Vandrande havsöring i Stockholm

Hej

Jag skulle gärna vilja se när havsöringen kommer upp i våra bäckar och åar. Notera att detta inte gäller för att fiska. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt spännande att se detta skådespel.

Jag har tidigare sett havsöringar i Trosaån. Men jag är intresserad av tips som ligger närmre Stockholm, helst på södra sidan.

Någon som har bevittnat detta i år? Är jag kanske redan för sent ute och leken är redan över?

/ Jonas
 
Hej

Jag skulle gärna vilja se när havsöringen kommer upp i våra bäckar och åar. Notera att detta inte gäller för att fiska. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt spännande att se detta skådespel.

Jag har tidigare sett havsöringar i Trosaån. Men jag är intresserad av tips som ligger närmre Stockholm, helst på södra sidan.

Någon som har bevittnat detta i år? Är jag kanske redan för sent ute och leken är redan över?

/ Jonas

Det kan gott o väl finnas havsöring kvar. Jag känner inte till Sveriges baksida särskilt väl, men ett tips är att kolla SERS (Svenskt elfiskeregister), där kan du kolla vattendrag kring dig och se vilka arter som fångats vid provelfiske. Länk: http://aquarapport.slu.se/default.aspx?ID=6

Då öring är samma art oavsett om det är havsöring, insjööring eller bäcköring kan det vara svårt att avgöra vad det är för fisk man har hittat i registret. Men är det hyffsat nära hav och bra lekgrus och ej massa vandringshinder skall det nog gå att finna havsöring.
 
Åvaån

Åvaån i Tyresta är bra för öringskådning på södra sidan stan. Skulle du råka befinna dig norr om stan brukar Norrtäljeån vara bra men det beror lite på vattenståndet (svårt att se fiskarna vid högvatten).
Vad gäller tidpunkten tror jag tyvärr att du är lite sent ute. Jag brukar ha dagarna runt den 20:e oktober som riktmärke. Då brukar leken sätta igång för att sedan hålla på några dagar framåt.
 
Var ute både denna helg och förra utan något resultat. Letat i Brinkbäcken och Kagghamraån. Är troligen för sent ute även om uppgifterna jag utgått ifrån säger att leken kan hålla på in i december om det är milt väder, vilket jag tycker det har varit.

Tack för svar, satsar på att vara ute i god tid nästa år.

/ Jonas
 
I Norrtäljeån är det väldigt lätt att se öringarna. Sträckan alldeles uppströms Kvarnbron är det säkraste kortet. Glöm inte polariserade solglasögon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER GPS märkning av vandrande ålar Fiske 0
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
ramsis_iv Var fiskar man sill kring Stockholm? Fiske 12
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
granfront Vintergädda i Stockholm skärgård Fiske 1
412 Fiske runt Stockholm Fiske 2
avslutat medlemskap1105 Isfiske i Stockholm? Fiske 2
oberg_niklas Flugfiske i närheten av Stockholm Fiske 2
highlandpark Fiskeklubbar i Stockholm... Fiske 1
highlandpark Flugfiska i Stockholm utan bil?? Fiske 2
Busen Flugfiskarkurser i Stockholm? Fiske 3
Björte Fluglektion i Stockholm Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...