Katterjåkk–Nikkaluokta

Hej!
Min bror och jag tänkte i sommar gå från Katterjåkk till Nikkaluokta, med Unna Allakas och Vistas som inplanerade stopp. Vi har en vecka, kanske ett par dagar extra, på oss. Vi sover i tält.
Har ni tips på de andra stoppen? Nallo har jag exempelvis hört ska vara fint, men det blir ju en liten avstickare, vilket förstås också kan vara ok.
Tar gärna emot tips och tankar!
 

avslutad210712

Gäst
Ni har nog att göra den vandringen på en vecka eller lite till. Och den vandringen ger Er garanterat så mycket att Ni inte behöver några avstickare

[Ändrat]

Med tillägg att jag utgår från att Ni har "normal" (vad fasen det nu är) fysik.

Har Ni mer än normal fysik så finns det såklart avstickare att hitta på.
 
Kan bara säga god tur! Unna Allakas är en väldigt trevlig, och aningen enslig stuga. Nallo tycker jag definitivt att ni ska besöka, gick förbi där i somras när vi hade gått upp längs Vistasdalen, upp via Unna Reidasvagge, till Nallo och sen ner till Vistasdalen igen.

Ni skulle kunna göra den avstickaren, om ni går i Vistasdalen.

PmbKyUn.jpg
 
Det kan jag bara rekommendera. Jag vandrade samma sträcka förra året, men med ett par avstickare och hade lite mer tid på mig. Starka minnen från de första två dagarna till Unna Allakas -få människor, omväxlande och bitvis utmanande terräng. Övre halvan av Vistasdalen och Nallo är nog alltid att föredra framför Kungsleden, mycket vackert. Nådde Vistasstugan på fyra dagar. Gjorde sedan ett försök att komma upp på Sielmatjåkkhå intill Nallo men kom inte så högt pga väderomslag. Gick sedan inte mot Nikkaluokta direkt utan via Kaskasavagge-Tarfala och Keb-stationen. Tio dagars vandring totalt.
 
Tack för svar! Då skulle det kunna vara ett alternativ att – efter Unna Allakas, Alesjaure och Vistas – gå till Nallo och Unna Räita och sedan tillbaka ut i Vistasdalen. Och sedan kanske båt sista delen av dalen, då den inte verkar helt spännande.
Vad tycker ni om tältläget vid Unna Räita? Läget ser ju rätt vindpinat ut.
 
Har gått samma sträckning fram till Unna Allakas där jag svängde av mot Abisko. En fantastiskt vacker natur som man inte kan få nog av!
Gör inte om min tabbe att följa leden efter kartan, på min var det skoterleden som gjorde att jag fick ett onödigt vad efter Katterjokk. :-/
Finns också ett lite ruggigt vad innan Unna Allakas. På bilden mitt tält vid kåken strax efter vadet.
 

Bilagor

  • DSCF2138.jpg
    DSCF2138.jpg
    55.5 KB · Visningar: 597
Fin tur! Gjorde den Aug 2017, skrev en blogg för turen, kanske kan ge nått tips/inspiration: https://utenatter.wordpress.com/2017/08/18/katterjakk-nikkaluokta-augusti-2017/ . Jag gjorde avstickare, och gick det på 7 dagar, mellan 10-25km/dag. :)

Wow, vad kul att läsa så detaljerat! Tack för att du svarade!
Jag tror mitt största bryderi är hur vi går efter Unna Räita (UR och Vistas är något av målet med vandringen), jag vill ju hitta en fin väg tillbaka till en busshållplats utan att känna hela vägen att "nu är det över".
Får känslan av att sträckan från Vistasdalen ner mot Nikka kan upplevas lite så. Eller tänker jag fel?

Spännande skillnad i väder föresten, när jag gick ifjol var det 25–30 grader, och knappt någon snö alls. Undrar hur det blir i sommar...
 
Har gått samma sträckning fram till Unna Allakas där jag svängde av mot Abisko. En fantastiskt vacker natur som man inte kan få nog av!
Gör inte om min tabbe att följa leden efter kartan, på min var det skoterleden som gjorde att jag fick ett onödigt vad efter Katterjokk. :-/
Finns också ett lite ruggigt vad innan Unna Allakas. På bilden mitt tält vid kåken strax efter vadet.

Fint! Men du menar att skoterleden gick över sommarleden?
 
På min karta följde leden Katterjokk. Senare fick jag veta att det finns 2 leder en vinterled och en sommarled, tyvärr var bara vinterleden med på kartan. För sommarleden ska man hålla vänster och ta sig upp för en brant, det var där jag följde kartan och inte rösena, då det var upptrampat åt båda hållen. :-/
 
Wow, vad kul att läsa så detaljerat! Tack för att du svarade!
Jag tror mitt största bryderi är hur vi går efter Unna Räita (UR och Vistas är något av målet med vandringen), jag vill ju hitta en fin väg tillbaka till en busshållplats utan att känna hela vägen att "nu är det över".
Får känslan av att sträckan från Vistasdalen ner mot Nikka kan upplevas lite så. Eller tänker jag fel?

Spännande skillnad i väder föresten, när jag gick ifjol var det 25–30 grader, och knappt någon snö alls. Undrar hur det blir i sommar...

Du behöver inte ha något bryderi. Från Vistas går ni den rösade leden uppför sluttningen till Kaskavagge vindskydd, tältar där, och går sen över Cievrralahku till Nikka. Från vindskyddet, som är sista tältmöjligheten på ett tag, följer ni den glesprickade, rekommenderade färdvägen mot Keb. Ungefär mitt för sjön 1128 lämnar ni prickningen och håller mot sydost, en bit ovanför ravinen Cievrragorsa. Lättgången terräng, men om det råkar vara dimma så tar ni fram kompassen. Sista natten tältar ni vid småsjöarna öster om 1080 och går sista dan stigen ner till "motorvägen" och vidare till Nikka.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Du behöver inte ha något bryderi. Från Vistas går ni den rösade leden uppför sluttningen till Kaskavagge vindskydd, tältar där, och går sen över Cievrralahku till Nikka. Från vindskyddet, som är sista tältmöjligheten på ett tag, följer ni den glesprickade, rekommenderade färdvägen mot Keb. Ungefär mitt för sjön 1128 lämnar ni prickningen och håller mot sydost, en bit ovanför ravinen Cievrragorsa. Lättgången terräng, men om det råkar vara dimma så tar ni fram kompassen. Sista natten tältar ni vid småsjöarna öster om 1080 och går sista dan stigen ner till "motorvägen" och vidare till Nikka.

Trevlig tur önskar Pelle

Tack Pelle! Så om vi kommer från Unna Räita skulle vi kunna gå söderut till Kaskavagge, följa dalgången ner till vindskyddet/sommarbron där vi tältar, och sedan fortsätter Cievrralahku till Nikkaluokta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...