Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten?

Rubriken är lite konstigt formulerad men det blev så långt...

Jag är fullständig nybörjare på friluftsliv och undrar om det finns något bättre sätt att ta med sig dricks/matlagningsvatten på tur?

Jag har testat mjuka vattenflaskor typ Platypus vattensystem (har en 2 liters med drickslang och 1 liter vanlig)
Och dessa fungerar ju bra lättpackade osv, och jag har testat vanliga läskflaskor, 50 cl och 150 cl och dess fungerar ju också bra.

Jag tänker i första hand på nybörjar vandring/övernattning på 1-3 dagar och ännu inte i fjällmiljö utan leder och kanske naturreservat i Stockholm med omnejd.

Hittills kör jag 100% frystorkat (Realturmat) och det är jag mycket nöjd med men det drar ju iväg viktmässigt rätt fort, 1 dygn och jag gjorde av med nästan 2 liter vatten på mat, kaffe och dricka och jag hade gärna haft med mig 1 liter till.

I fjällen förstår jag att det finns massor med bäckar så där är det oftast ett icke problem, men tex Sörmlandsleden, är det vattenkällor som gäller och få flaskor som man fyller ofta då?

är väl nästan 2 frågor men ni kanske förstår? något råd utöver mina erfarenheter.
 
Passa på att fylla när du passerar bebyggelse. Alternativt koka eller rena vatten. Finns källor utmed Sörmlandsleden men inte speciellt många.

Thure
 
vatteb

är väl bra förvaring du har.
kanske börja med. någon sorts vatten rening. så du kan samla vatten när du inte har tillgång till renat vatten
 
Vattenrenare är nog grejen för dig. Du kan du i princip göra gödselvatten drickbart på några minuter. Väger inte så mycket heller, dock kostar det en del. Jag har testat lifestraw, det fungerar helt ok om du bara vill ha dricksvatten. Om man befinner sig i mycket förorenade områden så kanske man vill rena vattnet till matlagningen också. Då är inte längre lifestraw något bra alternativ, utan man behöver någon form av pump då.

God tur!
 
Min erfarenhet annars av lifestraw är positivt förutom att man kan inte dricka snabbt.
Använder själv en Lifestraw Go när jag är ute och dricker lite men ofta (är en waterholic som får svullna fingrar snabbt om jag inte får i mig vätska)
 

Bilagor

  • lifestraw go.jpg
    lifestraw go.jpg
    7.5 KB · Visningar: 1,815
När jag nu ändå skriver om lifestraw så vill jag säga
att aluminium muggen av MacKenzie som säljs på XXL
passar perfetkt ovanpå Lifestraw Go flaskan och den
har gummi på handtaget så när jag gör te vid öppen eld så
går det fortfarande att greppa tag i muggen utan brännskador.
 

Bilagor

  • lifmckenz.jpg
    lifmckenz.jpg
    42 KB · Visningar: 1,827
  • lifmckenzi.jpg
    lifmckenzi.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,804
Jag är av samma åsikt, man får inte ha bråttom när man dricker!! Jag tycker om att svepa upp emot en liter i taget och det är svårt med lifestraw. Därför är jag inte helt såld på det.
Den där häverten du visar är ju en smart grej, men jag känner mig skeptisk till hur bra den är i verkligheten. Samma sak gäller väl där, man få ha väldigt gott om tid och en god bok att slå ihjäl tiden med medans vattnet rinner ner.
 
Jag är av samma åsikt, man får inte ha bråttom när man dricker!! Jag tycker om att svepa upp emot en liter i taget och det är svårt med lifestraw. Därför är jag inte helt såld på det.
Den där häverten du visar är ju en smart grej, men jag känner mig skeptisk till hur bra den är i verkligheten. Samma sak gäller väl där, man få ha väldigt gott om tid och en god bok att slå ihjäl tiden med medans vattnet rinner ner.

Jag köpte BeFree för att jag själv vill bestämma hur fort jag dricker
och inte vill gå och bära omkring på vatten. Man kan klämma vatten genom filtret ungefär så fort som jag kan dricka.

Men jag använder det inte så mycket då jag mest går i Bergslagsskogarna och i Fjällen där man ju inte behöver filter, så jag har inte testat ordentligt hur flödet håller i efter en tids användning.

https://www.xxl.se/katadyn-befree-f...gclsrc=aw.ds&dclid=CMWRwrnsj9UCFQ6aGAodiLcOLg
 
Tack för jättebra svar!

Jag har antagligen fördomsfullt trott att det där med vattenrening bara är aktuellt om man håller på att dö, som för överlevnad, att vattnet skulle vara hemskt om mil ifrån att vara något så när "smakfullt"
Men det här med Lifestraw verkar ju inte så dumt alls, sedan är jag mer en njutningsmänniska än prestation så då är det antagligen ok men att det tar lite tid också.

(tillägg, Vattenkällor är ju riktigt häftig även om jag bara testat det i ungdomen och i norrland och fjällen)

Skall undersöka alla era tips, Tack!
 
Kan rekommendera Sawyer Mini som följt med nu både på Sörmlandsleden och Silverleden, både ensamturer och tvåpersonsturer. Vattnet filtreras genom tuben. Det medföljer ett sugrör men också en plastblåsa, och jag har gjort så att jag fyller vattenblåsan i sjön och sedan filtrerar det ner i en flaska. Efter varje tur kan man backspola filtret, vilket förlänger hållbarheten.

Vattenkällorna på Sörmlandsleden bryr jag mig inte om alls, utan jag hämtar allt mitt vatten från sjöar och liknande. Det är skönt att vara så (förhållandevis) oberoende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Egel Hypotetisk och onödig fråga Friluftsmat 9
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...