Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning?

Åsnes-stavarna såg ju intressanta ut! Men jag blir inte klok på vikten - är det 480 g per par? Det låter lätt för ett par (men jättetungt om det är en stav)?

Det är per par så dom är ganska lätta, i kolfiber och kevlar. Försöker köra hyfsat UL även vinter och är jättenöjd. Med tung pulka är nog odelade stavar bättre och kanske aluminium (billigare och hållbarare). Men för flexibiliteten utför kände jag 80 gram extra var värt det mot de odelade (Spidsbergen). Så det får bli mitt tips för allroundstav. Gjorda för tur och topptur, men de borde funka även utför och sommartid. Men inte skridskoåkning då :)
 
Stavar

Hej!

Mina tankar runt stavar:
Skridsko går inte att kombinera med annat
Längdskidor
-ett par för klassiskt (lätta kolfober-korkhandtag, kontrollrem)
-ett par för skate (lätta kolfober-korkhandtag, kontrollrem)

Alpint i backe, nåt riktigt billigt i Alu... mina är säkert 25år och ser ut som korkskruvar
Toppturer =justerbara Alu/kolfiber lite vikt/prisfråga, men alu kan man ofta böja tillbaka och åtminstone ta sig hem

Turåkning med lättpackning då funkar topptursstavarna
Turåkning med tung packning/pulka rejäla alu stavar med lädertruga
Snöskor=topptursstavarna eller turstavarna

Sommar... topptursstavarna
4-5par alltså... beroende på vad du aktivt åker

Ha det fint på fjället
 
Hej! Jag är väldigt nöjd med mina Salewa Carbonium Ascent som jag använt till både vandring och skidturande, både platt och brant. Inte i längdspåret eller på skridskor dock, det sysslar jag inte med.

Haft alustavar från Gipron och KV+ innan men dessa är de bästa jag haft hittills.

Tredelade med rejält flicklock. Den nedersta delen är i aluminium och övriga i kolfiber. 240g styck.

Kommer med två olika trugor, en större och en mindre.

Bara ytterligare ett tips i stavdjungeln..

https://www.salewa.com/carbonium-ascent-poles-00-0000002626
 
Spikbjörn m fl höstsnö är en halv meter puder eller mer, kräver bäriga skidor och trugor med STOR yta.

go tur
Jo visst, stora trugor ska det vara i puder. Och gärna att man kan förlänga dem ett par dm när det behövs, om dom är justerbara.
Jag har ett par äldre (50-tal?) turstavar i aluminium med rejäla trugor, men stora trugor finns ju också som utbyte till olika stavar.
Bärigheten beror ju också på hur täckande ytan är på trugan.

Den snö jag oftast associerar med hösten är mera som extra tjock rimfrost, eller tjock tung och slaskig blötsnö, så det kan nog variera var man befinner sig när det är höst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...