Elektronik som komplement till karta

På de vandringar jag genomfört genom åren har karta och kompass varit de hjälpmedel jag använt för att navigera. Utvecklingen går framåt hela tiden så även inom navigering, och jag använder min mobiltelefon till allt möjligt numera. Även navigering, dock inte på vandringar, men då för att checka av var jag är.

Min GPS/pulsklocka använder jag inte för navigering. Jag använde den för att mäta höjden då jag gick mellan Svarta Spetsens två toppar i Sarek förra året. Nåja, det var en liten parentes.

I min mobiltelefon har jag laddat ned ett par appar som jag tycker är bra, som kan underlätta navigering.

WievRanger: Kan användas offline. Man laddar kartan när man scrollar på den tänkta rutten i den skala man är i. Sedan kan man lägga in checkpoints och mäta avstånd till dem, från där man är.
Man kan även rita en rutt och ha med den i luren.

Sedan är det bara att starta appen när man är ute i vildmarken, utan täckning. Man ser kartan, var man är och sina checkpints.

Ju mer inzoomad man är, medans man har täckning, desto mer detaljerad blir kartan. Höjdkurvor syns riktigt bra
På en skala ger jag denna app ett högt betyg.

MAPS.ME: Ett suveränt program om man ska ut på resa. Man zoomar in på området man ska till, och då laddas hela kartan ned till mobilen. Sedan kan man vara offline och navigera sig till sin destination.
Kanske ingen fjällkarta, men stigar, även detaljerade stigar utomlands, syns ofta riktigt bra.
På en skala ger jag denna app ett högt betyg.

Naturkartan: Med så detaljerade kartor med all möjlig information som denna app ger kan man inte vara mer än nöjd. Kräver mobiltäckning.
På en skala ger jag denna app ett högt betyg

Sedan finns såklart andra appar jag testat, men ovan nämnda är de jag använder mest som stöd för navigering. Annars är det karta och kompass som gäller.

Vad använder ni som komplement till en karta?
 
Tvärtom

Jag använder kartan som komplement till mobil-GPS:en. Gps:en innehåller alla Sverige, Finland och Norges terrängkartor. Tar minimalt med plats och man behöver inte följa med på kartan när man går.

Karta och kompass har jag bara med för det område som jag planerar att gå i. Detta för att ha en reserv om maskineriet skulle sluta fungera.
 
Jag använder kartan som komplement till mobil-GPS:en. Gps:en innehåller alla Sverige, Finland och Norges terrängkartor. Tar minimalt med plats och man behöver inte följa med på kartan när man går.

Karta och kompass har jag bara med för det område som jag planerar att gå i. Detta för att ha en reserv om maskineriet skulle sluta fungera.

Ok, så bra.
Funkar detta på en två v lång vandring också?
Jag har en powerbank som jag använder, mest för att jag plåtar en del med mobilen. Nu har jag en ny kamera, så mobilens batteri lär räcka under långa vandringar.
 
Javisst

Jag har aldrig haft några problem med det. Mobilen i flygplansläge och ingen tracking påslagen i gps-appen. Jag använder bara gps:en för att kolla min position - kanske en gång i timmen. Sedan stänger jag mobilen när jag vandrat färdigt för dagen.

Med det sättet att disponera batteriresurserna så bör mobilen räcka som gps i 4 - 5 dagar. Sedan får du fylla på från Power banken. En del stugor har ju laddning också (om du går på leder.)
 
Download og packa ut karten

Du downkoader app´en, og pakker de kort ud du vil bruge. Der anvendes ikke data/service under udpakningen. De gröna kart er dem, jeg har pakket ud.
 

Bilagor

  • IMG_2530.PNG
    IMG_2530.PNG
    289.2 KB · Visningar: 639
  • IMG_2531.jpg
    IMG_2531.jpg
    113.1 KB · Visningar: 638
  • IMG_2532.PNG
    IMG_2532.PNG
    116.4 KB · Visningar: 651
Misstänkte det

Du downkoader app´en, og pakker de kort ud du vil bruge. Der anvendes ikke data/service under udpakningen. De gröna kart er dem, jeg har pakket ud.

Deras information är en aning förvirrad. Du gör ju en download av kartan när du installerar. Sedan packar appen upp kartan när du vill använda den. Precis som många andra "offline"-appar.
 
Precis som anddra men gratis.

Deras information är en aning förvirrad. Du gör ju en download av kartan när du installerar. Sedan packar appen upp kartan när du vill använda den. Precis som många andra "offline"-appar.

Ja, som många andre. Men gratis, og med færre funktioner, men let at måle/mäte på.

App´en fylder 324,3 Mb ved download, men mere når du pakker karten ud.
 
Sweden Topo Maps har det jag behöver. Många olika kartor att välja på. Finns en gratisversion och en betalversion. Lätt att använda och ladda upp GPX-spår till osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
psu Störande elektronik? Navigering 0
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...