Långvandring

Jag har en dröm.....jag skulle vilja vandra ensam (med hunden) i min egen takt o slå läger när jag blir trött. Men ändå vandra där det finns stugor, för att kunna bära så lätt som möjligt. Jag är dålig på att träna ”hemma”, men när jag kommer på fjället får jag som en ny kraft o klarar mera. Jag skulle vilja gå o gå tills den där kraften till slut blir riktig kondition och styrka. Har ingen tid att passa, så jag kan gå hur många dagar som helst. Men frågan är; om jag går mellan stugor, men ändå måste tälta ibland, hur tung kan packningen bli? Har lättaste ryggsäcken o lättaste sovsäcken, men behöver ju både tält, kök o liggunderlag. Klarar jag det?
Alla kommentarer o goda råd är välkomna!
 
Min packning för en vecka är runt 14kg, och 18-19kg för två veckor med mat inkluderat. Sen är det nog individuellt hur lågt man kan komma i vikt. Går du mellan stugor och har råd att proviantera där så kan du ju klart komma ner ännu mer i vikt, jämfört med att bära 1-2 veckors mat.
 
Kondition och styrka kan nan nog få upp ganska fort om man rör sig varje dag. Tyvärr tar tex. senor leder och ligament längre tid att träna upp så de tål kraftigt ökad belastning.
Så därför bör du nog se till att röra dig och träna hemma under en längre tid för att minimera risken för skador och krämpor under en långvandring.
Det är inte kul att få problem med kroppen långt upp i fjälls, miltals från närmsta väg.
Att gå från ganska lite träning och rörelse till väldigt mycket på kort tid brukar tyvärr ofta sluta med skador och smärta, speciellt om man ökar på belastningen med en tung ryggsäck.
Så mitt råd är; ut och gå redan nu så har du fått en mycket bättre grund redan till vandringssäsongen.
 
Läs runt andras packlistor och se vad vilken nivå du tror känns lämplig att börja på. Man kan komma ner till väldigt låg vikt, beroende på erfarenhet, pengar och var man ska vandra. Tänkte du gå fjäll eller skogslandskap? Vad har du för utrustning nu? Ett spritkök gjort av kattmatsburk med hål i och kastrull av en fiskbullsburk väger 25 gram t.ex och är i princip gratis. Ett toppmonterad gasbrännare kan väga 50 gram eller mindre. Bränsle tillkommer förstås men kan man köpa på vägen sparar man vikt. Finns många sidor men här kan man börja https://andersj.se/packa-latt-varfor/, eller faderlatt.se, eller gå med i Facebookgruppen Vandra Fjäderlätt
 
Jag bär cirka 7kg för fjälltälttur med 3 dagars mat, typ 4,5kg exklusive mat. Skulle jag ha mat för 7-10dagar skulle jag behöva större ryggsäck och då få lägga till cirka 300g utöver maten.

Men det verkar va rätt individuellt hur mkt och hur tunga grejer en behöver.

Tält, kök och liggunderlag kan väga en bit under kilot om det är lättviktsprylar.
 
Läs runt andras packlistor och se vad vilken nivå du tror känns lämplig att börja på. Man kan komma ner till väldigt låg vikt, beroende på erfarenhet, pengar och var man ska vandra. Tänkte du gå fjäll eller skogslandskap? Vad har du för utrustning nu? Ett spritkök gjort av kattmatsburk med hål i och kastrull av en fiskbullsburk väger 25 gram t.ex och är i princip gratis. Ett toppmonterad gasbrännare kan väga 50 gram eller mindre. Bränsle tillkommer förstås men kan man köpa på vägen sparar man vikt. Finns många sidor men här kan man börja https://andersj.se/packa-latt-varfor/, eller faderlatt.se, eller gå med i Facebookgruppen Vandra Fjäderlätt
En rättelse, det skall väl vara fjaderlatt.se?
 
Jag har drygt 7kg på ryggen exklusive mat. Jag har planerat att ge mig ut på gröna bandet nästkommande sommar och räknar med att jag kommer gå med som mest 13kg.

Om du vill vandra långt med möjlighet till stugor på stora delar av sträckan kan kanske gröna bandet vara någonting för dig med?
 
Tack alla trevliga människor för bra kommentarer! Min tanke är att gå Kungsleden, från Abisko. Dels därför att jag aldrig gjort det faktiskt, dels för att jag är STFare sen födseln. Där finns det stugor där jag kan köpa mat, men f ö vara oberoende av delsträckorna om jag har tält. Att bära 7-13 kg är inga problem, men får man verkligen in kök, tält mm på den vikten? Jag har lättaste sovsäcken o ryggsäcken, men vet inte om jag har råd med lättaste tältet..... Hunden o jag klarar oss med enmans. Har kollat MSR, har ni någon erfarenhet av det? Har också kollat med Abisko uthyrning, men dom har inga enmanstält.
Förstår att jag måste träna hemma o det blir ju med hunden, men jag vill ändå gå o gå o gå....bara för känslan :)
 
Hej,
Jag vill inte spekulera i packning och vikt, det är andra bättre på. Jag skissar på Padjelanta i Augusti, skulle bli 13-14 dagar allt som allt inkl ett par utflykter. Om jag tältar (vid stugorna) verkar det bli 21,5 kg med all mat med mej från början och jag är väl inte någon direkt lättpackare. Nog om det...

Men jag vill beskriva en långtur som jag tänker kunde vara kul och det är från Abisko till Kvikkjokk.
-Kungsleden, strax söderut om Sälkastugorna vika av västerut till Hukejaurestugan.
- Sedan till Ritsem via Sitasjaurestugorna.
- Båt över Akkajaure till Änonhjalme och vidare hela Padjelantaleden till Kvikkjokk. Ca 18 dagar vandring plus några vilo/utflyktsdagar
Det är stugor på dagsavstånd hela vägen och man kan fylla på matförrådet så då kan man ju packa riktigt lätt om man vill (det sista är också tanken med min vandring i år)
 
Jag tycker det låter helt fantastiskt! Skulle själv vilja göra något sådant, men det får vänta tills jag kan övertala sambon om att ta hand om alla mina djur som inte kan följa med (katter, häst å höns ;) ). Som nämnts tidigare skulle jag fundera både 2 och 23 gånger på packvikt. Läs alla (nåja, ett par i alla fall) trådar på forumet som tipsar om hur man kan få ner vikten på saker och hur man ska tänka när varje "sak" har flera användningsområden.
Några spontana saker:
- Tält kan du hitta runt kilot. Titta på begagnade, Utsidan, FB och blocket har mycket. Du behöver inte köpa nytt.
- Vad behöver hunden? Mat till den kan bli svårare att proviantera (omöjligt?) Går att skicka paket till vissa ställen med bussgods, men ska du bära 10kg torrfoder är det en avsevärd vikt.. Behöver den ett liggunderlag/täcke/booties/skål osv.?
- Om du vill vara ute länge tipsar jag om att inte ha en "plan" eller färdig sträckning. Du kan tex. utgå från Abisko och korsa fjällen kors och tvärs och besöka "alla" stugor :) Glöm inte bort de utanför Kungsleden eller padjelantaleden. Men det här förutsätter att du funderar på hur du ska få dig själv och hund över större vattendrag och om du klarar detta (alla stugor kräver inte vad).
 
Hej,
Jag vill inte spekulera i packning och vikt, det är andra bättre på. Jag skissar på Padjelanta i Augusti, skulle bli 13-14 dagar allt som allt inkl ett par utflykter. Om jag tältar (vid stugorna) verkar det bli 21,5 kg med all mat med mej från början och jag är väl inte någon direkt lättpackare. Nog om det...

Men jag vill beskriva en långtur som jag tänker kunde vara kul och det är från Abisko till Kvikkjokk.
-Kungsleden, strax söderut om Sälkastugorna vika av västerut till Hukejaurestugan.
- Sedan till Ritsem via Sitasjaurestugorna.
- Båt över Akkajaure till Änonhjalme och vidare hela Padjelantaleden till Kvikkjokk. Ca 18 dagar vandring plus några vilo/utflyktsdagar
Det är stugor på dagsavstånd hela vägen och man kan fylla på matförrådet så då kan man ju packa riktigt lätt om man vill (det sista är också tanken med min vandring i år)

Ritsem, Ahkka o Padjelanta har jag vandrat i redan, så det blir Kungsleden typ Abisko mot Kvikkjokk via Salto.
Har kollat in MSR tält som dom lättaste tälten i den prisklass jag kan klara av.... Sen blir det till att kolla kök o liggunderlag. Lättast = dyrast, tror jag? Å andra sidan, det jag köper nu, kommer att hålla livet ut (nu 67+) o då behövs kvalitet. Ska mäta nu ngra månader hur mkt hunden äter, har även tänkt att han ska få bära lite själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Fotvård före/under långvandring? Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...