Aconcagua...?

Planerar att bastiga Aconcagua om tre år. Kan låta som långt bort i tiden, men olika omständigheter gör tidsaxeln längre....
Någon som har tips på packlista (åka i januari)?
Vad som är bra att träna på speciellt innan?
Bra att veta/ tänka på etc.
Ska vi gå någon alpinkurs innan? I så fall tips.

Alltså det här är en dröm sedan MÅNGA år och jag vore tacksam för lite hjälp.
ÄNTLIGEN ser det ut som om jag får möjligheten till förverkling.
/Thina.
 
Aconcagua-en höjdare!

Tjena.

Jag kom just hem från Aconcagua-lyckad resa, 9 av 10 nådde toppen-och min första tanke när det gäller träningen Du frågade om är nog att "gå in" all utrustning ordentligt.

Ingen i vår grupp hade några problem med t.ex. skor, ryggsäckar o.s.v och det bidrog definitivt till att vi kunde fokusera på det vi skulle d.v.s. toppen.

Sedan är det naturligtvis nödvändigt med en skaplig grundfysik men många utav oss som reste tillsammans var i bästa fall glada motionärer i det avseendet.

Precis som för Dig var detta en dröm jag haft och jag rekommenderar verkligen Aconcagua!!!

Hoppas Du får en go´ resa

/Johan
 
Tjenare,

Hur arrangerade du ditt Aconcaguaäventyr? Var det via något stort bolag eller lokala arrangemang? hur mycket gick det hela på?

Jag hade hoppats komma iväg till Spantik eller Peak Lenin i år men det verkar inte fungera tidsmässigt pga jobb. Då kan Aconcagua säsongen ligga bättre till.

//Tomas
 
Grattis!

Härligt att höra att Ni klarade det. 9 av 10 är bra tycker jag. Har beställt o fått hem en dvd om att bestiga Aconcagua. Plasten sitter fortfarande på. Tänkte vänta m att titta på den tills jag känner att inspirationen kanske tryter... Om den nu kan göra det.
Tack för ditt svar. Undrar oxå hur mkt allt gick på och hur Ni arrangerade resan. Måste man vara fler än 2 personer?

Ha det gott.
/Thina.
 
Två personer kanske är ett lite väl litet team för ett så stort berg? Vad händer om något händer, så att säga. Jag vill inte låta som någon olyckskorp, men efter att under alltför dramatiska förhållanden, med alltför tråkiga följder varit ena halvan i ett team på Peak Lenin för några år sedan, där en blev dålig och inte kunde ta sig ned själv kan jag säga att "Är man bara två är det bra att vara riktigt stark". Det KAN bli så att du eller din partner måste kunna få ned den andra, om denne/denna inte kan ta sig ned själv...

Bara en tanke.
 
aconcagua

hej.
jag har precis kommit hem från acon...
några tips är:
försök att träna med ryggsäck 10-12 kg i slalombacke
det är inge svår klättring, men brant i lös grus.
. gå in allt noga innan
. det behövs inga för kunskaper om du går normalleden.

mvh andreas
 
Håller med jesper lite att det kanske är ett
för litet team på ett sånt berg som
Aconcagua , men visst äventyr är ju äventyr
men om nån blir sjuk av er så måste ju den andra
vara rätt så stark ialla fall..

Är det 2008 som äventyret börjar eller ?

Angående träning så är väl det bästa att
träna -uppförskidbacke-med packning o.sv...

Sen är det väl bra att träna i den svenska
fjällen med kyla och vind alternativt
bestiga Mount blanc som förberedelse topp

Lycka till och nå ditt mål

Hälsar

sebastian
 
På Aconcagua, som är en Provincial Park, finns det rangers och ett otal antal klättrare hela säsongen.
Det räknas som trekkingberg (finns förstås svåra leder också)

"There are about 3,500 climbers trying the summit each year (info from 2002). The 'Normal Route' is non-technical - a walk-up, following the Northwest Ridge. It is the altitude that poses the most problem. That and the sense that this is an easy climb. Every year people die because they underestimate the task at hand. Respect this mountain and you will fare better. You should not attempt alone, you should always have someone watching you."

Dvs, acklimatisera sig ordentligt, på vägen upp...

http://www.summitpost.org/show/mountain_link.pl/mountain_id/11
 
Själv planerar jag att dra dit någon gång under säsongen 05-06. Är det nån mer här som ska dit då?

Jag åker tillsammans med brorsan och tror nog det ska gå bra att bara vara 2.
 
Blev ju grymt inspirerad på Aconcagua nu när jag läste den här tråden och kollade runt på nätet.
Har några frågor som nån erfaren kanske kan svara på:
-Om man är ett gäng, säg 3-4 personer, behöver man guide upp eller är så pass enkel "trekking" att man fixar det själv?
-För standardleden, behöver man kunskaper i att färdas på glaciär/snötäcken med replag, isyxa osv?
 
Normalleden kräver normalt inga rep, ingen isyxa, men stegjärn är bra, även om man tidvis kan klara sig utan dem också. Canaletan (sista 300 höjdmetrarna) är brant och ofta är marken täckt av snö, en kombination som kan bli rätt trist i vandrarkängor, speciellt på nedvägen. Stegjärn och vandringsstavar är en bra kombination.

Generellt så är klättringen/vandringen i sig inte något som helst problem om man tillbringat en del tid upp och ned i svenska fjällen. Problemen är, som det stod i ett tidigare citat, höjden och underskattning, samt vädret.

Åtskilliga människor dör, eller blir akut sjuka, på Aconcagua varje år. Flera drabbas av svår höjdsjuka redan i baslägren, under 5000 m, och måste flygas ut med helikopter.

På 7000 m är luften VÄLDIGT tunn! Mer än något annat måste man därför träna på(!) andning och acklimatisering! Den enkla principen är att från ungefär 3000 m hyperventilera sig hela vägen till toppen (nej, man svimmar inte för att man hyperventilerar på de höjderna...). Gör man detta hela tiden, när man går, långt innan man känner någon andnöd, när man äter, när man skiter, ..., så har man goda förutsättningar att nå toppen utan att må uselt. En höghöjdsguide jag träffade på ett berg en gång sa att skillnaden mellan vanliga dödliga (d v s vanliga klättrare) och killar som Ed Viesturs m fl är mängden syre de ser till att köra igenom systemet, hela tiden...

Problemet är att även om teorin är enkel, så är det nog så för de flesta av oss att vi inte inser betydelsen av att trycka maximalt med luft genom kroppen HELA tiden förrän vi åkt dit på en lite riktig höjdsjuka själva. Övning ger färdighet. Ett bra berg att öva på är Kili, betydligt enklare vandring än Aconcagua, men gott och väl högt nog för att övningen ska vara på blodigt allvar.

Nummer två är vädret. Aconcagua är ofta väldigt blåsigt, och kyleffekten kan bli dramatisk i vinden. Dessutom kan vädergudarna dumpa en meter snö på toppen inom loppet av några timmar. Man måste ha utrustning för att kunna hantera detta, man måste kunna använda sin utrustning även då vädret är jävligt, energin är helt slut, och huvudet gör riktigt, riktigt ont. Slutligen måste man ha erfarenhet och omdöme att veta när man ska gå upp och när man ska gå ned. Man ligger inte speciellt länge på 6000 m och väntar på bättre väder, i synnerhet inte när vägen ned håller på att snöa igen.

Sist men inte minst, tro inte på att Aconcagua är ett enkelt berg! Det finns inga enkla berg på 7000 m, eller 9000 m, oavsett vad folk säger. Om man har tur med vädret, förberedelserna går fint, kroppen är i toppform, mm mm, så kan det flyta på bra både upp och ner, men ökar vinden på, snön börjar falla, och bristen på syra gör att omdömet fallerar, så dör man på Aconcagua. Om man inte inser det, så kommer man inte att förbereda sig tillräckligt väl. Det räcker inte med att komma upp (och ned) när allting stämmer, man ska ha marginal för det oväntade (givet att man inte tror på ett liv efter döden). Träna för att kunna överleva om allt går åt helvete, så kommer du sannolikt i gengäld att få en härlig bestigning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Fridaguerrero Aconcagua 2017/2018 Expeditioner 2
robert.karlstrom.77 Aconcagua Jan/feb 2017 Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Aconcagua Julen 2016 Expeditioner 0
Zorozv Aconcagua 15/16 Expeditioner 5
5igge Aconcagua 14 nov - 8 dec 2014 Expeditioner 8
achtung Aconcagua 2014/2015 Expeditioner 14
Crosstjeck Aconcagua dec-jan 2013/2014? Expeditioner 0
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
liquidmonkey aconcagua Expeditioner 3
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
finse Være med til Aconcagua? Expeditioner 0
goran.andersson.1485 Aconcagua Expeditioner 3
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
Alexander. Aconcagua Expeditioner 3
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
Cremytos Aconcagua Climbing Permit Expeditioner 5
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
virror Aconcagua 2011/2012 Expeditioner 2
martinf Erfarenheter Aconcagua Expeditioner 19
Henke stj aconcagua 2011 Följa med? Expeditioner 5
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
danne_doppsko Aconcagua Expeditioner 3
happy_mondays Aconcagua januari 2007 Expeditioner 2
silwerarrow Aconcagua 2007 samt andra spännnade resor!! Expeditioner 5
Ayreon Aconcagua? Expeditioner 2
jimisola Till Aconcagua Expeditioner 2
osse26 Aconcagua leder Expeditioner 3
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
haakonH Være med til Aconcagua i årsskiftet? Expeditioner 0
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
haakonH Aconcagua? Expeditioner 1
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
cajoh Kängor för Aconcagua Expeditioner 7
davidwembrand Aconcagua Expeditioner 7
jeffersson Expedition till Aconcagua? Expeditioner 7
mellgren Aconcagua.... Expeditioner 1
mellgren Aconcagua Expeditioner 11
vixlin Aconcagua Expeditioner 5
Mal Aconcagua Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...