förstått mycket och den respekt man anser sig ståta med framstår bara som en chimär.

Catch and release ska, om den ska användas som metod, utföras på vild fisk i känsliga vatten. Man kan iofs ställa sig frågan om man över huvud taget ska bedriva fiske i sådana vatten. Viktigare tycker jag är att respektera bag limits och ffa inte fara som en vettvilling efter vattnet i jakt på fler adrenalinupplevelser. Var har den andakt i flugfisket man kunde skönja hos Färnström och Lidman tagit vägen? Tyvärr tycker jag mig uppleva att flugfisket alltmer reduceras till en jakt på snabba upplevelser och adrenalinkickar och att man i denna iver använder catch and release-metoden som enkel legitimering för sitt beteende samtidigt som man slår sig för bröstet och hävdar att man minsann kan köpa den fisk man äter på affären.
 
Helt klart vore bäst om inget catch and release fiske behövdes. bäst vore om man kunde ta reda på all fisk som landas,men då får vi också finna oss i att inte kunna fiska mer än kanske ett par dagar om året och inte vara så många fiskare som det är i dag.
efersom vi alla här är sålda på att fiska och många fler med oss så är den enda utvägen att släppa tillbaka fisk och sedan låta andra fiska på samma fisk. vi har idag en stadigt krympande natur och då blir vi också fler fiskare på mindre ytor och trycket ökar på populationerna. Ett bra sätt att avlasta de redan hårt prövade ädelfiskbestånden är att fiska lite andra fiskarter i mellan varven. Gäddan har blivit en klart värdig sportfisk även för flugfiskare och det ser jag som en positiv sak.Även andra arter naturligtvis.
Och vem kunde väl säga att det skulle vara normalt att släppa tillbaka en gädda för ca 10 år sedan?
i mina traktre skulle man bli idiotförklarad då men nu anammar alla sportfiskare detta.
vi måste försöka att sprida ut oss lite över vårt land om det skall finnas några attriktiva fiske platser kvar om 10-15 år. och då är fiske riktat mot andra arter en riktigt bra metod.
Sedan tycker jag att utvecklingen mot att många köper lättare och lättare utrustningar (iflugfiske från klass två upp till klass4) eller UL utrustningar är oroande.
OKEJ det är fruktansvärt kul när en tre hektos fisk känns som en nio hektos men i och med att drillningen sker mer utdraget så kommer även många fiskar att helt enkelt dö avv mjölksyre förgiftning.
Ett lite kraftigare spö med en tyngre lina och styvare actin gör att fisken kan landas snabbare och löpa mindre risk för skador vid återsläpp.
eller har jag fel nu?
 
C&r

I ån där hemma är det fullt med grov öring men ett svagt bestånd därför är jag alltid försiktig med fisk som ska återutsättas.Kroka av under vattnet är bra. Jag är för C&R förutom gäddorna jag fångar i ån dom ska dö.Man fångar dagligen öringar med gäddbett över ryggen därför råder jag dom sm fiskaar i små åar att inte släppa tillbaks gäddorna man fångar där. ; ) ; )
 
Catch and release så klart!

Vad tycker ni andra här om C&R?
Ja själv är förespråkare av det.
-Släpper tillbaka ca:95-97% av alla fisk ja får.
-Tar bara upp en & annan matfisk.
Givetvis viktigt att man på skonsammaste möjliga sätt återinsätter fiskarna!

Mvh/David
Jag stöder så klart catch and release! Behåller dock någon enstaka fisk ibland! Givetvis så ska vi hantera fisken så skonsamt som möjligt, när vi återsätter den.

God tur!
Bulingen
 
Nätfiske - Nej tack

Nätfiske borde bara va tillåtet för yrkesfiskarna!!
-Har själv sett & hört hur mycket en del sk husbehovsfiskare tar upp!!=(((
Och det värsta av allt många av dom säljer fisken svart!
Sen har dom mage att klaga att gösfisket blivit sämmre!!
Hårdare tag & strikta regler mot alla som missköter sig vid allt fiske!!
Fiske är rekreation avkoppling & näring för ande kropp & själ!!
Och ska inte va ett sätt stt fylla frysen!!
-Man måste tänka på att andra vill ha/har möjlighet att få fisk!!
Nätfiskare nej tack=(((

Mvh/David


Håller helt med dig Tigershark!

Mvh Lars
 
I Jag är för C&R förutom gäddorna jag fångar i ån dom ska dö.Man fångar dagligen öringar med gäddbett över ryggen därför råder jag dom sm fiskaar i små åar att inte släppa tillbaks gäddorna man fångar där. ; ) ; )

Så...det är du som bestämmer vilka fiskar som har rätt att bebo våra vatten? Tror nog att någon
som fångar öring dagligen som du skriver är ett större hot mot fisken än dess predatorer. Du kanske skulle skaffa dig ett akvarium eller en myrfarm att leka Gud med? Hoppas nu bara att ditt inlägg är ett av alla dessa misslyckade ironier som florerar på nätet...
 
Ett problem som uppstått i en del vatten som man försökt rensa på predatorer (ffa gädda) är att man fått en explosion av vitfisk som tagit över vattnet. I välnärda sjöar har den massiva mängden vitfisk konsumerat mängder djurplankton vilket inneburit problem med algblomning. För att komma tillrätta med algblomningen har man på vissa håll (t ex svartbyträsket i Boden) börjat näta upp vitfisk och återutsätter gädda och abborre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.