Söker ett Carl Von Linné citat

Jag har läst det för några år sedan och kan inte minnas vart, möjligtvis är det i någon av Grundstens böcker. Har den senaste veckan letat som en galning, men uppenbart utan framgång. Därför passar jag på att fråga här på Utsidan. Tanken är att jag ska ha citatet i ett fotoalbum som jag skall ge till min familj.

Hur som,

Det kommer ifrån Linne´s Lapplandsresa 1732, och är något i stil med:

"....Jag såg omgivningen kring mig och kunde för en stund inte veta vilken världsdel jag befann mig i. Jag hade kommit till Lappland."

Känner någon igen det?
 
Carl von Linne beskriver sina intryck då han kommer upp på Vallevare i Kvikkjokk "
"...tycktes jag föras uti en ny värld, och när jag kommit upp i det, visste jag ej, om jag var uti Asien eller Afrika, ty både jordmånen och alla örterna voro mig obekanta. Jag var nu kommen på fjällen"
Citat ur boken Lapplands Resa År 1732, redigerad av Magnus von Platen och Carl-Otto von Sydow. Boken är utgiven av Wahlström & Widstrand 1975 med illustrationer av Gunnar Bruzewits.
 
Carl von Linne beskriver sina intryck då han kommer upp på Vallevare i Kvikkjokk "
"...tycktes jag föras uti en ny värld, och när jag kommit upp i det, visste jag ej, om jag var uti Asien eller Afrika, ty både jordmånen och alla örterna voro mig obekanta. Jag var nu kommen på fjällen"
Citat ur boken Lapplands Resa År 1732, redigerad av Magnus von Platen och Carl-Otto von Sydow. Boken är utgiven av Wahlström & Widstrand 1975 med illustrationer av Gunnar Bruzewits.

Underbart! Där är citatet jag letat efter hur länge som helst.

Tusen tack!
 
Carl von Linne beskriver sina intryck då han kommer upp på Vallevare i Kvikkjokk "
"...tycktes jag föras uti en ny värld, och när jag kommit upp i det, visste jag ej, om jag var uti Asien eller Afrika, ty både jordmånen och alla örterna voro mig obekanta. Jag var nu kommen på fjällen"
Citat ur boken Lapplands Resa År 1732, redigerad av Magnus von Platen och Carl-Otto von Sydow. Boken är utgiven av Wahlström & Widstrand 1975 med illustrationer av Gunnar Bruzewits.

Tack så mycket från mig med! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...