Höga vattenflöden!!

Kom hem i natt efter en veckas vandring och vill rikta ett litet varnandes finger för er som beger er ut i dagarna. Vattenflödet är väldigt högt efter dagar av konstant regn i Kebnetrakten(där jag var). Det började regna i tisdags och det föll nästan konstant till lördag morgon.

Älven i Vistas hade stigit ca 50cm och båttransporten från Nikka var inställd då Sarri tyckte att det var livsfarligt att försöka korsa flöderna som kommer ner från fjället. Deltalandskapet är Stort!!

När vi var i Vistas(efter ett och ett halvt dygn på 1550m höjd/Mårma) så var det ett brittiskt gäng som polisen/fjällräddningen plockade upp sent en kväll...då dom misslyckats att ta sig till båtplatsen på 10tim. Tydligen hade dom fastnat framför ett "brösthögt" vad :(!

Andra som hade beställt båttransport fick ta helikopter in i stället. Små bäckar som jag hoppat över på vägen upp till Mårma var snudd på omöjliga att forcera två dagar senare, tur var så fanns det en snöbro högt upp, annars hade vi fått gå rakt ner i dalen :(!

Tydligen ska det fortsätta regna fram till på tis-ons. Hur det ser ut inne i Sarek och andra ställen vet jag inte om.
 
Tarradalen Kvikkjokk

Även här högt vatten som gör stigen till vattenväg och mindre diken/bäckar etc till vad. ( vi gick hem i torsdags och nu fortsätter regnet idag efter att ha varit uppehåll lördag och halva söndag).
 
Kvikkjokk - Saltoloukta

Har precis kommit hem från en tur mellan Kvikkjokk och Saltoloukta, och det regnade i princip konstant på oss, men jag skulle ändå säga att det är ganska lugnt att gå den turen. Några flöden är högre än vanligt, och det är definitivt väldigt blött längs med vissa sträckor, men vi behövde aldrig vada.
 
Tack då vet vi.

I normalfallet brukar det var två lätta vad innan stugorna i Duottar, är intresserad, har några ovana vandare med, vill inte utsätta de för allt för svåra övergångar.
 
För att inget missförstånd ska råda, Lars har alltså inte passerat Duottar utan gått sträckan Kvikkjokk - Saltoluokta. (Det är lätt att förväxla Saltoluokta med Staloluokta!)
 
Kom hem i natt efter en veckas vandring och vill rikta ett litet varnandes finger för er som beger er ut i dagarna. Vattenflödet är väldigt högt efter dagar av konstant regn i Kebnetrakten(där jag var). Det började regna i tisdags och det föll nästan konstant till lördag morgon.

Älven i Vistas hade stigit ca 50cm och båttransporten från Nikka var inställd då Sarri tyckte att det var livsfarligt att försöka korsa flöderna som kommer ner från fjället. Deltalandskapet är Stort!!

När vi var i Vistas(efter ett och ett halvt dygn på 1550m höjd/Mårma) så var det ett brittiskt gäng som polisen/fjällräddningen plockade upp sent en kväll...då dom misslyckats att ta sig till båtplatsen på 10tim. Tydligen hade dom fastnat framför ett "brösthögt" vad :(!

Andra som hade beställt båttransport fick ta helikopter in i stället. Små bäckar som jag hoppat över på vägen upp till Mårma var snudd på omöjliga att forcera två dagar senare, tur var så fanns det en snöbro högt upp, annars hade vi fått gå rakt ner i dalen :(!

Tydligen ska det fortsätta regna fram till på tis-ons. Hur det ser ut inne i Sarek och andra ställen vet jag inte om.

Vattnet sjunker snabbt... Erik Sarri hämtade oss med båt idag 15 km uppströms Nikkaluokta, älven har sjunkit drygt en meter på tre dagar. Vi gick från Vistasstugan idag (17/7) utan att behöva vada (dock hoppa lite och hjälpa varandra) över jokkarna.
 
Vi gick hem i från Vistas i fredags (14/7). Vattenflödena var då helt sjukt extrema. Varje liten jokk var då en större utmaning. Sista jokken innan Eriks hämtplats (12 km) var omöjlig att passera. Vi kontaktade Erik Saari som hämtade upp oss uppströms. Värsta vandring jag genomfört. Regn i typ 4,5 dygn av 5.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...