Bilder från din senaste tur (ej i fjällen)

Helt rätt tänkt! Det är väl det bästa som finns att ha naturen utanför dörren och slippa resa långt och länge för at få njuta. Det där är guldkant varje dag!
 
Även jag har ett friluftsområde utanför dörren och det blir en del mer eller mindre långa dagsturer, som igår en 19 km tur på Nyårsaftonen. Vädret var inte det bästa men ändå var det vackert.
För den som inte känner området så visar bilden Ugglemossen i Delsjöområdet. På den andra bilden går jag förbi Bläcktjärn som knappt syntes i det vädret. Men det är på något sätt något magiskt över det, sämre väder betyder också mindre folk.
 

Bilagor

  • IMG_6054_1.jpg
    IMG_6054_1.jpg
    64.9 KB · Visningar: 660
  • IMG_6052_1.jpg
    IMG_6052_1.jpg
    76.2 KB · Visningar: 661
Några timmar på smultronstället

50g rumsvarmt smör
2 dl mjölk
1/2 dl vispgrädde (kan ersättas med mjölk)
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
 

Bilagor

  • 8C24BD0C-AFFB-4727-828E-70762F856D3F.jpg
    8C24BD0C-AFFB-4727-828E-70762F856D3F.jpg
    56 KB · Visningar: 491
Tar med mig en panna från Muurikka, nån slags lättmetall tror jag. Väger inte mycket, blir varm fort och svalnar lika snabbt. Rätt praktiskt men kräver lite övning för att inte bränna maten.

Jag har en liknande (finsk) panna som jag köpt på någon vildmarksmässa i Finland. Tricket är att aldrig diska pannan, att hetta upp den ordentligt med stekfett i och torka ur det med papper eller en trasa innan du lägger i nytt fett och börjar steka. Sedan torkar du bara ur den igen när du har kockat klart.
 
Jag har en liknande (finsk) panna som jag köpt på någon vildmarksmässa i Finland. Tricket är att aldrig diska pannan, att hetta upp den ordentligt med stekfett i och torka ur det med papper eller en trasa innan du lägger i nytt fett och börjar steka. Sedan torkar du bara ur den igen när du har kockat klart.

Ok upplever mest att den blir väldigt varm så vi brukar ”vagga” pannan in och ut ur elden för att få lagom temperatur. Diskar? Nu förstår jag inte vad du menar... ;0)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...